AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #21 Skrevet 15. april 2012 Og dersom det ikke har blitt tydelig nok forklart så MÅ du ha tatt en bachelor før du kan gå videre på master. Dersom du kun har fullført videregående skole, kan du ikke søke deg inn på en master. Årsstudium er greit dersom du vil ha fordypning i et fag, er interessert i noe, men ikke ønsker å jobbe innenfor det (f.eks kunsthistorie eller psykologi), eller dersom du er usikker på hva du ønsker å studere. Det kan man, hvis man søker seg inn på et femårig masterprogram. Dette er nok litt hardere enn bachelor med påfølgende master, men du kan altså søke deg direkte inn på masterstudium som går over 5 år - men dette gjelder kun sivilingeniør ved NTNU. Men da får du ikke bachelorgrad, og må gå fem år for å få en grad - en femårig mastergrad.
feuerstein Skrevet 15. april 2012 #22 Skrevet 15. april 2012 Det kan man, hvis man søker seg inn på et femårig masterprogram. Dette er nok litt hardere enn bachelor med påfølgende master, men du kan altså søke deg direkte inn på masterstudium som går over 5 år - men dette gjelder kun sivilingeniør ved NTNU. NTNU er ikke alene om å tilby direkte inntak til femårig sivilingeniør.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #23 Skrevet 15. april 2012 Det kan man, hvis man søker seg inn på et femårig masterprogram. Dette er nok litt hardere enn bachelor med påfølgende master, men du kan altså søke deg direkte inn på masterstudium som går over 5 år - men dette gjelder kun sivilingeniør ved NTNU. Men da får du ikke bachelorgrad, og må gå fem år for å få en grad - en femårig mastergrad. Integrerte masterprogram (som vel er navnet som brukes på femårige studier) er ikke nødvendigvis tøffere enn en vanlig 3+2-ordning, men jeg antar du sikter til f.eks. forskjellen på siv.ing. og ingeniør + toårig master? Den forskjellen skyldes jo at det er to helt ulike studier det er snakk om, ikke at den ene er integrert. Som andre har sagt er det ikke kun siv.ing. på NTNU som følger et femårig opplegg. Jeg tror uansett det poenget innlegget du svarte på forsøkte å si, var at man ikke kan ta fag på masternivå direkte etter videregående. Alle fag i en integrert master er jo ikke på masternivå.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #24 Skrevet 15. april 2012 Det kan man, hvis man søker seg inn på et femårig masterprogram. Dette er nok litt hardere enn bachelor med påfølgende master, men du kan altså søke deg direkte inn på masterstudium som går over 5 år - men dette gjelder kun sivilingeniør ved NTNU. Men da får du ikke bachelorgrad, og må gå fem år for å få en grad - en femårig mastergrad. Integrerte masterprogram (som vel er navnet som brukes på femårige studier) er ikke nødvendigvis tøffere enn en vanlig 3+2-ordning, men jeg antar du sikter til f.eks. forskjellen på siv.ing. og ingeniør + toårig master? Den forskjellen skyldes jo at det er to helt ulike studier det er snakk om, ikke at den ene er integrert. Som andre har sagt er det ikke kun siv.ing. på NTNU som følger et femårig opplegg. Jeg tror uansett det poenget innlegget du svarte på forsøkte å si, var at man ikke kan ta fag på masternivå direkte etter videregående. Alle fag i en integrert master er jo ikke på masternivå.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #25 Skrevet 15. april 2012 Integrerte masterprogram (som vel er navnet som brukes på femårige studier) er ikke nødvendigvis tøffere enn en vanlig 3+2-ordning, men jeg antar du sikter til f.eks. forskjellen på siv.ing. og ingeniør + toårig master? Den forskjellen skyldes jo at det er to helt ulike studier det er snakk om, ikke at den ene er integrert. Som andre har sagt er det ikke kun siv.ing. på NTNU som følger et femårig opplegg. Jeg tror uansett det poenget innlegget du svarte på forsøkte å si, var at man ikke kan ta fag på masternivå direkte etter videregående. Alle fag i en integrert master er jo ikke på masternivå. Når det er snakk om integrert master er det som oftest snakk om økonomi-linjer. Siv-ing. er litt annerledes, vi har ikke det du kaller for integrert master. De to første årene av studiet har jeg matte 1, matte 2, matte 3 og matte 4. Etter 1,5 på studiet er jeg ferdig med alle mattefagene. Dette er fag som er vanlig på toårig master, og noen masterstudier har ikke disse fagene i det hele tatt. De tar kun enkeltemner i tillegg til matte 1 og 2. I tillegg til dette har vi høynivå programmeringsspråk, vi er ferdig med dette faget allerede etter 1,5 på studiet. Og dette er fag som er vanlig på masternivå. Etter to år på studiet starter vi med spesialisering, men allerede før spesialisering er vi ferdig med de fleste fagene mange har på masternivå.