Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å begynne å spare i BSU, da jeg har veldig lyst på egen bolig om noen år. Problemet er at jeg går på AAP og sannsynligheten for at jeg blir varig ufør er absolutt til stede. Dersom jeg ikke har mer inntekt enn minstesatsen for uføre, blir det vel veldig vanskelig å få ta opp et lån til bolig, selv om jeg har BSU. Er det da bedre å spare disse pengene på en annen konto, slik at jeg kan bruke dem til det jeg vil dersom jeg ikke får lån, eller vil jeg klare å få et lån selv om jeg er ufør dersom jeg har bevist at jeg kan spare i BSU?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er ikke dumt å spare BSU. :)

Man får 4000kr mindre på skatten hvert år dersom man sparer en hvis sum per.år.

Jeg savner bsu'n min. Uansett så er det ikke dumt å spare ;)

Jeg synes bsu er genialt, da er ikke pengene så lett å få tak i ...

Gjest Misteltein
Skrevet

Jeg vurderer å begynne å spare i BSU, da jeg har veldig lyst på egen bolig om noen år. Problemet er at jeg går på AAP og sannsynligheten for at jeg blir varig ufør er absolutt til stede. Dersom jeg ikke har mer inntekt enn minstesatsen for uføre, blir det vel veldig vanskelig å få ta opp et lån til bolig, selv om jeg har BSU. Er det da bedre å spare disse pengene på en annen konto, slik at jeg kan bruke dem til det jeg vil dersom jeg ikke får lån, eller vil jeg klare å få et lån selv om jeg er ufør dersom jeg har bevist at jeg kan spare i BSU?

Hva med å legge av litt i BSU? 200-300 kroner i måneden, eller noe sånt? Også, kan du spare resten på vanlig konto om du føler deg usikker. Det kan være greit at du lager deg en buffer dersom du ikke har det, f.eks hvis kjøleskapet rykker. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet at jeg får skattefradrag ved å spare i BSU, og det er noe av grunnen til at jeg vurderer det. Problemet er jo bare at dette fradraget må betales tilbake dersom jeg ikke bruker pengene på bolig, og det er derfor jeg er veldig usikker siden jeg ikke er garantert å klare å få et så stort lån som trengs.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er ikke dumt å spare BSU. :)

Man får 4000kr mindre på skatten hvert år dersom man sparer en hvis sum per.år.

Jeg savner bsu'n min. Uansett så er det ikke dumt å spare ;)

Jeg synes bsu er genialt, da er ikke pengene så lett å få tak i ...

Får man automatisk penger igjen eller må det sendes inn dokumentasjon?

mvh

Annen AB

Skrevet

Hvis du klarer å bevise banken at du har god sans for økonomi selvom du har lite å rutte med og er ufør kan du få lån. En kompis av meg er i samme situasjon og han sparte opp penger over lang tid, og lagde en ovesikt over utgiftene hans osv for hver måned, hvor han viste banken tydelig at han ville klare å betale ned lånet. Han fikk lån med en gang. :)

Skrevet

Får man automatisk penger igjen eller må det sendes inn dokumentasjon?

mvh

Annen AB

Hei

Ved årets slutt sender banken all informasjon (beløp, rente, hva slaks lån osv) til skattemyndighetene. De registerer det, og beregner det totale skattebeløpet du kan betale i løpet av fjoråret. (Alt står på selvangivelsen din)

Så kort fortalt, du trenger ikke sende inne noe dokumentasjon, banken gjør det for deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du klarer å bevise banken at du har god sans for økonomi selvom du har lite å rutte med og er ufør kan du få lån. En kompis av meg er i samme situasjon og han sparte opp penger over lang tid, og lagde en ovesikt over utgiftene hans osv for hver måned, hvor han viste banken tydelig at han ville klare å betale ned lånet. Han fikk lån med en gang. :)

Tusen takk for svar, da er det jo kanskje håp for meg også!

Skrevet

Det er alltid håp!

• Liker 1
Skrevet

Også har man muligeten til å få startlån i kommune når man vil ha vanskeligheter for å komme seg inn på boligmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man bruker BSUen til noe annet må man betale tilbake skattefordelene, men jeg tror det er rentefritt. Så om du om fem år må betale tilbake de fire tusen du fikk tilbake på skatten i år pga. BSU, så betaler du tilbake fire tusen, ikke fire tusen pluss renter i fem år. Så du tjener rentene uansett. Det er som et gratis lån, om jeg har forstått det riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...