Gå til innhold

Hvem har ansvar for å rydde opp etter hogst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta å ringe kommunen å høre, men hører gjerne om noen andre her har opplevd samme problemet.

Her forleden var det noen karer her som drev å ryddet kraftlinjen som går ikke langt fra huset mitt for trær. De hogget ned en helt masse busker og større trær. Jeg snakket med de og lurte på hvem som skulle rydde opp, men dette visste de ikke - annet enn at det ikke var deres jobb.

Visst er det fint å få hogget ned endel trær og busker; jeg får nemlig mer sol på verandaen, men til min fortvilelse så ser det faktisk ikke ut rundt eiendommen min akkurat nå!

Rundt hele baksiden av min 3 mål store eiendom ligger det nå en massvis av rot av kvister og trær nedover skråningen og hviler mot gjerdene mine. Det er faktisk ikke noe hygglig å se på - ser ut som det har vært en gedigen orkan her.

Jeg vet ikke hvem skogeier er, annet enn at naboene har fortalt meg at han er elendig til å rydde etter seg.

Tenkte å ta en telefon til både kommunen og de som eier kraftnettet og høre i morgen. Er det noen som har vært bort i liknende? Jeg ser for meg at det kan ta tid før noe evt. blir gjort, og har jeg noen lags rettigheter i forhold til dette siden det ikke er på min eiendom? For å si det sånn: skulle jeg ha villet solgt huset nå, så tviler jeg på om jeg hadde fått taksten - sånn som det ser ut her nå. Og ikke hyggelig nå som våren har kommet og snøen endelig er borte :-(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

vil man ha noe gjort ordentlig, må man gjærra det sjæl!!!

• Liker 1
Skrevet

vil man ha noe gjort ordentlig, må man gjærra det sjæl!!!

Ikke alltid eller nødvendigvis. Og jeg vil svært gjerne unngå å leie noen til å gjøre det. Jeg har ikke tilgang på traktor ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Den som eier skogen er den som også må rydde opp. Det du bør gjøre er derfor å finne ut hvem som eier området. For å finne ut av det kan du spørre naboene, du kan søke opp eiendommen på seeiendom.no og se om du finner noen hus som hører til skogstomta, eller du kan ringe kommunen og høre om de kan fortelle deg hvem som eier skogen. Så får du bare spørre om skogseier har tenkt å rydde opp, og eventuelt når. Du kan jo også tilby deg å hjelpe til med rydding, og kanskje du til og med får beholde den veden du har ryddet vekk.

Skogrydderne hadde nok helt rett. De gjør bare jobben sin, og jeg opplever de aller fleste av dem som skikkelig behjelpelige. En gang brukte de tid på å kutte noen store trær i mindre deler slik at jeg klarte å bære dem ned til huset mitt. Service :)

Gjest Tirkes
Skrevet

Hmmm.. Jeg har ganske mange elektrikere i familien, og noen i min familie jobber også i EL-selskap/kraftlag som rydder linjer. De har ofte snakket om plantning, planering og jeg har fått inntrykket av at de har ansvar for å rydde opp på lik linje med at veivesenet rydder opp etter utbedring av vei.

Skrevet

Den som eier skogen er den som også må rydde opp. Det du bør gjøre er derfor å finne ut hvem som eier området. For å finne ut av det kan du spørre naboene, du kan søke opp eiendommen på seeiendom.no og se om du finner noen hus som hører til skogstomta, eller du kan ringe kommunen og høre om de kan fortelle deg hvem som eier skogen. Så får du bare spørre om skogseier har tenkt å rydde opp, og eventuelt når. Du kan jo også tilby deg å hjelpe til med rydding, og kanskje du til og med får beholde den veden du har ryddet vekk.