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #26 Skrevet 15. april 2012 Når det er snakk om integrert master er det som oftest snakk om økonomi-linjer. Siv-ing. er litt annerledes, vi har ikke det du kaller for integrert master. De to første årene av studiet har jeg matte 1, matte 2, matte 3 og matte 4. Etter 1,5 på studiet er jeg ferdig med alle mattefagene. Dette er fag som er vanlig på toårig master, og noen masterstudier har ikke disse fagene i det hele tatt. De tar kun enkeltemner i tillegg til matte 1 og 2. I tillegg til dette har vi høynivå programmeringsspråk, vi er ferdig med dette faget allerede etter 1,5 på studiet. Og dette er fag som er vanlig på masternivå. Etter to år på studiet starter vi med spesialisering, men allerede før spesialisering er vi ferdig med de fleste fagene mange har på masternivå. Jeg kjenner godt til siv.ing. på NTNU, og dere har også integrert master. Se her for eksempel, NTNU kaller det også integrert master. Det tilbys tilsvarende ordninger i blant annet lektorutdanning, rettsvitenskap og odontologi på mange læresteder, så det er absolutt ikke begrenset til økonomi. Det du sier om mattefagene dine er, med respekt å melde, jevnt over tull. For å fokusere på det som faktisk kommer rett etter videregående: Matte 1 er for eksempel et introduksjonsfag som ikke er spesielt vanskelig (jeg har tatt det selv), og som NTNU selv sier ligger på nivå 1. Det har nesten full studiepoengsreduksjon mot MA0001, som er et redskapskurs for dem som ikke skal ha så mye matematikk videre i studiet. Og når du ser på pensum i Matte 1 sier det seg vel selv at dette jevnt over ikke er ting man vil vente til mastergradsnivå med å behandle om man studerer et fag hvor matematikk er nødvendig? Noe annet er selvsagt om man tas opp til en mastergrad og mangler deler av faget, da vil man ofte få beskjed om å ta eksamen første semester for å fortsette på studiet, men det gjør det fortsatt ikke til et mastergradsfag. Har du faget første semester er det fordi NTNU har vurdert det slik at man godt kan ta det rett etter videregående, og ergo er det implisitt ikke et fag på videregående (master-) nivå. Når det er sagt, er det lite fruktbart å snakke om bachelor-/mastergradsnivå når det gjelder siv.ing. på NTNU. Man lever litt i sin egen verden (og lever litt på ideen om at man har så mye høyere studiebelastning og lærer mye vanskeligere ting enn alle andre ) og det er mange rare hensyn som avgjør hvor fagene plasseres i studieforløpet. Grunnleggende gjenstår dog det faktum at det på de aller fleste fagområder og på de fleste læresteder er slik at man tar en bachelor før man tar en master, selv om det finnes unntak.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #27 Skrevet 15. april 2012 Jeg kjenner godt til siv.ing. på NTNU, og dere har også integrert master. Se her for eksempel, NTNU kaller det også integrert master. Det tilbys tilsvarende ordninger i blant annet lektorutdanning, rettsvitenskap og odontologi på mange læresteder, så det er absolutt ikke begrenset til økonomi. Det du sier om mattefagene dine er, med respekt å melde, jevnt over tull. For å fokusere på det som faktisk kommer rett etter videregående: Matte 1 er for eksempel et introduksjonsfag som ikke er spesielt vanskelig (jeg har tatt det selv), og som NTNU selv sier ligger på nivå 1. Det har nesten full studiepoengsreduksjon mot MA0001, som er et redskapskurs for dem som ikke skal ha så mye matematikk videre i studiet. Og når du ser på pensum i Matte 1 sier det seg vel selv at dette jevnt over ikke er ting man vil vente til mastergradsnivå med å behandle om man studerer et fag hvor matematikk er nødvendig? Noe annet er selvsagt om man tas opp til en mastergrad og mangler deler av faget, da vil man ofte få beskjed om å ta eksamen første semester for å fortsette på studiet, men det gjør det fortsatt ikke til et mastergradsfag. Har du faget første semester er det fordi NTNU har vurdert det slik at man godt kan ta det rett etter videregående, og ergo er det implisitt ikke et fag på videregående (master-) nivå. Når det er sagt, er det lite fruktbart å snakke om bachelor-/mastergradsnivå når det gjelder siv.ing. på NTNU. Man lever litt i sin egen verden (og lever litt på ideen om at man har så mye høyere studiebelastning og lærer mye vanskeligere ting enn alle andre ) og det er mange rare hensyn som avgjør hvor fagene plasseres i studieforløpet. Grunnleggende gjenstår dog det faktum at det på de aller fleste fagområder og på de fleste læresteder er slik at man tar en bachelor før man tar en master, selv om det finnes unntak. Ja, men denne integrerte masteren går over tre år, og ikke to år, som mange forbinder med en integrert master. Selvfølgelig har en bachelor i ingeniørfag matte 1 og 2! Men de har ikke matte 3 og matte 4 før fjerdeåret\femteåret, altså, ikke før de begynner på master. Derfor er det helt feil å si at man ikke har "masterfag" det første året. Vi ble ferdig med matte 3 det første året og matte 4 ble unnagjort det første semesteret andre året. Dette er "masterfag" i de fleste toårige-masterprogrammene, samt fordypning i programmering og ledelse - som siv.ing-linjene har de første årene.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #28 Skrevet 15. april 2012 Jeg kjenner godt til siv.ing. på NTNU, og dere har også integrert master. Se her for eksempel, NTNU kaller det også integrert master. Det tilbys tilsvarende ordninger i blant annet lektorutdanning, rettsvitenskap og odontologi på mange læresteder, så det er absolutt ikke begrenset til økonomi. Det du sier om mattefagene dine er, med respekt å melde, jevnt over tull. For å fokusere på det som faktisk kommer rett etter videregående: Matte 1 er for eksempel et introduksjonsfag som ikke er spesielt vanskelig (jeg har tatt det selv), og som NTNU selv sier ligger på nivå 1. Det har nesten full studiepoengsreduksjon mot MA0001, som er et redskapskurs for dem som ikke skal ha så mye matematikk videre i studiet. Og når du ser på pensum i Matte 1 sier det seg vel selv at dette jevnt over ikke er ting man vil vente til mastergradsnivå med å behandle om man studerer et fag hvor matematikk er nødvendig? Noe annet er selvsagt om man tas opp til en mastergrad og mangler deler av faget, da vil man ofte få beskjed om å ta eksamen første semester for å fortsette på studiet, men det gjør det fortsatt ikke til et mastergradsfag. Har du faget første semester er det fordi NTNU har vurdert det slik at man godt kan ta det rett etter videregående, og ergo er det implisitt ikke et fag på videregående (master-) nivå. Når det er sagt, er det lite fruktbart å snakke om bachelor-/mastergradsnivå når det gjelder siv.ing. på NTNU. Man lever litt i sin egen verden (og lever litt på ideen om at man har så mye høyere studiebelastning og lærer mye vanskeligere ting enn alle andre ) og det er mange rare hensyn som avgjør hvor fagene plasseres i studieforløpet. Grunnleggende gjenstår dog det faktum at det på de aller fleste fagområder og på de fleste læresteder er slik at man tar en bachelor før man tar en master, selv om det finnes unntak. Vel, det sier jo seg selv, det. Hvor er det høyest poengsum for å komme inn når det gjelder teknologi og naturvitenskap? Hvilket universitet i Norge er fremst når det gjelder forskning innen teknologi slash naturvitenskap? Har høgskolene og de andre universitetene i landet mellom 4 og seks obligatoriske innleveringer hver uke? ++ Jeg studerte ett år på UIO og jeg kan i hvert fall bekrefte at arbeidsmengden var mye mindre der Savner de tidene.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #29 Skrevet 15. april 2012 Jeg kjenner godt til siv.ing. på NTNU, og dere har også integrert master. Se her for eksempel, NTNU kaller det også integrert master. Integrert 5-årig master, ja.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #30 Skrevet 15. april 2012 Integrert 5-årig master, ja. alle studier som varer i fem år, kalles vel for integrert 5-årig master
