Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver for tiden egen bedrift som er går veldig bra.

Økonomisk tjener jeg bra og kan jobbe som jeg vil(jobber derimot mye).

Men i det siste har jeg tenkt mer og mer på å utdanne meg på nytt.

Går gravid nå med vårt siste barn,så tanken er når permisjonen er omme kunne jeg tenkt meg å bruke noen år på å studere,samtidig som jeg kan være hjemme for barna.

Barna vil gå i bhg/skole på dagtid så jeg får studert.

Jeg vil utdanne meg slik at jeg kan få en leder stilling senere.

Drømmejobben er i et internasjonalt firma,slik at det blir noe reising også.

Tanken er å ta bachelor i økonomi og ledelse på nki/nks.

For deretter å ta master.

Er siviløkonom veien å gå? Vil dette gi best mulighet i jobb jeg ønsker?

Jeg lærer fort og tanken er å jobbe hardt med studiene slik at jeg ender med gode karakterer.

Noen som har tanker/tips rundt dette?

Hva bør jeg ta av studier? Bachelor studie vil jeg ta på nett.

Vil være 30 år når jeg starter studie.

Noen med erfaring å studere i den alderen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg kan ikke si noe om hva som er rette veien for deg å gå mht den jobben du ønsker, men når det gjelder det å studere i voksen alder, har jeg bare godt å si om det. Du har mange fordeler som voksen student, bl.a. fordi du er vant til å ta ansvar og ha rutiner på ting, noe som vil gjøre det lettere for deg å planlegge studiet og ha gode studierutiner. I tillegg har du erfaring og kunnskap som gjør at du kan reflektere over stoffet mye lettere enn f.eks. en 19-20-åring kan, noe som også gjør at du kan få en dyp og god forståelse av faget ditt. En bonus er at du selv kanskje vil oppleve at du får ny inspirasjon og input ved å studere, slik at det i seg selv blir en positiv dimensjon i livet ditt! Lykke til!

Skrevet

Jeg kan ikke si noe om hva som er rette veien for deg å gå mht den jobben du ønsker, men når det gjelder det å studere i voksen alder, har jeg bare godt å si om det. Du har mange fordeler som voksen student, bl.a. fordi du er vant til å ta ansvar og ha rutiner på ting, noe som vil gjøre det lettere for deg å planlegge studiet og ha gode studierutiner. I tillegg har du erfaring og kunnskap som gjør at du kan reflektere over stoffet mye lettere enn f.eks. en 19-20-åring kan, noe som også gjør at du kan få en dyp og god forståelse av faget ditt. En bonus er at du selv kanskje vil oppleve at du får ny inspirasjon og input ved å studere, slik at det i seg selv blir en positiv dimensjon i livet ditt! Lykke til!

Tusen takk for positivt svar :)

Ja jeg og tenker at det er en fordel i forhold til at en innehar erfaring og kunnskap nå som en ikke hadde da. Hadde uansett vært umulig for meg å gjennomføre et slik studie når jeg var yngre. Da var jeg umotivert og skolelei.

Men mye endrer seg med alderen :)

Skrevet

Jeg tror du ikke trenger å bekymre deg så mye for om dette vil gå eller ikke, eller om du er for gammel eller ikke.

30 er ikke gammelt! Jeg vil være 31 når jeg skal studere til høsten... :snurt:

Du skulle bare visst hvor mange på vår alder som studere. Det er ikke sånn at man må starte på et studie innen man fyller 23, og etter man fyller 24 er man fossil :fnise:

Selv om flertallet er i 20-årene, så er det en del i 30-40 og 50-årene.

Jeg tror du har et bra utgangspunkt når du har barn. Når man har barn i bildet, føler jeg at man blir mer strukturert og får ting unna.

Har en venninne som begynte å studere og da barnet hennes var 1 år, og det gikk veldig bra. Hun ble veldig strukturert og målbevisst, og hadde en av de beste karakterer i kullet sitt.

