Gå til innhold

Bruke butikkerter til planting?

Fremhevede innlegg

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

OBS, TS, du må huske på at det fortsatt er litt kaldt ute, og spesielt om natten. Så jeg vil si du har plantet dem ute litt for tidlig. Det er nemlig stor sjans for at de fryser og dør. Før 17 mai bør man plante alt inne, og det som settes på terrassen må inn om nettene.

Så hvis du ikke ser noe resultat vil jeg si det er fordi du plantet ute for tidlig.

Men du kan plante inne. Kjøp deg en pose jord fra REMA 1000, RIMI eller KIWI eller noe. Det er en grei måte.

Legg den flatt på et brett dekket med plastikk. Så klipper du striper på langs i posen slik at det blir lange linjer med tilgang til jord gjennom posen.

Her putter du ertene rett nedi og vanner godt. Stikk masse små huller bortover på undersiden av posen med gaffel. Sett det i sollys om dagen men ha det inne om natten. Når det er varmt nok ute, planter du erteplantene dine ut i bedet.Husk at de gjerne vil ha noe å klatre på, så sett nedi en stokk på hver side av bedet, og knyt fast snorer på tvers , oppover på stokkene så det blir et reisverk for klatreplantene. Nesten som et tørkestativ men på høykant.

Pass på å vanne dem.

Lykke til med ertehøstingen.

Og du, når du har fuktet erter så du ser en antydning til hvor det skal spire fra, så er de veldig skjøre, så du må ikke trykke dem hardt nedi jord, men slippe dem nedi et hull du stikkermed fingeren og strø jorden over, før du vanner. Ellers kan du nemlig mose dem, så det ikke fortsetter å vokse.

Men jeg har altså plantet rett i en sånn "Blomsterjord"-plastpose, uten å fukte over natten, uten ett enkelt hull til hver ert, men bare med å klippe fire lange åpninger på langs, dra fingren bortover i dem, slippe erter nedi med hånden, fylle jorden over igjen og vanne. Jeg brukte en gaffel på undersiden av posen og perforerte så overflødig vann kan slippe ut, og la posen på vanntett underlag.

Så har jeg flyttet sekken ut etterpå, og satt opp "stativ" som de fikk klatre på. Noen planter måtte lukes bort, så ertene ikke sloss for mye om plassen.

Det blir erter.

Jeg fikk tomater også. Prøv tomater i bedet ditt. Det er kult, og de smaker godt! Billige frø på alle butikker og lette å få til. Du kan også ha salat, men det blir ofte spist av snegler...

Så planter inne i sånn sekk, og etterpå flytter du dem ut i bedet (spa et lite hull, fyll opp med litt plantejord, og selve planten, klapp løst jord rundt ta på vann) og lar dem få noe å støttes opp med.

:tommelopp:

Endret av notetur nomen
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om ertene bør tørkes først hvis de er ferske? Ellers er jo ofte sukkerertene du får kjøpt fra Afrika eller Sør-Amerika, og sånn sett tilpasset et helt annet klima enn her. Derfor er de antagelig ikke særlig villige i norsk klima. Men det skader ikke å prøve (sett bort fra fare for sykdomsspredning).

Helt ferske erter er til spising ,og ikke egnet til å så.

Det er de tørkede ertene fra butikken man kan så i jorden og få planter av.

De ferske spise-ertene er nemlig plukket når de er modne for spising, og før de er gått over til å bli spiredyktige.

Endret av notetur nomen
AnonymBruker
Skrevet

Takk for enda flere gode tips! :) Jeg er også bekymret for nattefrost, som vi har hatt noen av de siste nettene. Men samtidig er jeg så innmari gira på å komme i gang, hehe... Akkurat nå er det fortsatt 7 grader ute, og det var t-skjorte-vær tidligere i dag. Men tåler de virkelig ingen frost, eller bare bittelitegrann?

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg spent på å høre hvordan det har gått med ertene deres? Her er det bare tristhet. Den første puljen plantet jeg, og hev knyttnever med erter utover tomten etterpå. Rimelig sikker på at frosten tok knekken på de. Siden kjøpte jeg to pakker til, fra forskjellige butikker. Noen få plantet jeg, de fleste prøvde jeg å så på den banalt enkle kastemetoden. INGENTING har kommet opp... :( Ikke en gang såertene som jeg kjøpte på Plantasjen ble til noe. Blir ikke noe særlig jordforbedring av denne katastrofen, hehe. Dere da?

Anonym poster: 352a5c2bb3cb25441f1fa75eceac9b2c

Skrevet

Nå er jeg spent på å høre hvordan det har gått med ertene deres? Her er det bare tristhet. Den første puljen plantet jeg, og hev knyttnever med erter utover tomten etterpå. Rimelig sikker på at frosten tok knekken på de. Siden kjøpte jeg to pakker til, fra forskjellige butikker. Noen få plantet jeg, de fleste prøvde jeg å så på den banalt enkle kastemetoden. INGENTING har kommet opp... :( Ikke en gang såertene som jeg kjøpte på Plantasjen ble til noe. Blir ikke noe særlig jordforbedring av denne katastrofen, hehe. Dere da?

La du de i vann til de spiret? :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare den første bulken, dessverre. Kan det være hele problemet? Tenkte våt jord kan gjøre jobben også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...