Gjest Vodka Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Jeg har kjempelyst å ta en bachelor i New York. Hvor mye penger bør jeg ha spart opp før jeg drar, tror dere? (Hvor mye penger bør jeg ha hver måned jeg er der?) I tillegg til de 90.000 fra Lånekassen hvert år. vil komme til å få 400.000 i lån etter endt grad, det er en del penger, så jeg lurer på om det egentlig er verdt det?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 å leve i NY er dyrt. Spesielt når det kommer til bolig etc, så jeg ville nok spart opp en del penger på forhånd. Var der i feb og klarte å svi av mye penger på nesten ingenting.. Men selvfølgelig kommer det jo ann på hvordan du prioriterer, men livet i NY er annerledes enn i Norge (ofte 2-3 måltider ute om dagen etc) Lykke til! New York er verdens kuleste by :D
Miah Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Hva skal du studere? Og hvor? Om det er verdt det kommer an på flere ting, både om utdannelsen din i det hele tatt gir jobb, og om du synes opplevelsen av et par år i utlandet overskygger det høye lånet. Hadde lenge planer om å studere i utlandet selv, men jeg har ikke økonomien til det. Får man mer enn nok støtte av lånekassen? Ja. Men etter endt utdannelse skal jeg tross alt tilbake til Norge, og med 300 000 - 400 000 tusen i lån blir det vanskeligere å komme meg videre. Men har jeg lyst? Heck yeah! Om du kan, dra.
Gjest Vodka Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Kommer til å studere noe som vil gi en jobb, men det er ikke noe jeg ikke kan studere i Norge. Ja, er jo pengene som stopper meg litt.. Vil jo bli vanskelig å få boliglån osv når jeg har så mye studielån, tror jeg. Har allerede to år med studielån bak meg. Og hvis jeg skal ta master blir det jo skyhøyt.
Gjest "gjest" Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 Nå er Oslo like kostbar som NY, så hvorfor ikke bo og studere i NY da?
Gjest Vodka Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Nå er Oslo like kostbar som NY, så hvorfor ikke bo og studere i NY da? Ja, men så er det jo ikke skolepenger i Norge (utenom privatskolene), det er jo der den største delen av lånet blir hvis jeg skal studere i New York.
Gjest "gjest" Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Ja, men så er det jo ikke skolepenger i Norge (utenom privatskolene), det er jo der den største delen av lånet blir hvis jeg skal studere i New York. Du kan ta deg jobb utenom studiene der også.
Gjest Vodka Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Du kan ta deg jobb utenom studiene der også. tror ikke jeg hadde gjort det, for jeg tror det blir veldig mye skolearbeid hvis jeg skal studere der. Virker som det er innleveringer og fremføringer og prøver hele tiden ut fra hva jeg har lest.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Det er helt sikkert mulig å finne seg rimelige steder å bo, men da må du finne noen som vet hvor de er.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #10 Skrevet 12. april 2012 Du kan ta deg jobb utenom studiene der også. Det er veldig begrenset hvor mye man kom jobbe, og hvilke jobber man kan ta, på et studievisum. 1
Gjest Vodka Skrevet 12. april 2012 #11 Skrevet 12. april 2012 Det er helt sikkert mulig å finne seg rimelige steder å bo, men da må du finne noen som vet hvor de er. ja, hvordan finner jeg noen sånne folk? Hehe. Aner ikke hvor mye bolig i New York koster jeg.. Hadde ikke trengt å ha så høy standard, bare det ikke er mugg på veggene eller skadedyr der. Ville helst hatt eget soverom da. Hva er realistisk månedspris for en liten hybel med ok standard der?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Bodde i New York i et halvt år, og boligprisene er veldig mye høyere enn oslo, om du velger å bo på manhattan da så klart. Vi valgt å bo i Jersey (litt utenfor og ganske shabby område, der vi bodde) og da betalte vi 14 000,- for en leilighet på 30 kvm, med 1 soverom. Men om du leter de riktige stedene kan du sikkert finne noe til en grei pris! har ikke skolen noe form for studentbolig man kan leie?
Pooh Skrevet 12. april 2012 #13 Skrevet 12. april 2012 (endret) Queens College har studentboliger: http://www.qc.cuny.edu/StudentLife/TheSummit/Pages/default.aspx. Skolen tilhører The City University of New York og er utrolig mye billigere enn de private universitetene som Columbia og NYU. Skal du ta master grad eller Ph.D sjekk ut CUNY Graduate Center. De har også studentboliger. Ellers kan du finne "roomates" på Craigslist.org. Bodde selv i Queens med tre roomates i en helt gei leilighet, hvor jeg delte soverom med kjæresten min, og min del av husleia var ca 3000 per mnd + gass, strøm, tv (ca 7 år siden). Greie, trygge nabolag i Queens er Astoria, Forest Hills, Rego Park, og Kew Gardens. I Brooklyn kan Park Slope, Windsor Terrace, Williamsburg anbefales, mens det meste av Manhattan (-Harlem som bør unngås) er veldig dyrt. Endret 12. april 2012 av Pooh
Gjest Vodka Skrevet 13. april 2012 #14 Skrevet 13. april 2012 (endret) Har funnet et community college jeg vil søke på. Det er mye billigere enn privatskole. Men tar det seg like godt ut på cv-en? "Community college" høres litt dårlig ut, gjør det ikke? Så skulle jeg registrere meg for TOEFL-testen, men er akkurat for sen til det. Og det ser ikke ut som det skal være flere tester i år? Min lenke Eller tror dere de setter opp flere etter hvert? Har 6 i engelsk fra vgs da, men når det står at man må sende inn TOEFL-resultat, så hjelper vel ikke det noe? På lånekassen står det: På bachelornivå gis skolepengestøtten med 50 prosent stipend og 50 prosent lån av de første 59 370 kronene du betaler i skolepenger. Skolepengestøtte utover dette gis som lån, opptil maksimalt 116 100 kroner per år. Får man max 50% av 59 370 i stipend til sammen for hele graden, og resten lån, eller er det 50% av 59 370 for hvert år? Endret 13. april 2012 av Vodka
Gjest Vodka Skrevet 13. april 2012 #15 Skrevet 13. april 2012 (endret) Queens College har studentboliger: http://www.qc.cuny.edu/StudentLife/TheSummit/Pages/default.aspx. Skolen tilhører The City University of New York og er utrolig mye billigere enn de private universitetene som Columbia og NYU. Skal du ta master grad eller Ph.D sjekk ut CUNY Graduate Center. De har også studentboliger. Ellers kan du finne "roomates" på Craigslist.org. Bodde selv i Queens med tre roomates i en helt gei leilighet, hvor jeg delte soverom med kjæresten min, og min del av husleia var ca 3000 per mnd + gass, strøm, tv (ca 7 år siden). Greie, trygge nabolag i Queens er Astoria, Forest Hills, Rego Park, og Kew Gardens. I Brooklyn kan Park Slope, Windsor Terrace, Williamsburg anbefales, mens det meste av Manhattan (-Harlem som bør unngås) er veldig dyrt. Gikk du på Queens College? Colleget jeg fant er også en del av CUNY. Er det samme kvalitet på studier ved community college som ved private skoler? Tenker arbeidsgivere noe over at man har valgt community college fremfor privat? Endret 13. april 2012 av Vodka
Pooh Skrevet 13. april 2012 #16 Skrevet 13. april 2012 (endret) Gikk du på Queens College? Colleget jeg fant er også en del av CUNY. Er det samme kvalitet på studier ved community college som ved private skoler? Tenker arbeidsgivere noe over at man har valgt community college fremfor privat? Jeg tok en master grad på Queens College som jeg var fornøyd med. De beste CUNY skolene er Hunter, City College, Brooklyn College, Baruch College og Queens. De er alle offentlige 4-årige institusjoner, som er vel ansett. De dyre private skolene som Columbia og NYU er atskillig mye mer prestisjefylte, men med bra karakterer fra et anstendig offentlig universitet som Hunter, Brooklyn, Baruch, Queens eller City College vil dine sjanser i arbeidslivet være helt fine, mener jeg. CUNY har også flere to-årige skoler, og det er disse som kalles community collleges. De har har veldig lav prestisje og lavt nivå på studentene. Eksempler på CUNY community colleges er BMCC, LaGuardia CC og Bronx CC. Disse ville jeg ungått hvis jeg var deg. Så vidt jeg vet, er Queens den eneste skolen som har studentboliger, men det er mulig jeg tar feil der. Ellers stemmer det at det er vaskelig å tillatelse til å få arbeide (dog ikke helt umulig) når man har studentvisum, men jeg klarte meg veldig greit med det jeg fikk fra Lånekassen. Endret 13. april 2012 av Pooh
Gjest Vodka Skrevet 13. april 2012 #17 Skrevet 13. april 2012 Jeg tok en master grad på Queens College. De beste CUNY skolene er Hunter, City College, Brooklyn College, Baruch College og Queens. De er alle offentlige 4-årige institusjoner, some er vel ansett. De dyre private skolene som Columbia og NYU er atskillig mye mer prestisjefylte, men med bra karakterer fra et antendig offentlig universitet som Hunter eller City College vil dine sjanser i arbeidslivet være helt fine, mener jeg. CUNY har også flere to-årige skoler, og det er disse som kalles community collleges. De har har veldig lav prestisje og lavt nivå på studentene. Eksempler på CUNY community colleges er BMCC, LaGuardia CC og Bronx CC. Disse ville jeg ungått hvis jeg var deg. Åja, da skjønner jeg mer. Var BMCC jeg vurderte, men dropper vel det da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå