Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er litt rådvill når det gjelder studievalg og håper noen kan komme med tips/innvendinger!

Har nå startet på en bachelorgrad i bioteknologi ved UMB, går på førsteåret. Jeg vurderer derimot å slutte mye grunnet diffust arbeidsmarked (dette er nok avhengig av mastergraden), og jeg føler ikke at studiet gir meg noen spesiell dybde! Det er godt mulig det egentlig gjør det, og jeg har alltid hatt planer om en master, men satt opp mot bioingeniør eller farmasøyt så får de i det minst en autorisasjon, mens her føler jeg at jeg bare tar masse fag og setter de sammen sånn at hele greia bare skal ha innhold!

Noen som studerer/har studert bioteknologi/molekylærbiologi/lignende som vet noe om jobbmarked? Finnes det noe jobbmarked for en med master i molekylærmedisin f.eks.? Er det kanskje mer gunstig og da evt. ta en master rettet mot mat og helse?

MEN, i og med at jeg da helst vil ta en master i molekylærmedisin (molecularmedicine på NTNU), så tenker jeg at kanskje farmasi kan være like så greit og gi mer kunnskap og dybde på området.

Jeg er nemlig også meget interessert i medisin. Jeg vurderer også derfor farmasistudiet- det blir derimot et femårig løp, og der får jeg ikke muligheten til å velge egne fag. Jeg vil nok ikke jobbe på et apotek, men ser det er flere muligheter enn det. Jeg er forøvrig ganske opptatt av kreft og kunne tenkt meg å jobbe med noe innenfor kreftforskning/kreftmedisin. Da vil jo kanskje både bioteknologi og farmasi være relevant da?

Noen som går master i farmasi/er farmasøyter?

Hvis noen har andre innvendinger/tips så blir jeg glad for dem! En annen grunn til at jeg vurderer å slutte på biotek er fordi jeg ikke trives så godt på Ås (pga. det er så usentralt) og vurderer å kanskje hoppe over til UiO. Men jeg er fortsatt usikker på dette.

Hva vil være mest relevant for fremtiden? Sånt er jo utrolig vanskelig å vite!

Tusen takk!

Hilsen forvirret student:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sats på farmasi! Jeg har gått begge deler, og vil heller valgt farmasi, men det kommer jo også an på hva du vil jobbe med? Det kan være at personer med master molekylærbiologi vil være foretrukket foran personer i farmasi når det kommer til genteknologi, men hvis du ikke bare kan tenke deg å jobbe på lab ville jeg valgt farmasi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...