Coronas Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Er det noe rått kjøtt som går an å gi pus som ikke inneholder parasitter og annet uhumskheter som salmonella (rå kylling)? Han tåler ikke våttfor (får diare) og kokt fisk ofte, kan bli kjedelig i lengden. Han er en scottish fold.
Evitas Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Jeg har gitt mine puser rå kyllingkjøttdeig i mange år som kveldsmat. Har aldri hatt noen som har blitt syke av det <3<3<3
Ryvre Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 (endret) Rå fisk, rå kylling osv Jeg gir mine dyr masse rått kjøtt og gjerne med bein også, men jeg har ikke katt da. Vil jo tro at fisk er skikkelig snadder for dem (iallefall husker jeg at gamle katten vår ble helt vill etter det) og om den spiser det så trenger man jo ikke tenke på at det er for kjedelig. Mine får det som jeg lager til middag, og da kan det være f.eks svinefilet, kyllingfilet, kyllingbein, kalkunstruper. Kjøttdeig er jeg litt forsiktig med da dette ofte er saltet Skjærer av litt av kjøttet og legger til side så de kan få det senere. Og reker! Gamlekatten min satt og skrek utenfor kjøkkenvinduet hver gang vi hadde reker Ilderene mine er også helt ville etter reker Endret 12. april 2012 av Ryvre
Strange Doll Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Du kan gi de rått kjøtt,men ikke mye om gangen helst. Rå kyllingfilet er en slager her. Gi gjerne også et rått egg engang i blandt, det er godt for pelsen. Du må aldri la pusene spise på bein fra dyr på F... Som da fisk og fugl.. Så sørg for at det er beinfritt
Ryvre Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Du må aldri la pusene spise på bein fra dyr på F... Som da fisk og fugl.. Så sørg for at det er beinfritt Feil Du må aldri gi dyr bein som er behandlet eller krydret Fugl og fisk går helt fint å gi med bein 2
SoftKitty Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Trodde ikke katter skulle ha rått kjøtt i det hele tatt...? Hva med å steke eller koke kjøtt før du gir det til henne? Tunfisk fra boks (beregnet på mennesker) liker de fleste katter godt. Reker (de fra frysedisken er jo kokt). Min liker veldig godt sånn smårettkylling men det er jo kjempedyrt hehe, men hun får littegrann når jeg spiser det i salat (tror hun liker det fordi det er så små biter, hun er ikke så flink til å dele maten sin selv..)
Strange Doll Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Trodde ikke katter skulle ha rått kjøtt i det hele tatt...? Hva med å steke eller koke kjøtt før du gir det til henne? Tunfisk fra boks (beregnet på mennesker) liker de fleste katter godt. Reker (de fra frysedisken er jo kokt). Min liker veldig godt sånn smårettkylling men det er jo kjempedyrt hehe, men hun får littegrann når jeg spiser det i salat (tror hun liker det fordi det er så små biter, hun er ikke så flink til å dele maten sin selv..) Det er helt greit med litt rått kjøtt, men i små mengder. Det er sunt for de med proteinene som er i kjøttet når det er rått. Men er viktig å begrense.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Er ikke tørrfor et alternativ i det hele tatt? Og denne regelen med ikke gi bein fra dyr på f har jeg også hørt, og bruker selv. De kan splintre seg, å sette seg fast, så jeg lar heller vær å gi det, en å sjangse på at det går bra. Men det er meg da.
Vendie Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Selvfølgelig kan katter spise rå fugl! Mine spiser selvfangede fugler både titt og ofte, jeg går ikke og tar fra dem kråka eller spurven eller hva det nå er og steker og renser den for bein, altså. Herlighet, det er rovdyr vi snakker om her. 5
Ryvre Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 . De kan splintre seg, å sette seg fast, så jeg lar heller vær å gi det, en å sjangse på at det går bra. Men det er meg da. Ja behandlet bein kan splintre seg. Spiller ingen rolle om det er fisk, fugl eller grus for den saks skyld. Ubehandlet bein derimot 1
SoftKitty Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 Er ikke tørrfor et alternativ i det hele tatt? Jeg antok bare at TS gir katten tørrfor som "hovedmat"..? Jeg gir min tørrfor hver dag, beregnet på hennes alder osv, men hun får våtfor eller annen mat innimellom som snacks, så hun ikke skal bli lei maten sin:)
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 Finnes det egentlig rått kjøtt som katter ikke kan spise? 2
Mari*Nade Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 Du kan gi de rått kjøtt,men ikke mye om gangen helst. Rå kyllingfilet er en slager her. Gi gjerne også et rått egg engang i blandt, det er godt for pelsen. Du må aldri la pusene spise på bein fra dyr på F... Som da fisk og fugl.. Så sørg for at det er beinfritt Hva med Flodhest, Får, Fluer, Frosk og Flaggermus? 3
Anciol Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 Lille Satan fikk no kyllingkjøttdeig rå og rå fiskefilet:)men jeg anbefaler å fryse det 1-2 dager før det fores til katten:)!
