Gå til innhold

Bruke butikkerter til planting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan jeg bruke ferske erter kjøpt på butikken til å få ertevekster i hagen? Jeg er ikke all verdens glad i erter, men siden de skal gjødsle hagen på en naturlig måte hadde jeg tenkt å sette ut noen vekster i bær- og frukthagen, se hvordan det går.

Hvis det er mulig: Noen sorter som er bedre enn andre? Kjøpe hvor? Jeg har kjøpt vanlige erter på Plantasjen til 15kr for et par, synes det var litt dyrt egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg bruke ferske erter kjøpt på butikken til å få ertevekster i hagen? Jeg er ikke all verdens glad i erter, men siden de skal gjødsle hagen på en naturlig måte hadde jeg tenkt å sette ut noen vekster i bær- og frukthagen, se hvordan det går.

Hvis det er mulig: Noen sorter som er bedre enn andre? Kjøpe hvor? Jeg har kjøpt vanlige erter på Plantasjen til 15kr for et par, synes det var litt dyrt egentlig.

Det går faktisk fint an med tørkede erter (!) Legg de i en tallerken med vann natta over, så ser du hvilke som spirer, og hvilke som er daue. Har ikke studert priser, men jeg vil anta at tørkede erter er grisebillige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da alle ungene i gata drev med "erteskyter" - luket erteplanter overalt året etter. :ler:

Så svaret er ja, det bør gå helt fint!

:heks:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det går faktisk fint an med tørkede erter (!) Legg de i en tallerken med vann natta over, så ser du hvilke som spirer, og hvilke som er daue. Har ikke studert priser, men jeg vil anta at tørkede erter er grisebillige?

Jeg husker da alle ungene i gata drev med "erteskyter" - luket erteplanter overalt året etter. :ler:

Så svaret er ja, det bør gå helt fint!

:heks:

Takk for tips og erfaringer (mer eller mindre frivillige ;) )!

Dette hadde jeg ikke tenkt på, men nå ble jeg inspirert til å omgjøre et ugressbed i hagen til erteplantasje til sommeren!

Kanskje jeg til og med skal kjøpe meg en pose sukkererter, spise noen og spire resten. Det skulle fungere, det også? :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg til og med skal kjøpe meg en pose sukkererter, spise noen og spire resten. Det skulle fungere, det også? :klo:

Som sagt, så lenge de ikke er daue, burde det gå.

Edit: Her er det noen som har brukt tørkede grønne erter i ett eksperiment.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på om ertene bør tørkes først hvis de er ferske? Ellers er jo ofte sukkerertene du får kjøpt fra Afrika eller Sør-Amerika, og sånn sett tilpasset et helt annet klima enn her. Derfor er de antagelig ikke særlig villige i norsk klima. Men det skader ikke å prøve (sett bort fra fare for sykdomsspredning).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jøss, mange gode og oppmuntrende svar jo! :)

* Tørkede erter - er det ikke de som kommer i hermetikkbokser?

* Spiring natten over - går det så fort med erter?

* Ugressteiger blir produktive - det er også sånn jeg tenker. :) Knekker av noen ripsstiklinger, plukker markjordbær mm, graver om, sprer erter, se hva som skjer på teigen. Og så er det litt rom innenfor eksisterende nyttevekster.

Takk for alle gode svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Ugressteiger blir produktive - det er også sånn jeg tenker. :) Knekker av noen ripsstiklinger, plukker markjordbær mm, graver om, sprer erter, se hva som skjer på teigen. Og så er det litt rom innenfor eksisterende nyttevekster.

Takk for alle gode svar!

Hermetikkerter er ikke egnet til dette..... Du finner tørkede erter i pappeske i ca samme hylle på butikken. 500 gram i pakken. Jeg har brukt de grønne ertene til dette.

jeg har som regel latt de ligge i bløt et døgn eller to. Du ser da at de som trekker til seg vann og begynner å miste den ytre hinnen er spiredyktige..

ang ugress: Har du mye nesler? Nesler er finfint i kompostbingen og gir veldig god jord, du kan og lage neslevann til å gjødsle med....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger vel i lake? Har aldri prøvd med sånne. Jeg har prøvd de som du får kjøpt i kartonger, de er pakket omtrent som makaroni, og er knusktørre.

De kommer vel ikke ut med en lang grønn spire over natta, men du ser tydelig at det er kommet liv i dem. De som er daue, ser bare daue ut. Litt vanskelig å forklare, men du vil se det. Du vil vel få flere "bomskudd" fra en slik kartong, enn sertifiserte ertefrø du får på hagebutikker mm. Men til prisen er det verdt å prøve.

Her er noen andre som har prøvd seg på samme stunt:

http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=4&t=26393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går. Jeg mista en ert ned i vasken en gang(en sånn tørr) og et par dager etterpå spira den opp av kommen :P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Supert, dette skal prøves. :)

Har dessverre ikke nesler i det hele tatt. Skulle gjerne prøvd å brygge noe på de!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette må jo definitivt prøves.

Nesler er jo god mat også. Prøver å ta meg en tur ut i skogen på forsommeren for å plukke litt. Hagen er ren for slike (dessverre?).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

...selv om vi ikke har nevneverdig med nessel er det fullt av ramsløk her nå langs fjorden. Ikke lenge til den begynner å lukte kraftig, tenker jeg. I fjor lagde vi mye ramsløkpesto, men som med pesto flest gikk vi lei fort. Egentlig en veldig god og kraftig smak!

Stilig med så god deltagelse her! Er spent på erteprosjektet, og om dere får det til post gjerne bilder og rapporter. Sånt er gøy. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Butikkerter etter 24t i vann...ser ingen "action" ennå, men det som ikke er kan jo fortsatt bli.

post-37809-0-22739600-1334831840_thumb.j

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent hvor lang tid tar det fra ertespiren kommer i jorden til man har en høsteklar erteplante? Og hvordan ser man om ertene er modne inne i "bønna"? Ble veldig inspirert til å plante noen selv! :)

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Butikkerter etter 24t i vann...ser ingen "action" ennå, men det som ikke er kan jo fortsatt bli.

post-37809-0-22739600-1334831840_thumb.j

De som har en sånn plastikkaktig hinne rundt seg, lever. De som er daue, ser omtrent som når du tømte de ut av kartongen, dvs ingen endring.

Dette ser bra ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, i morges før jobb gikk jeg ut og plantet vel 100 av de i den lille hagen som skal kultiveres. Så ble jeg lat og kastet resten "litt sånn utover", i et håp om at det blir en like stor suksess som i historien med guttelek over... ;) Nå tok ikke jeg noe sortering da, for det skulle gå fort. Men jeg så jo at hos noen hadde den der lille tuppen løsnet og var på vei opp. Spennende! Slik jeg ser det var omtrent hver femte ert levedyktig. Hvis bare hver tiende av de som fikk et hull i jorden som de ble trykt ned i kommer seg, er det altså snakk om vel 10 erteplanter om noen måneder. Det blir kjekt! I tillegg kommer de som jeg satt ut mellom frukttrær og bærbusker, da valgte jeg konkret erter som så ut til å spire.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var utålmodig og tømte 500gram tørka grønne erter rundt i hagen.

Så glemte jeg dem og stakk på ferie. Fy faen hvordan det så ut da jeg kom hjem..!

Lover at det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, nå brøt jeg ut i latter her... ;) Spent på resultatet! Hva ble det til hos deg? Ertefest med naboene eller rallyecross med plenklipperen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...