gerotten Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Hei folkens Har ett lite dilemma som jeg lurer på om noen der ute vet svaret på: Katten min har noen problemer med tennene som krever enn tannrens. Min nåværende dyrlege sier at hun må gjøre dette på klinikk, at det ikke går an å gjøre hjemme. Pga at katten er livedd bil betyr det at han må dopes ned og fraktes til klinikken og så kjøres hjem igjen. Så hørte jeg om "dyrlege wegger" en slags ambulerende dyrlegetjeneste som sier hun kan komme hjem og rense tennene manuelt til 1000 kroner istedet for 8000 som de andre skal ha. Synes det er så rart at ikke min næværende dyrlege ikke kan gjøre dette. Skjønner at det er fordi de bruker noe slags laser el.lign på klinkken. Vet dere om det er stor forskjell i kvaliteten på manuell rensing og rensing på klinikk? Vil ha det beste for katten, men om vi slipper både å dra til klinikken og 7000 billigere er jo valget klart.. [] på forhånd takk.
Lumê Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Først av alt; du får det du betaler for. Men 8000 var veldig mye, er du sikker på at det er kun tannrens som skal gjøres? For på klinikken hvor jeg jobber så tar vi rundt 1500,- for en ukomplisert tannsteinfjerning og polering i narkose. Jeg hadde aldri, aldri lagt livet til mitt dyr i hendene til en "ambulerende dyrlegetjeneste". Jeg får ikke fikset mine tenner hos isbilen, og det kommer jeg aldri til å la dyrene mine bli utsatt for heller. Det er viktig at man polerer tennene etter en tannsteinfjerning, ellers vil plakk og påfølgende tannstein komme tilbake rimelig kjapt. Men du sier at katten har "problemer med tennene". Er det kun tannstein, eller er det periodontitt eller liknende katten har?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Katten min har tannsteinsproblem og vi renser tennene årlig hos vetrinær. Jeg ville nok ikke latt den biten bli håndtert av dyrlegen hjemme hos meg selv, selv om jeg har fått hannkatter kastrert hjemme tidligere (distriksvetrinær og jobben ble gjort skikkelig). For vetrinæren bruker flere verktøy som ligner på vår tannleges utstyr. Tenk deg å få tannlegen på hjemmebesøk - du vil gjerne vite at han har skikkelig lys, skikkelig utstyr, og det blir et himla søl fordi de brukes vann til å kjøle "drillen" med.
gerotten Skrevet 13. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2012 TS her. Det er snakk om tannsten. Grunnen til at det blir så mye å dra på klinikk er at dyrlegen må komme hjem, dope ned , ta han til klinikken, dope ned og kjøre hjem.Tar 4000 kun for transport. Den ambulerende dyrlegen virket overrasket over at ingen andre kunne gjøre denne prosedyren hjemme. Hun viret seriøs, men jeg blir skeptisk når ingen av av de andre som pettvett eller mosengs dyreklinikk har tilbudt seg å gjøre det hjemme hvis det blir nesten like bra. Men dere sier at polering er viktig? i følge den ambulerende dyrlegen så gjør hun det med ett manuelt instrument og det blir neste like bra som på kilnikk...forvirret!
Lumê Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Hmm, ja jeg ser jo at det blir en større kostnad når dyrlegen må komme hjem og dope ned katten først. Har du prøvd med en kombo av feliway og iHarmoni eller liknende naturpreparater som minsker stress og nervøsitet? Hvordan reagerer katten på bilkjøring? Det er veldig viktig å polere etter at man har fjernet tannstein, da gjør man at tennene blir slette og jevne slik at det blir vanskeligere for plakk å feste seg og det blir lengre før man må rense på nytt. Når den ambulerende dyrlegen renser, gjør hun det kun med håndskrape? For det er en effektiv måte å ødelegge tennene på. Da kan man skrape slik at man skader emaljen og lager hakk i den. Og da har man virkelig grobunn for bakterier som fører til tannstein.
Gjest Elissima Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 Er det meningen at man skal ha årlig tannrens på katt? Har aldri gjort det med mine.. virker ikke som den jeg har nå har vondt i tenna heller..
Aurora M. Skrevet 14. april 2012 #7 Skrevet 14. april 2012 Er det meningen at man skal ha årlig tannrens på katt? Har aldri gjort det med mine.. virker ikke som den jeg har nå har vondt i tenna heller.. De pleier å ta en helsjekk som inkuderer tenner når de er til den årlige vaksineringen. Så om katten din hadde hatt problemer med det, så hadde du fått vite det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå