Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey, nå kjenner jeg at jeg er skikkelig irritert. Dette er mest en utblåsning da jeg har en anelse om at det er ingenting man får gjort.

Samboer jobber i en bedrift, avdeling Follo. Han vil gjerne ha en ekstrajobb for å få betalt ned billån. Follo har ingenting å tilby.

Han sender mail til personalsjef i avdeling Oslo hvor han lurer på om de har en ekstrajobb til ham, enten kveld eller helg. På svar får han beskjed om å komme inn på intervju. Han drar på intervju, får tilbud om en helgestilling og de skulle diskutere lønn nærmere.

En uke etterpå er lønn fastsatt. Han takker ja noen dager etterpå, og venter på svar med når han kan begynne.

Så. Nå har det gått en uke siden han takket ja. Han har nå fått en mail fra en annen kjerring som er personalansvarlig der oppe, som han aldri har pratet med før, hvor de skriver at de har besluttet at de ikke trenger ekstrahjelp likevel.

Går dette virkelig an? Altså, det var jo de som ga han jobbtilbudet, det var ikke noe han ba om. Og i så fall, burde de ikke diskutert om de trengte ekstrahjelp eller ikke før de dro han med inn på intervju og ga han tilbudet? Og i tillegg så får han høre dette av en helt annen person enn den som tilbydde han jobben?

ER SÅ IRRITERT! Noen bedrifter burde revurdere ledelsen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var nå også noe å sutre over... Ja, dette kan de gjøre. Og så lenge han ikke har noen oppstartsdato enda, så kan de bare sette den så langt frem i tid at oppsigelsestide (antagelig en måned) er gått ut.

Skrevet

Selvsagt er det irriterende å få et jobbtilbud når man trenger pengene, og så trekker de den tilbake etter man har sagt ja til jobben.

Gjest alille
Skrevet

Etter loven har de ikke anledning til å gjøre dette, nei. Så samboeren din kan krangle på det, henvise til avtaleloven og si at han allerede har akseptert tilbudet, så det kan de ikke trekke tilbake. Spørsmålet er om det er vits å bruke denne energien og tiden på en ekstrajobb, og om han har noe skriftlig som beviser at han faktisk fikk et jobbtilbud (muntlig tilbud er like bindende altså, men vanskelig å bevise).

Personlig hadde jeg tatt kontakt og kranglet litt på det, hvis jeg hadde tid og lyst, og henvist til loven. Jeg hadde neppe gidder å bruke så veldig mye tid på det, men i det minste forklart at de driver lovbrudd. Så kanskje de hadde lært seg at man ikke tilbyr folk jobb i hytt og pine uten å være skråsikre.

• Liker 1
Gjest alille
Skrevet

...så kan de bare sette den så langt frem i tid at oppsigelsestide (antagelig en måned) er gått ut.

Det er ikke barebare å si opp folk altså, hvis det er det du tror. Arbeidsgiver er stokk dumme hvis de ansetter folk uten å være sikre på at de trenger dem, og så satser på å kunne si dem opp uten en gyldig grunn. Gjør de dette med rett person som kjenner til loven vil de kunne ende opp med å bruke mye ressurser på en sånn sak.

Skrevet

Han har vel fått en skriftlig kontrakt?

Skrevet

Det er ikke barebare å si opp folk altså, hvis det er det du tror. Arbeidsgiver er stokk dumme hvis de ansetter folk uten å være sikre på at de trenger dem, og så satser på å kunne si dem opp uten en gyldig grunn. Gjør de dette med rett person som kjenner til loven vil de kunne ende opp med å bruke mye ressurser på en sånn sak.

Jo, så lenge jobben han ansettes til ikke eksisterer (lenger), så kan de si han opp grunnet overflødighet før han i det hele tatt begynner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...