Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal søke høyskole/uni. nå i disse dager. Er straks ferdig med påbygg etter å først ha tatt fagbrev innen IKT-servicefaget. Fant ut at det ble litt for tregt for meg, og interessen for IT har dabbet litt av.

Problemet nå er at jeg ikke aner hva jeg skal søke til neste år. Det står mellom sivil ingeniør eller spesialsykepleier. Må innrømme at sykepleien appellerer litt mer til meg enn ingeniørstudier, men jeg er samtidig litt opptatt av lønn.

Innen begge disse yrkene er det nok av jobber for tiden.

Jeg har fått fortalt at jeg er en rolig og trygg person, og lurte kanskje litt på intensivsykepleier. Hva er vanlige arbeidsoppgaver og arbeidstider? Er man med i ambulanse til tider?

Til dere som har studert dette før, hvordan har klassemiljøet vært?

Og til slutt, noen som vil fortelle hva bruttolønnen deres ligger på? Kom gjerne med eksempler inkludert overtid ++

Håper på svar!

Mvh

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn generelt så er lønnsforskjellen mellom en sykepleier med og uten videreutdanning liten.

Intensivsykepleiere jobber ikke i ambulanseteamet, men anestestisykepleiere kan gjøre det i alvorlig ulykker o.l

Intensivsykepleiere har turnus, som regel dag, kveld og natt i løpet av turnusen sin. De jobber på intensivavd, postoperativ avd, nyfødtintensiv avd. Generelt der det kreves ekstra utdannelse med krevende pasientgrupper.

Menn er veldig attraktive som sykepleiere, så jobb får du garantert.

AnonymBruker
Skrevet

Du tjener nok bedre som ingeniør enn som spesialsykepleier. Fo å bli spesialsykepleier må du først ta grunnutdanning i sykepleier, så jobbe i min to år, og så søke deg til videreutdanning. Lønnsforskjellen er forsvinnende liten, mtp inntektstapet under videreutdanningen er det ikke sikkert du tjener mer i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Sivilingeniør tjener nok langt mer enn spesialsykepleier..

Iflg NSF starter en nyutdannet sykepleier i Oslo kommune på 328.000 før tillegg. En spesialsykepleier starter på 341.500. Det er ikke mye uttelling for fem års utdanning.. Avdelingssykepleiere og sykepleiere i sjefsstillinger tjener selvsagt mer; mellom 383.000 og 622.000.

I staten tjener man bittelitt mer. Enkelte steder er det lettere for menn å forhandle seg til god lønn.

I enkelte kommuner er det også enklere å forhandle seg til god lønn om de har sykepleiermangel. Jeg startet på 380.000 som nyutdannet og har vel 420.000 med tillegg brutto nå.

Du står friere om du velger anestesi fremfor intensiv. En tidligere kollega av meg tok anestesi og jobber på ambulansehelikopter, men det er jo ikke flust med sånne jobber, og mange om beinet.

Klassemiljøet var bra der jeg gikk. Ikke så mange menn da jeg gikk, men det begynner å komme seg. Noen av mennene falt fra første året, men det første året er både tungt og litt kjedelig. Mer spennende etter hvert som man kommer i gang med sykdomslære, og kan skrive om de tingene man interesserer seg for.

Sånn generelt ønsket jeg nok litt mer action da jeg startet. Fikk litt nedtur i starten, men synes det ble mer og mer spennende etter hvert som jeg lærte mer, og angrer ikke på yrkesvalget selv om det til tider er slitsomt. Føler at jeg har mange muligheter, og arbeidsdagen er aldri kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: i staten tjener man bittelitt mer enn i Oslo kommune, ikke enn om man står i en sjefsstilling. :)

Gjest babyfirefly91
Skrevet

hvorfor ikke google lønnen? du finner den jo på utdanning.no samt flere yrker

AnonymBruker
Skrevet

423 000 kr i året med 20 års ansiennitet. Ikke mye å rope hurra for....

Skrevet

hvorfor ikke google lønnen? du finner den jo på utdanning.no samt flere yrker

Nei jeg er ikke så flink på data og sånn.

Fra spøk til revolver.

Ser lønnen er litt lav i forhold til utdanningstid. Er det ingen mellomting fra sykepleier til lege da?

Tusen takk for alle svar!

Skrevet

Nei jeg er ikke så flink på data og sånn.

Fra spøk til revolver.

Ser lønnen er litt lav i forhold til utdanningstid. Er det ingen mellomting fra sykepleier til lege da?

Tusen takk for alle svar!

Ehh, det er flere mellomting. Terapeuter f.eks. De er ganske attraktive og spesielt i det private tjener man ganske godt. Vernepleiere er blitt merbog mer attraktive. Sosinomer. Ja, er mange profesjoner å velge mellom i helsesektoren mellom sykepleier og lege.

Skrevet

Ja, jeg skjønner.

Er det noe som er sånn midt i mellom lønnsmessig også?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønner.

Er det noe som er sånn midt i mellom lønnsmessig også?

Farmasøyt kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Om du søker på vernepleien i den tro at det er en mellomting mellom lege og sykepleier, vil du nok bli skuffet. . . .

Lønnsmessig ligger nok vernepleiere og sosionomer ganske likt med sykepleiere. Kanskje tjener sosionomer litt mindre da de ikke har tillegg for turnus?

Som nyutdannet sykepleier i en liten kommune har jeg gjennom lokaleforhandlinger fått lønn etter full ansienitet og ligger brutto (med tillegg (helg og kveld) og overtid) på ca 475 000 nå. Jobber veldig lite overtid.

Om du er villig til å jobbe litt ekstra så er det nok mulig å komme opp i over 600 000 uten problemer. Er ingen problem med å få så mye jobb du bare orker i helsevesenet. Er alltid et skrikende behov for personell. Obs på mye helger og andre ubekvemsvakter.

Man kan vel også velge å ta helligdagstilleggene utbetalt istedet for å avspasere de, og jobbe ekstra disse dagene om man birkelig er interessert i penger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mor som er sykepleier m.tilleggsutdanning og en far som er siv ing. Far er alltid overarbeidet, sliten og misfornøyd. Mor klager aldri og er stort sett fornøyd. Jeg hadde glatt bytta ut de 300 000 min far tjener i tillegg mot det å kunne komme hjem fra jobb og bare være sliten (uten å må tenke på ting som skal leveres, prosjekter osv).

• 2 måneder senere...
Skrevet

Da tenkte jeg å oppdatere dere med at jeg har startet ingeniørutdanning.

Takk for all hjelp! :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...