Ikke at jeg vil generalisere nå, men mange av de i 20-årene, spesielt de i begynnelsen av 20-årene, mangler erfaring, motivasjon og å struktere hverdagen, selv om det er en del av disse som er "voksne" også.

Jo eldre man blir, jo bedre går det, så lenge man forstår hva man driver med :fnise:

Så, jeg tror du ikke skal bekymre deg!

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du ikke trenger å bekymre deg så mye for om dette vil gå eller ikke, eller om du er for gammel eller ikke.

30 er ikke gammelt! Jeg vil være 31 når jeg skal studere til høsten... :snurt:

Du skulle bare visst hvor mange på vår alder som studere. Det er ikke sånn at man må starte på et studie innen man fyller 23, og etter man fyller 24 er man fossil :fnise:

Selv om flertallet er i 20-årene, så er det en del i 30-40 og 50-årene.

Jeg tror du har et bra utgangspunkt når du har barn. Når man har barn i bildet, føler jeg at man blir mer strukturert og får ting unna.

Har en venninne som begynte å studere og da barnet hennes var 1 år, og det gikk veldig bra. Hun ble veldig strukturert og målbevisst, og hadde en av de beste karakterer i kullet sitt.

Ikke at jeg vil generalisere nå, men mange av de i 20-årene, spesielt de i begynnelsen av 20-årene, mangler erfaring, motivasjon og å struktere hverdagen, selv om det er en del av disse som er "voksne" også.

Jo eldre man blir, jo bedre går det, så lenge man forstår hva man driver med :fnise:

Så, jeg tror du ikke skal bekymre deg!

Jeg er igrunn veldig enig. Er ordentlig motivert nå,så er sikker på at skal jeg ha en høyere utdanning er det nå jeg må gjøre det :)

Hva skal du studere da?

Er i grunn litt usikker på hvilken vei jeg må gå da?

Hvilke studie bør jeg ta?

For å ha best mulig sjanse til å få en attraktiv leder stilling når jeg er ferdig?

Det jeg tenker på er å gå siviløkonom?

Eller bachelor i økonomi og administrasjon,for så å ta en master i noe annet.

Hva er det beste å gå?

Når det kommer til interesser så er jeg i grunn klar for det meste.

Unntatt ingeniør,selv om jeg ser det er lurt å utdanne seg til det ;)

Skrevet

Jeg er igrunn veldig enig. Er ordentlig motivert nå,så er sikker på at skal jeg ha en høyere utdanning er det nå jeg må gjøre det :)

Hva skal du studere da?

Er i grunn litt usikker på hvilken vei jeg må gå da?

Hvilke studie bør jeg ta?

For å ha best mulig sjanse til å få en attraktiv leder stilling når jeg er ferdig?

Det jeg tenker på er å gå siviløkonom?

Eller bachelor i økonomi og administrasjon,for så å ta en master i noe annet.

Hva er det beste å gå?

Når det kommer til interesser så er jeg i grunn klar for det meste.

Unntatt ingeniør,selv om jeg ser det er lurt å utdanne seg til det ;)

Nå spørs det hvor du bor i landet, da?

Har du gode karakterer kan du gå på NHH i Bergen eller NTNU i Trondheim, eller Universitet eller Høyskole på de fleste sentrale steder i Norge.

Har du god råd kan du gå på BI.

Har venner som har gått på NHH i Bergen, og de fikk gode jobbtilbud, og det ble en del reising på de som valgte det. Noen fikk jobbe i utlandet også. Vet ikke noe mer uteover dette.

Selv skal jeg søke ernæring eller veterinær i Oslo. Må bestemme meg fort, for den 15. er på søndag! :lete:

AnonymBruker
Skrevet

Master i økonomi = sivilingeniør. Og den sier bare at du har studert i 5 år, med en viss andel økonomiske fag. Det er et hav av variasjoner innenfor graden. Foretaksøkonomi, finans, ledelse, logistikk, regnskap/revisjon, internasjonal økonomi og vel samfunnsøkonomi pluss masse annet.

