Gå til innhold

Bunader og samekofter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om nettsider med oversikt over bunader og kofter? Tenker især på kofter. Det viste seg å ikke være enkelt å søke opp.

Tenker på å sy meg noe staselig til 17.mai.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Husfliden i de ulike fylkene har jo nettsider du kan se på. Men om du skal sy noe som er ekte så tar det lang tid. Jeg bruker en uke bare på brodering av linforkle til vest-agder bunaden og da syr jeg mange timer hver kveld. Linskjorta tar flere uker og er vanskelig å sy så den passer når man skal prøve på seg selv.

http://www.norskflid.no/bunad/bunader/

http://www.bunad-magasinet.no/

Endret av Sulosi
Skrevet

Jeg vet det tar lang tid, og er innstilt på det. Har ikke bestemt meg for om jeg faktisk vil sy en spesifikk bunad eller om jeg bare vil lage meg en egenkomponert festdrakt. Det er derfor jeg vil ha bilder å se på.

Takk for linkene, men liker ikke Husfliden sine sider. De er salgsbilder, ikke bilder for å titte på detaljer.

Skrevet

Bunadsrosen.no?

Skrevet

Hvis det skal være egenkomponert kan du vel google festdrakter da. Bunader følger visse regler, samme med samekofter og disse kan ikke kopieres ved å se på bilder.

Gjest alille
Skrevet

Bunader følger visse regler, samme med samekofter og disse kan ikke kopieres ved å se på bilder.

Njea, det er ikke så strengt med kofter, med mindre man skal gifte seg eller konfirmere seg. ;) Kofta forandrer seg med moten, det er bare å se på kofta på 80-tallet i forhold til i dag. Særlig i en del områder endrer den seg fort med moten, og nå er det mer populært å lage seg gamle kofter (fra f.eks 1800-tallet, som ikke ligner på dagens i det hele tatt). Og mange lager sin egen vri på kofta, gjerne bare små detaljer. Andre igjen lager en helt egen kofte etter fri fantasi.

Skal du lage deg ei "original" kofte må du jo først bestemme hvilket område den skal være fra/hvilket område du har tilknytning til.

Jeg tror det er lettere å finne info i bøker enn på nett. Sjekk biblioteket, eller karabok.no

Skrevet

Hvis det skal være egenkomponert kan du vel google festdrakter da. Bunader følger visse regler, samme med samekofter og disse kan ikke kopieres ved å se på bilder.

Kan ikke kopieres ved å se på bilder :klo:

Det kommer vel helt ann på hvor flink og vant personen er til å sy. Ja, det blir en del prøving og feiling og kanskje andre løsninger enn orginalt. Men vil da påstå at det er fullt mulig å kopiere en drakt ved å se på bilder.

Skrevet (endret)

Tusen takk for linken alille. Den boka har jeg lett etter lenge, men har ikke klart å huske hva den het. :hoppendeglad:

Endret av Soleklart
Skrevet

Kan ikke kopieres ved å se på bilder :klo:

Det kommer vel helt ann på hvor flink og vant personen er til å sy. Ja, det blir en del prøving og feiling og kanskje andre løsninger enn orginalt. Men vil da påstå at det er fullt mulig å kopiere en drakt ved å se på bilder.

Tjaeh, jeg har hørt at du får ikke nødvendigvis kjøpt materialene til enkelte bunader engang uten å gå på bunadskurs, selv om du faktisk har sydd sånn bunad før og gått på det samme kurset før. Det er vel ekstremvarianten, og jeg skal ikke sverge på at det er tilfelle heller.

Men broderiene er detaljerte, og du trenger veldig detaljerte bilder med knallhøy oppløsning for å se dem godt nok, hvis du skal ha en etablert bunad. For og legg og sånt er heller ikke så lett å se ut fra bilder. En egenkomponert drakt, inspirert av en eller flere bunader, er sikkert mulig å få dreis på.

• 4 uker senere...
Skrevet

Husfliden i de ulike fylkene har jo nettsider du kan se på. Men om du skal sy noe som er ekte så tar det lang tid. Jeg bruker en uke bare på brodering av linforkle til vest-agder bunaden og da syr jeg mange timer hver kveld. Linskjorta tar flere uker og er vanskelig å sy så den passer når man skal prøve på seg selv.

http://www.norskflid.no/bunad/bunader/

http://www.bunad-magasinet.no/

er det noe broderi på lin-forkledet til vest agder bunaden..??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...