Skywalker Skrevet 16. april 2012 #15 Skrevet 16. april 2012 Både hunder og katter er jo rovdyr. Rovdyr spiser rått kjøtt. Det er behandlet mat som er unaturlig for rovdyr. Men det vi bør huske er rovdyr som fanger maten sin selv spiser alt. Kjøtt, innvoller, fjær og pels. Det siste er viktig fordi det bidrar til å pakke inn bensplinter m.m. Når vi gir dyrene våre rått kjøtt eller bein er det som regel renset for fjær og pels. Selv om en rovdyrmage klarer å fordøye det meste, så kan uhell skje med skarpe beinsplinter som passerer fordøyelssystemet. En annen ting er at renskåret rått kjøtt er det minst næringsrike som finnes for et rovdyr. Naturlig spiser de innmat først, og selve kjøttet sist. Dette for å sikre seg mest mulig god næring så fort som mulig, i tilfelle de skulle bli nødt til å stikke av fra byttet før de får spist ferdig. Kommersiell dyremat skal inneholde alt et dyr trenger, dersom den er av god kvalitet. Jeg gir gjerne hunden min rått kjøtt jeg, men da som et tillegg til fullkost dyremat. Akitaen min sier selvsagt ikke neitakk til en god dose kjøttdeig eller et godt gnagebein. Men kokt eller stekt bein er fy-fy fordi varmebehandlet bein får en annen konsistens, der beinsplinter kan være veldig harde, skarpe, og vanskeligere å fordøye. 1
SoftKitty Skrevet 16. april 2012 #16 Skrevet 16. april 2012 Jeg gir også hunden rått kjøtt uten å tenke meg om, men før jeg fikk katt leste jeg mye på nett om de ømfintelige magene deres og hvordan de ofte ikke tålte bakteriene i rått kjøtt + rå fisk.. det er ikke naturlig for katter å spise dypvannsfisk akkurat? Nå vet jeg ikke om det var kvikksølv som ble tenkt på da (som det feks er i tunfisk)?
Skywalker Skrevet 16. april 2012 #17 Skrevet 16. april 2012 Verken fisk eller melk er vel det mest naturlige for en katt. Katter er lite glad i vann og har for eksempel neppe sine mest aktive jaktområder på fisketur. Men at den liker fisk er åpenbart, hehe. Melk liker den også, men jeg kan ikke se for meg at et vilt kattedyr driver og melker byttedyrene sine. At katter elsker fisk og melk er det nok vi mennesker som har funnet på. Tror jeg.
Skyligth Skrevet 19. april 2012 #18 Skrevet 19. april 2012 Jeg eier ikke tørrfor i huset, jeg fullforer både hund og katt på kjøtt, bein og innmat. I fordeling 80/10/10. Bakteriene er ikke noe å bekymre seg for, her i Norge har vi svært lite parasitter i kjøttet. Hhunder og katter har en magesyre som er langt sterkere enn vår (1-2) og det bryter ned det meste. Både katt og hund er laget for å spise rått kjøtt ikke tørrfor, tørrfor inneholder masse korn som speselt katter sliter med å nyttiggjøre seg av. Hunder kan til en viss grad nyttiggjøre seg korn, men det er langt fra optimalt. Her hjemme går det mye i kalkun, kylling, koteletter, ribbe, rein, hvalkjøtt, lam, hjerter, nyrer, lever av alle dyr. Stort sett alt av kjøtt jeg får tak i til under 30kr/kg. Innmaten inneholder mye vitaminer spesielt A og D, resten finnes i kjøtt. Ingen beine fra spesielle dyr er farlige å gi, alle varmebehandlete bein er farlige. Eneste bein jeg ikke gir er vektbærende bein (lårbein) de er steinharde og kan knekke tenner hvis bikkja ikke har vett til å gi seg, de kan og splintre og gi skarpe kanter. Ellers så gumler de i seg, ribbein, rygg, og alt annet, kun lårbein jeg ikke gir. Fuglebein er myke, ingen fare med dem, samme gjelder fisk og får. Ta en test selv, bøy ett ribbein på en rå fisk-null problem, kok beinet og prøv igjen-knekk. Varmebehandling fører til at beinet denaturerer, molekylstrukturen forandres og det blir sprøtt. 2
Happygolucky Skrevet 19. april 2012 #19 Skrevet 19. april 2012 Hvis det er snakk om en sterilisert hankatt ville jeg styrt unna tunfisk på boks, reker og annen mat som det faktiske er en del salt i. For mye salt kan gi nyrestein. En reke i ny og ne går sikkert bra, men ikke for mye. Jeg ville hørt med dyrlegen, de har ofte spesialtilpasset for. Min gamle katt spiste ALT (mat, søppel som han hentet i søplekassa, fugler med fjær og det hele +++++++, det var komplett umulig å forhindre det) og fikk følgelig mageproblemer hele tiden. Jeg kjøpte spesialfor hos dyrlegen og det ble mye bedre. Fikk også en tube med konsentrerte fordøyelsesbakterier som han skulle spise. Det ville han selvsagt ikke ha, men jeg smørte det på potene og snuten hans, så da måtte han jo slikke det i seg.
Coronas Skrevet 20. april 2012 Forfatter #20 Skrevet 20. april 2012 Er ikke tørrfor et alternativ i det hele tatt? Og denne regelen med ikke gi bein fra dyr på f har jeg også hørt, og bruker selv. De kan splintre seg, å sette seg fast, så jeg lar heller vær å gi det, en å sjangse på at det går bra. Men det er meg da. Tørrfor står framme døgnet rundt. Men jeg har hørt at katter ikke skal ha så mye salt. Som feks reker, skinke, leverpostei osv... Ødelegger nyrene. Vet man om rått kyllingkjøtt er fri for salmonella? Så da kan pus få litt rå biff om man har det en helg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå