Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå vært ringehjelp på arbeidsplassen min et par år, har noen faste vakter men ikke manger. Kjenner jeg blir skikkelig slite av det, når jeg jobber så lite og blir ringt til vil jeg helst takke nei, si jeg ikke kan jobbe den dagen. Vet ikke hvorfor, blir vel bare sånn når jeg jobber så lite. Er aldri forbredt liksom.

Søker etter nye jobber hele tiden.

Flere som har det slik? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest mari kontrari
Skrevet

Skjønner godt at du ikke syns det er ideelt, og jeg vil selv helst ha så faste arbeidsrutiner som mulig. Har du sagt i fra at du gjerne vil ha en fast vakt om det er mulig? Enn så lenge er det nok lurt å takke ja så mye som mulig, ikke minst øker det sjansene for at du blir prioritert om det dukker opp en fast vakt, og sjefen blir kanskje mer villig til å gi deg en ekstra god attest.

Har dessverre ikke noe konkret råd til hvordan takle det, annet enn å sørge for at venner vet at du trenger å ta de vaktene du får, slik at du får forståelse for at du av og til må avlyse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det sånn. Det er slitsomt å være ringevikar ja, selv om man ofte jobber mindre enn 100%. Jeg har prøvd begge deler, og jeg ble helt klart mer sliten av å jobbe 60-70 % som ringevikar enn å jobbe 100% som fast ansatt.

Som ringevikar lever man i et slags vakuum. Man vet aldri om man skal på jobb eller ikke, så det er så godt som umulig å være forberedt. Og om man blir oppringt så har man gjerne kort tid på å komme seg til arbeidsplassen, og så er det kanskje usikkerhet rundt arbeidsoppgavene og hvilken rolle man skal fylle den dagen. Dagen starter altså med usikkerhet, fortsetter med stress og så er det over til usikkerhet igjen. Sånt tar på.

Det er lett å bli demotivert etter en tid på den måten. Etter to år som ringevikar orket jeg ikke mer, da var jeg helt utslitt av den stadige usikkerheten og null mulighet for å bli varm i trøya eller få rutiner på noe som helst.

For meg er ringevikar noe man enten kan gjøre en kort periode, eller noe man gjør i svært liten målestokk samtidig som man studerer eller er hjemmeværende. Å satse på å livnære seg av å være ringevikar på varig basis er uaktuelt for meg.

Men så er jo folk forskjellige, og noen trives med den situasjonen. Jeg forstår i allefall godt at du er sliten. :klemmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene,ja jeg har noen faste vakter. Men det er ikke nok for meg, blir veldig stresset,lei og deprimert av tanken på dette. Ikke får jeg fere faste vakter heller. Jobben er kjedlig, så det hjelper ikke så mye det heller, men tar de vaktene jeg kan få. Merker bare at jeg føler meg helt elendig sliten og deprimert.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du prøve vikarbyrå istedet? Og si at du ønsker vikariater av litt varighet. Greiere å ha 2-3 måneder i samme jobb i hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Er ringehjelp selv, får minimalt med jobb, ingenting fast. De ringer ALLTID når det passer dårlig for meg og jeg føler at jeg ikke kan planlegge noe som helst. Det triste er at jeg ville faktisk ha noe fast der, det er en kjempe fin jobb. Men nå som jeg har gått uten å jobbe i lang tid, de har ikke ringt eller noe, så vil jeg bare slutte og er ikke interessert lenger. At den første tanken når du våkner om morgenen er "kanskje de ringer idag?" er ikke bra om du spør meg. Uff, jeg er lei :(

Skrevet

Ja, det er et ork og noe jeg kun jobbet som en kort periode mens jeg søkte andre jobber. De fleste av oss trenger et visst minimum av rutiner i hverdagen, og så lenge man ikke vet fra dag til dag om man skal jobbe neste dag og ikke minst ikke aner om man har inntekt til å klare seg greit gjennom neste måned, så mangler jo det fullstendig.

Støtter forslaget om å ta kontakt med bemanningsbyrå. Man kan si mye ikke fullt så positive ting om bemanningsbyrå, men det er en fin måte å få en fot innenfor på, og når de skaffer deg oppdrag så vet du hvor mye du skal jobbe i oppdragsperioden. Og gjør du en god jobb er det store sjanser for forlengelse, til og med at du får tilbud om jobb direkte via arbeidsgiver, og de skaffer deg ny jobb om den du er i ikke er riktig for deg eller oppdraget ikke videreføres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...