OhMickey Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Jeg skal inn på medisin i Tromsø høsten 2013, og har veldig lyst å høre fra medisinstudenter/evt tidligere medisinstudenter hvordan studiet er? Hvor er dere nå, hvilke år var tøffest, angrer du på valget? Går skolearbeidet ditt ut over sosiallivet ditt og andre ting som trening/hund/familietid osv? Jobber du ved siden av studiet, har du tid til det? Tid til fritidsaktiviteter og hobbyer? Har mange spørsmål, håper noen snille medisinstudenter kan ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene Gleder meg kjempemye til å starte på studiet selv, etter flere år med "poengsamling"
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Jeg skal inn på medisin i Tromsø høsten 2013, og har veldig lyst å høre fra medisinstudenter/evt tidligere medisinstudenter hvordan studiet er? Hvor er dere nå, hvilke år var tøffest, angrer du på valget? Går skolearbeidet ditt ut over sosiallivet ditt og andre ting som trening/hund/familietid osv? Jobber du ved siden av studiet, har du tid til det? Tid til fritidsaktiviteter og hobbyer? Har mange spørsmål, håper noen snille medisinstudenter kan ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene Gleder meg kjempemye til å starte på studiet selv, etter flere år med "poengsamling" Hei, Min Samboer har gått der. Det er mye jobb, og krever at du er skjerpet. Han synes anatomi var det hissigeste å terpe på. Han hadde ikke mye tid til familie/venner foruten om jobb og mat. Men du kommer nok inn i det etter grunnfaget. Det er kjempe miljø i Troms, ps. det er dyrt å leve der.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Jeg skal inn på medisin i Tromsø høsten 2013, og har veldig lyst å høre fra medisinstudenter/evt tidligere medisinstudenter hvordan studiet er? Hvor er dere nå, hvilke år var tøffest, angrer du på valget? Går skolearbeidet ditt ut over sosiallivet ditt og andre ting som trening/hund/familietid osv? Jobber du ved siden av studiet, har du tid til det? Tid til fritidsaktiviteter og hobbyer? Har mange spørsmål, håper noen snille medisinstudenter kan ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene Gleder meg kjempemye til å starte på studiet selv, etter flere år med "poengsamling" Jeg har studert i Bergen da, men kan kanskje svare på noe likevel? Hvis det ikke er spesifikt om studieplanen til Tromsø... Man lærer jo det samme overalt uansett Jeg synes sisteåret var klart tøffest, spesielt siste halvår frem mot avsluttende eksamener. Man tror tidligere på studiet at man skal kunne alt om alle mulige sykdommer når man er ferdig, men det er umulig. Vi hadde også et eget semester med patologi og farmakologi som var ekstremt tungt. Man har nok mange flere eksamener i Bergen (tror vi bikket 25-30 eksamener) enn i Tromsø (?), og derfor mange tunge eksamensperioder. Jeg jobbet litt ved siden av studiene, men ikke fast. Men vet at flere hadde faste helgejobber stort sett gjennom hele studiet. Mange jobber som pleieassistenter, sekretærer eller portører på sykehuset de første semesterene, og når du har studert noen år kan du f.eks. jobbe på ambulanse (hvis de tilbyr ambulansekurs i Tromsø). Etter ca. 4,5-5 år får man midlertidig legelisens, og da kan du jobbe som legevikar om sommeren eller ved siden av studiet. Jeg forsket derimot en del ved siden av studiet, og dette vil jeg anbefale deg hvis du finner ut at du er interessert i det. Man får utrolig mye igjen for det studiemessig, og jeg tror også forskningserfaring kommer til å bli mye viktigere etter hvert for å få jobb som lege på de store sykehusene. Sosialt liv, familie, venner og hobbier får man tid til. Studiet er ikke SÅ tøft. Men det er ofte lange dager, og man må som regel være disiplinert til å lese gjennom semesteret - "pensum" er så stort at det er umulig med skippertak rett før eksamen. Når jeg skriver "pensum", er det fordi det ikke er noe definert pensum - altså ikke en konkret lærebok du skal lese frem til eksamen. Vi fikk læringsbeskrivelser, og så må du nesten finne ut av selv hvor høyt du skal legge lista. I Bergen får man karakterer, og jeg la lista ganske høyt fordi jeg ville ha gode karakterer, dvs. at jeg kanskje gikk litt mer grundig inn i stoffet enn mange andre fordi jeg ville forstå det jeg leste, ikke bare pugge det. Jeg tror det er lettere å huske ting etterpå da også. Spesielt vil jeg anbefale deg å legge mye arbeid i fysiologi. Forstår du fysiologien, kan du også lettere forstå patologien og ofte resonnere deg frem til behandlingsmetoder. Anatomi og cellebiologi/biokjemi er også basalfag som det er viktig å få en god kunnskap innenfor. Lykke til på verdens beste studium!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå