Gå til innhold

Hvor kjøpe ekte øredobber på nett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker om jeg egentlig poster i rett forum nå, men.....

Finnes det noe steder hvor man kan kjøpe ekte øredobber på nett? Vet gullsmeden har ekte øredobber, er det andre butikker også som har det? Og hva pleier prisene å være?

Skrevet

Hva mener du med ekte? At det er sølv eller gull? Sølv står ofte oppført i utenlandske nettbutikker som sterling silver. Sølv skal være stemplet med 925 som står for 925 deler sølv av 1000. På samme måte er gull ofte oppført som karat. Alt under 14ct. gull er det ikke vits i å kjøpe, synes jeg, da det inneholder såpass lite gull. 14ct (stemplet 585) er mest vanlig i Norge. 18ct (stemplet 750) er også vanlig i utlandet. Over 18ct. gull blir fort for mykt da gull er et ganske bløtt metall.

Det som er viktig å spørre om hvis man kjøper hvitgull fra utenlandske butikker/nettbutikker er å spørre om legeringen er nikkelhvitgull eller palladiumhvitgull da andre land har andre regler enn Norge. USA bruker for eksempel mye nikkelhvitgull da det er billigere enn palladiumhvitgull, men mange kan reagere på dette når rhodiumbelegget (som alle hvitgullvarer er belagt med for å få hvitfargen) slites av.

Gullprisen er den samme uansett hvor i verden man er da den bestemmes av en internasjonal gullpris som kan variere fra dag til dag. Om gull er billigere i et annet land er det som regel pga at arbeidskraften er billigere eller i aller verste fall at det er en dårlig legering.

Du kan finne øredobber i gull eller sølv i veldig mange nettbutikker. Ebay eller Amazon har en halv evighet av smykker ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mener med ekte er ekte, altså ikke uekte. Øredobber på Glitter, feks er vel ikke ekte, heller ikke de man finner i klesbutikker?

Utrolig mange fine øredobber det finnes, kikka litt på linkene du oppga. Skal innom gullsmeden neste gang jeg er i nærheten av en gullsmed.

ts

Skrevet (endret)

Det jeg mener med ekte er ekte, altså ikke uekte. Øredobber på Glitter, feks er vel ikke ekte, heller ikke de man finner i klesbutikker?

Utrolig mange fine øredobber det finnes, kikka litt på linkene du oppga. Skal innom gullsmeden neste gang jeg er i nærheten av en gullsmed.

ts

Om det ikke er stemplet med 925 (for sølv) eller 585 (for 14ct. gull) i butikkene i Norge så er det ikke ekte. Jeg tror faktisk Glitter selger noen få sølvøredobber. De står som regel bak eller ved kassen.

Er det forresten en spesiell type øredobber du ser etter? For om du vet så er det enklere å begrense søket på nett:)

Endret av Eld
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er stemplet med 925 (for sølv) eller 585 (for 14ct. gull) i butikkene i Norge så er det ikke ekte. Jeg tror faktisk Glitter selger noen få sølvøredobber. De står som regel bak eller ved kassen.

Ok, takk for svar :)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Alle øredobber er jo ekte, med mindre de er en illusjon eller noe du har drømt. :fnise:

Er det metallet du mener? Steinene? Et bestemt merke?

Og ekte i forhold til hva? De fleste øredobbene på glitter er ikke ekte sølv nei, men det påstår de jo heller ikke - dermed blir det feil å kalle dem "ikke ekte".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle øredobber er jo ekte, med mindre de er en illusjon eller noe du har drømt. :fnise:

Er det metallet du mener? Steinene? Et bestemt merke?

Og ekte i forhold til hva? De fleste øredobbene på glitter er ikke ekte sølv nei, men det påstår de jo heller ikke - dermed blir det feil å kalle dem "ikke ekte".

Alle er jo ikke ekte. Da jeg tok hull i ørene sa frisøren at når jeg skulle bytte øredobber, var det viktig at jeg byttet til noen som er ekte. "Alle" snakker jo om ekte og ikke ekte øredobber.

Så jeg mener ekte øredobber, ikke uekte/falske. Jeg har bare hørt at det finnes både ekte og uekte øredobber, så derfor kan jeg ikke forklare mer utover det hva det menes med ekte øredobber, da jeg ikke har peil på øredobber.

ts

Skrevet

Alle er jo ikke ekte. Da jeg tok hull i ørene sa frisøren at når jeg skulle bytte øredobber, var det viktig at jeg byttet til noen som er ekte. "Alle" snakker jo om ekte og ikke ekte øredobber.

Så jeg mener ekte øredobber, ikke uekte/falske. Jeg har bare hørt at det finnes både ekte og uekte øredobber, så derfor kan jeg ikke forklare mer utover det hva det menes med ekte øredobber, da jeg ikke har peil på øredobber.

ts

dette er ganske enkelt. Du skal først ha øredobber i sølv eller gull. De kjøper jeg alltid på gullsmeden, så vet jeg at dette er bra og at det funker. ellers kan du sikkert søke opp øredobber i sølv på google.

Etterhvert kan du ta i bruk billige glitter øredobber og det vil ikke ha mye å si. Men hvis hullene er nye kan du vente en måned etter tiden frisøren sa at du skulle ha i fra du tok dem.

Skrevet

"Ekte" er et sånt teit, intetsigende uttrykk som av en eller annen grunn har festet seg om smykker laget av edle metaller. Skulle ønske folk sluttet å si det, men jeg skulle også ønske at frisører sluttet å drive med den der uhygieniske pistolhulltakinga.

Eld forklarte kjempegodt. Glitter har ørepynt med stifter/kroker i 925S, sånn forresten, og det stativet er tydelig merket i hver butikk. Pris vil jo variere veldig, da. Jeg har kjøpt øredobber i 925S på salg til en tjuer, og så kan det jo renne opp i mange tusen kroner...

Skal du kjøpe øreringer på nett må du nesten si noe om hva slags du ønsker deg, for det finnes titusenvis av nettbutikker som selger smykker. Bjørklund har massevis av sånne generiske øredobber og -ringer som kanskje kan gi deg en start på hva som finnes der ute i verden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man si istedetfor ekte da? Takk for flere svar forresten :)

Mye fint å se på Bjørklund. Ikke noe godt for meg å si hva jeg ønsker meg når jeg ikke vet hva. Jeg vil hvertfall ha mange ulike. Kommer bare til å se over alt som er å se over. Ikke nøyen med hva jeg må ha og ikke må ha, jeg er åpen for alle kategorier. Skal innom gullsmed en dag og se.

ts

Skrevet

Hva skal man si istedetfor ekte da?

Øredobber i sølv eller gull.

Øredobben er en ekte øredobb helt uavhengig av om den er laget av stål, sølv, gull, bronse osv, men når man snakker om at metallet skal være "ekte", så menes det at det er laget av gull eller sølv.

AnonymBruker
Skrevet

Øredobber i sølv eller gull.

Øredobben er en ekte øredobb helt uavhengig av om den er laget av stål, sølv, gull, bronse osv, men når man snakker om at metallet skal være "ekte", så menes det at det er laget av gull eller sølv.

Ok. Men å si øredobber i sølv eller gull blir vel egentlig litt feil, eller? Er jo ikke alt som er ekte innen sølv eller gull heller? Det er det vertfall ikke innen smykker. Ikke alle gullsmykker som er ekte, f.eksempel.

ts

Skrevet

Ok. Men å si øredobber i sølv eller gull blir vel egentlig litt feil, eller? Er jo ikke alt som er ekte innen sølv eller gull heller? Det er det vertfall ikke innen smykker. Ikke alle gullsmykker som er ekte, f.eksempel.

ts

Hva mener du?

Ikke alle gullsmykker er ekte hva da?

Er det et gullsmykke, så er det et gullsmykke.

Husk at det er forskjell på at et smykke er av gull og et smykke som er forgylt.

Gullsmykke = smykke med 14 eller 18 karat gull.

Forgylt smykke = Smykke med et tynt lag med gull på utsiden (og innsiden er gjerne av et mindre fantastisk metall).

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du?

Ikke alle gullsmykker er ekte hva da?

Husk at det er forskjell på at et smykke er av gull og et smykke som er forgylt.

Gullsmykke = smykke med 14 eller 18 karat gull.

Forgylt smykke = Smykke med et tynt lag med gull på utsiden (og innsiden er gjerne av et mindre fantastisk metall).

Ikke alle gullsmykker er ekte gull. Noen smykker ser ut som gull, men det er ikke ekte gullsmykke. Samme gjelder vel sølv? At de ser sølv ut, men det ikke er ekte sølv.

ts

Skrevet

Ikke alle gullsmykker er ekte gull. Noen smykker ser ut som gull, men det er ikke ekte gullsmykke. Samme gjelder vel sølv? At de ser sølv ut, men det ikke er ekte sølv.

ts

Hvis et smykke ser ut som gull, men er at et annet materiale, så er det ikke et gullsmykke. Det samme med sølv.

Annonse
Skrevet

Gud, dette er da ikke så komplisert.

Ekte gull og sølv får du kjøpt hos gullsmeden, evt øredobber og litt annet på de stativene på Glitter.

Å ha MANGE forskjellige øredobber i ekte gull/sølv blir fort veldig dyrt, men med mindre du er allergisk så trenger du ikke å bruke gull/sølv hele tiden. Du kan gå over til glitter/H&M/lindex/cubus etterhvert.

Kjøp hos gullsmed om du vil ha noe ekte (eller hos glitter, as said.)

Falskt gull - etterligning, det er juggel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ts

Gull og sølv er jo navn på metaller, ikke på utseende på ting. Ikke alt som ser ut som gull er ekte gull, men jo, alt som er gull er ekte gull. Er det ikke ekte gull er det ikke et gullsmykke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker for flere svar. Jeg kommer ikke bare til å kjøpe hos gullsmed. Men jeg kommer til å kjøpe mange forskjellige øredobber uansett, noe ekte og noe ikke ekte, eller skal jeg si noe hos gullsmed og noe på billigere steder.

Jeg har og har hatt blant annet smykker som ser gull og sølv ut, men ikke er ekte, som folk har spurt meg om er det ekte? Da kan jeg jo ikke si at det er ekte gull/sølv når det er falsk gull/sølv.

Hvis jeg har et gullfarget smykke på meg og noen sier for eksempel:

Så fint smykke, er det ekte gull?

Jeg: Nei.

Hva annet enn "Nei" kan jeg egentlig svare?

ts

Skrevet

Takker for flere svar. Jeg kommer ikke bare til å kjøpe hos gullsmed. Men jeg kommer til å kjøpe mange forskjellige øredobber uansett, noe ekte og noe ikke ekte, eller skal jeg si noe hos gullsmed og noe på billigere steder.

Jeg har og har hatt blant annet smykker som ser gull og sølv ut, men ikke er ekte, som folk har spurt meg om er det ekte? Da kan jeg jo ikke si at det er ekte gull/sølv når det er falsk gull/sølv.

ts

Det er en forskjell på å kalle noe gullfarget/ sølvfarget og å kalle noe gull/ sølv. Å kalle noe gull/ sølv referer til hva noe faktisk er laget av, nemlig materialet gull/ sølv. Det er altså per definisjon ekte. Å kalle noe gullfarget/ sølvfarget åpner for at noe kan være ekte/ uekte.

Men gullfarget/ sølvfarget og gul/ sølv er ikke ord som nødvendigvis kan brukes om hverandre.

Et gullfarget smykke kan være gull, forgylt eller etterligning.

Et gullsmykke er gull. Uansett.

Skjønner du? :)

• Liker 1
Skrevet

ts

Hvis de spør "er det ekte gull", er svaret nei. Hvis de bare spør "er det ekte", kan du gjøre det enkelt og si nei - eller kanskje bli sånn som meg og legge i vei med en laaang harang om "så klart det er ekte, det er ikke et hologram, men hvis du mente å spørre om metallet så *bla bla bla argh argh oppdra oppdra*" :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...