Skogrydderne hadde nok helt rett. De gjør bare jobben sin, og jeg opplever de aller fleste av dem som skikkelig behjelpelige. En gang brukte de tid på å kutte noen store trær i mindre deler slik at jeg klarte å bære dem ned til huset mitt. Service :)

Jada, skal nok uten problem få tak i skogeieren :-). Utfordringen er jo om han har noen som helst plikt til å rydde opp dette, og siden jeg har hørt fra naboene at han er elendig til å rydde etter seg på generell basis(noe jeg selv ser når jeg er daglig på tur i skogen), så er ikke håpet så stort - hvis han ikke er pliktig da. Da har jeg en god grunn til å mase litt.

Forøvrig har jeg også god erfaring med de som hogger ned. I fjor tok de et par trær inne på min eiendom uten at jeg betalte for det. Men som sagt, de som hugget her forleden sa de ikke hadde noe ansvar for å rydde opp. Ikke spesielt interessert i å gjøre noe selv heller må jeg innrømme. Har mer enn nok å gjøre, og jeg ikke skal rydde skog så jeg får ved som jeg allerede har i bøtter og spann.

Skrevet

Hmmm.. Jeg har ganske mange elektrikere i familien, og noen i min familie jobber også i EL-selskap/kraftlag som rydder linjer. De har ofte snakket om plantning, planering og jeg har fått inntrykket av at de har ansvar for å rydde opp på lik linje med at veivesenet rydder opp etter utbedring av vei.

Skal ta en telefon og høre med Eidsiva også.

AnonymBruker
Skrevet

Bor du på Rena?

Skrevet

Bor du på Rena?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB #8, og grunnen til at jeg spurte er fordi her tok det 1 1/2 år før det ble ryddet.

Håper ikke du må vente like lenge :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Kraftselskapet har rett til å rydde under linjer og de har også eventuelt plikt til å rydde opp.

Det bør de forresten gjøre også, for skogsavfall er finfin gjødsel, så om de ikke rydder vil det ikke vare lenge før det er like tett igjen.

Men du kan jo ringe skogeieren og høre hva slags avtale han har med kraftselskapet. Jeg tviler på at han selv har plikt til å rydde opp ihvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bestemt at det ikke er kraftselskapet sitt ansvar å rydde opp, men skogeier. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bestemt at det ikke er kraftselskapet sitt ansvar å rydde opp, men skogeier. :)

Jeg har aldri hørt om en slik avtale, men skal selvsagt ikke avvise at de kan finnes. Det forutsetter en rimelig dum skogeier.

Det ville jo også være fullstendig urimelig at en skogeier skal ha utgifter til rydding etter linjehogst.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du snakker om eiendomsretten til tømmeret da? For det tilhører grunneieren.

Noen plikt til å rydde har han likevel ikke.

• Liker 2
Skrevet

Da har jeg kontaktet både kommunen og kraftselskapet. Begge sier (selvfølgelig) at det er grunneier som skal rydde opp. Jeg skal ta kontakt med han så snart jeg får vite av kommunen hvem det er. Skal bli en utfordring hvis det stemmer at han er så sluntrete med å rydde...:-(

AnonymBruker
Skrevet

Er nok grunneier som eier tømmeret, og som skal rydde opp. Men så lenge det ligger på hans eller hennes tomt og det ikke utgjør direkte fare for liv og helse, så er han eller hun ikke pliktig til å rydde det vekk, men kan fint bare la det ligge strødd slik det gjør nå..

Skrevet

Er nok grunneier som eier tømmeret, og som skal rydde opp. Men så lenge det ligger på hans eller hennes tomt og det ikke utgjør direkte fare for liv og helse, så er han eller hun ikke pliktig til å rydde det vekk, men kan fint bare la det ligge strødd slik det gjør nå..

Er stygt redd for det ja... Men er det virkelig ikke noe ansvar i forhold til naboer? For ærlig talt så kan jeg jo ikke ha det sånn rundt eiendommen. Ser jo virkelig ut som jeg bor midt i et orkanområde...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...