Å studere i voksen alder har fordeler. Motivasjon, erfaring, refleksjon og jevn jobbing bla. Men det har også sine ulemper. Man har aldri fri som student. Det er uansett alltid noe man burde ha gjort. Men studietilværelsen gir en fleksibilitet som er veldig kjekk med små barn.

30 er ingen alder for en student! Og en bachelor i økonomi og administrasjon kan du bruke til så mangt! Det er en meget fin pakke å ha med seg uansett hva man gjør videre. Som ung er det ikke barebare å få jobb med en slik bachelor, men som voksen med annen erfaring og kunnskap er det mange muligheter!

Skrevet

Master i økonomi = sivilingeniør. Og den sier bare at du har studert i 5 år, med en viss andel økonomiske fag. Det er et hav av variasjoner innenfor graden. Foretaksøkonomi, finans, ledelse, logistikk, regnskap/revisjon, internasjonal økonomi og vel samfunnsøkonomi pluss masse annet.

Å studere i voksen alder har fordeler. Motivasjon, erfaring, refleksjon og jevn jobbing bla. Men det har også sine ulemper. Man har aldri fri som student. Det er uansett alltid noe man burde ha gjort. Men studietilværelsen gir en fleksibilitet som er veldig kjekk med små barn.

30 er ingen alder for en student! Og en bachelor i økonomi og administrasjon kan du bruke til så mangt! Det er en meget fin pakke å ha med seg uansett hva man gjør videre. Som ung er det ikke barebare å få jobb med en slik bachelor, men som voksen med annen erfaring og kunnskap er det mange muligheter!

Siviløkonom? :)

• Liker 1
Skrevet

Nå spørs det hvor du bor i landet, da?

Har du gode karakterer kan du gå på NHH i Bergen eller NTNU i Trondheim, eller Universitet eller Høyskole på de fleste sentrale steder i Norge.

Har du god råd kan du gå på BI.

Har venner som har gått på NHH i Bergen, og de fikk gode jobbtilbud, og det ble en del reising på de som valgte det. Noen fikk jobbe i utlandet også. Vet ikke noe mer uteover dette.

Selv skal jeg søke ernæring eller veterinær i Oslo. Må bestemme meg fort, for den 15. er på søndag! :lete:

Jeg bor 1 times tid unna Oslo.

For meg er det helt essensielt å ta bachelor utdanningen på nett. Har kikket på nki og nks..

Master utdanningen må man vel ta ved et universitet?

Så kommer uansett til å ta bachelor i økonomi og administrasjon.

Men hva jeg gjør etter det vet jeg ikke,vet jeg vil ta master iallefall.

Regner med jeg vet dette bedre mens jeg tar bacheloren. Hvilken retning jeg dras mot...

Skrevet

Takk for positivt svar...

Blir bare mer og mer positiv til dette nå.

Regner også med at jeg har en fordel når jeg søker jobb etter utdanningen er ferdig med graviditet og småbarn i motsetning til jenter i begynnelsen av 20 årene ;)

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer stort sett bra. Men master i økonomi = siv. ing. = feil...Du snakker nok om industriell økonomi her. Siv. ing. er teknologirettede studier, mens siv. øk. er økonomisk rettede stuider. Selvfølgelig er det mulig å ta visse økonomiske fag innen siv. ing. også, men i hovedsak er det ikke en økonomiretted grad, det er det siv- øk som er.

Dette med "aldri fri som student" gjelder da også i høyeste grad arbeidslivet. De fleste jeg kjenner jobber minst 10 timer om dagen, gjerne opp mot 14-15 timer om dagen. Selv om studietilværelsen også var litt tøff kan det ikke måle seg med en vanlig arbeidshverdag som er mye tøffere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...