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #31 Skrevet 15. april 2012 Årsstudium: Fest og moro + litt skole. Bachelor: 2 år med fest og moro. Siste året fest men noe intenst oppgaveskriving. Master: Har du jobbet godt blant all festing; You go girl!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #32 Skrevet 15. april 2012 Ja, men denne integrerte masteren går over tre år, og ikke to år, som mange forbinder med en integrert master. Selvfølgelig har en bachelor i ingeniørfag matte 1 og 2! Men de har ikke matte 3 og matte 4 før fjerdeåret\femteåret, altså, ikke før de begynner på master. Derfor er det helt feil å si at man ikke har "masterfag" det første året. Vi ble ferdig med matte 3 det første året og matte 4 ble unnagjort det første semesteret andre året. Dette er "masterfag" i de fleste toårige-masterprogrammene, samt fordypning i programmering og ledelse - som siv.ing-linjene har de første årene. Så du på linken min? Det står ganske klart at sivilingeniørstudiet er en integrert femårig master, og meg bekjent er det det vi snakket om, ikke alle mulige varianter av studiekombinasjoner hvor man først velger ingeniørfag før man går over til Gløs. Og uttrykket "integrert toårig master" gir jo ingen mening. Er det en toårig master er det ikke en integrert master (hva skulle det være integrert med?), da er det en helt vanlig mastergrad. At man kommer ut med en mastergrad i enden betyr ikke at det er en integrert grad, heller ikke om man søker seg inn på siv.ing. og får nok fag godkjent til å starte på tredjeåret, som mange av mine venner gjorde. Man er fortsatt del av det samme, femårige programmet. Opptakskrav til toårig teknologimaster på NTNU (altså toårig påbygning for dem med ingeniørgrad) er spesifisert her. Som du ser skal man enten ha ingeniørmatten eller matte 1-4, og dermed må man vel tro at disse er likeverdige. Hvordan kan du da kategorisk hevde at ingeniører ikke har matte 3+4 på bachelordelen? Jeg sier ikke at noen ikke har det, men du kan ikke derfra trekke slutningen at faget er på masternivå når majoriteten har faget på bachelornivå. For deg er det uansett et grunnleggende fag. Det vises både i at det ligger i de to første årene, og at NTNU, som jeg tidligere nevnte, kategoriserer faget på nivå 1. Og vi snakket også om direkte etter videregående, det var derfor jeg fokuserte på matte 1, og det er så definitivt ikke noe masternivåfag. Logikken din om at høyest opptakskrav og flest øvinger nødvendigvis tilsier at man lærer mye mer enn andre steder, skal jeg forbigå i stillhet, med et par unntak: For ikke så veldig lenge siden, da jeg var i TS' situasjon var mange av siv.ing.-studiene nede i 4 i snitt for å komme inn. I følge din logikk betyr det vel at all faglig kvalitet var mye verre da? Og øvingene har man jo økt antallet på fordi blant annet matematikkunnskapene hos studentene har sunket drastisk, og stryktallene gikk til himmels, selv med samme pensum som alltid. Det var rett og slett var eneste måte å få folk gjennom de første årene på, å leie dem gjennom de forskjellige fagene. Så at arbeidsmengden øker, betyr ikke nødvendigvis at ting er så vanskelig, men at studenter ikke er så dyktige som de en gang var. Men dette er veldig OT, for TS er nok neppe interessert i slike finesser, det holder for henne å vite at 3+2 er den vanligste ordningen og at det uansett i Norge tar fem år å få en mastergrad. Lykke til med studiet, og husk at de morsomste UKE-jobbene er dem som lyses ut ett år før!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #33 Skrevet 15. april 2012 uttrykket "integrert toårig master" gir jo ingen mening. Er det en toårig master er det ikke en integrert master (hva skulle det være integrert med?), da er det en helt vanlig mastergrad. At man kommer ut med en mastergrad i enden betyr ikke at det er en integrert grad, heller ikke om man søker seg inn på siv.ing. og får nok fag godkjent til å starte på tredjeåret, som mange av mine venner gjorde. Man er fortsatt del av det samme, femårige programmet. Opptakskrav til toårig teknologimaster på NTNU (altså toårig påbygning for dem med ingeniørgrad) er spesifisert her. Som du ser skal man enten ha ingeniørmatten eller matte 1-4, og dermed må man vel tro at disse er likeverdige. Hvordan kan du da kategorisk hevde at ingeniører ikke har matte 3+4 på bachelordelen? Jeg sier ikke at noen ikke har det, men du kan ikke derfra trekke slutningen at faget er på masternivå når majoriteten har faget på bachelornivå. For deg er det uansett et grunnleggende fag. Det vises både i at det ligger i de to første årene, og at NTNU, som jeg tidligere nevnte, kategoriserer faget på nivå 1. Og vi snakket også om direkte etter videregående, det var derfor jeg fokuserte på matte 1, og det er så definitivt ikke noe masternivåfag. Logikken din om at høyest opptakskrav og flest øvinger nødvendigvis tilsier at man lærer mye mer enn andre steder, skal jeg forbigå i stillhet, med et par unntak: For ikke så veldig lenge siden, da jeg var i TS' situasjon var mange av siv.ing.-studiene nede i 4 i snitt for å komme inn. I følge din logikk betyr det vel at all faglig kvalitet var mye verre da? Og øvingene har man jo økt antallet på fordi blant annet matematikkunnskapene hos studentene har sunket drastisk, og stryktallene gikk til himmels, selv med samme pensum som alltid. Det var rett og slett var eneste måte å få folk gjennom de første årene på, å leie dem gjennom de forskjellige fagene. Så at arbeidsmengden øker, betyr ikke nødvendigvis at ting er så vanskelig, men at studenter ikke er så dyktige som de en gang var. Jeg har da vel aldri nevnt noe om "integrert toårig master". Men det jeg sa var at mange antok at femårige masterstudier har tar spesialisering over to år, på samme måte som de toårige masterstudiene, og det stemmer jo ikke. Så klart må man ha matte 3 og matte 4 om man søker seg inn på toårig master på NTNU, der har jo all siv.ing-studentene hatt disse fagene de første årene. Det er mange studenter som har tatt bachelor på en høgskole eller et universitet som mangler disse fagene, og som må ta disse fagene eller fag som dekker læreplanen i matte 3- og 4 før de evetuelt begynner på NTNU. Jeg vet om mange som har gjort dette, og de har forøvrig klart seg bra - gjelder spesielt linjer som bygg etc. Vel, de beste studentene innen teknologi og naturvitenskap havner på Gløshaugen. Det er mange søkere og dermed er det de med best snitt som kommer inn, logisk nok. Det er høyt nivå og mye karakterpress. Og du har vel fått med deg at man må ha minimum 4 i matte for å komme inn? Dette minstekravet tredde i kraft for noen år siden, nettopp på grunn av dette med høy strykprosent i matematikk. Før kom elever med 3 i matte inn, og naturlig nok blir strykprosenten høy når elever som har karret til seg en treer kommer inn. Til og med studenter som har fire i matte slet med mattefagene, mange av disse slutter og begynte på høgskolen istedet og klarte seg bra der. Og dette med arbeidsmengden, det er jo kun de flittigste og flinkeste som klarer det høye tempoet. Mange som dropper ut da de ikke klarer å følge tempoet. Du må lære og gjøre mye på kort,kort tid. Nok OT nå.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #34 Skrevet 15. april 2012 Jeg har da vel aldri nevnt noe om "integrert toårig master". Men det jeg sa var at mange antok at femårige masterstudier tar spesialisering over to år, på samme måte som de toårige masterstudiene, og det stemmer jo ikke. Så klart må man ha matte 3 og matte 4 om man søker seg inn på toårig master på NTNU, der har jo all siv.ing-studentene hatt disse fagene de første årene. Det er mange studenter som har tatt bachelor på en høgskole eller et universitet som mangler disse fagene, og som må ta disse fagene eller fag som dekker læreplanen i matte 3- og 4 før de eventuelt begynner på NTNU. Jeg vet om mange som har gjort dette, og de har forøvrig klart seg bra - gjelder spesielt linjer som bygg etc. Vel, de beste studentene innen teknologi og naturvitenskap havner på Gløshaugen. Det er mange søkere og dermed er det de med best snitt som kommer inn, logisk nok. Det er høyt nivå og mye karakterpress. Og du har vel fått med deg at man må ha minimum 4 i matte for å komme inn? Dette minstekravet tredde i kraft for noen år siden, nettopp på grunn av dette med høy strykprosent i matematikk. Før kom elever med 3 i matte inn, og naturlig nok blir strykprosenten høy når elever som har karret til seg en treer kommer inn. Til og med studenter som har fire i matte slet med mattefagene, mange av disse sluttet og begynte på høgskolen istedet og klarte seg bra der. Og dette med arbeidsmengden, det er jo kun de flittigste og flinkeste som klarer det høye tempoet. Mange som dropper ut da de ikke klarer å følge tempoet. Du må lære og gjøre mye på kort,kort tid. Nok OT nå. Edit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå