AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Hei! Jeg er helt ny på tampong-fronten, har i alle år brukt bind.... Hvilken farge er den største OB`en? Hvor stor er den blå? Ser det står i pakken at man kan få en akutt og livsfarlig sykdom, hvor OB kan være utslagsgivende,- hvor blir noen rammet av dette?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Grønn er den største. Blå kan man bruke hvis man ikke blør så veldig, mange trenger nok rosa de første dagene med mensen. Man kan bli forgiftet hvis man ike skifter ofte nok, det har skjedd i Norge også.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Takk for svar! Jeg fant blå i skapet her, synes de blør ut raskt... Så den sykdommen man kan få gjeldre hvis man ikke bytter hyppig nok? Jeg har byttet ca hver 2-3 time....
Minya Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 (endret) TSS er en infeksjon/bakterie som ble oppdaget på starten av åttitallet (82/83?), da en mengde amerikanske damer i forskjellige deler av USA fikk samme symptomer uten at noe linket dem sammen. Bortsett fra at de hadde eller hadde hatt mensen og brukt tamponger på tidspunktet de ble syke. Det oppstod en bakterieinfeksjon i skjeden pga tamponger med gammelt blod, og blodforgiftningen var et faktum. En del av dem døde av infeksjonen fordi de kom til behandling for sent, eller ikke kom til behandling før de kollapset på gaten. Grunnen til at dette problemet oppstod var at tampongene som ble laget den gangen var bedre enn de som blir laget i dag, dvs, de kunne suge til seg høyere andel væske og dermed sitte i over lengre tid. Jo lenger man har inne en tampong, jo større er sjansen for TSS, selv om tilfellene av TSS i Norge i dag er svært få. (mellom en og ingen i året(?)) Tampongene i dag er laget nettopp med tanke på TSS. Er du bekymret, bruk heller en størrelse mindre tampong slik at du må skifte oftere. Gul eller blå OB er fin å prøve med for deg som førstegangsbruker. Du merker selv om du skulle måtte gå ned eller opp i størrelse. Skift tampong hver fjerde-sjette time, eller hver gang du går på toalettet. Edit; du svarte på innlegget mens jeg holdt på å skrive; synes du de blå blir for fort gjennomblødd, kan du bytte til den rosa. Du bytter ofte nok, så du trenger ikke være bekymret Edit2; Presisering Endret 12. april 2012 av Minya
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Takk for informativt svar Gjelder dette mens-bind også, at det er viktig å bytte så snart det er kommet litt/en del blod i de?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Takk for svar! Jeg fant blå i skapet her, synes de blør ut raskt... Så den sykdommen man kan få gjeldre hvis man ikke bytter hyppig nok? Jeg har byttet ca hver 2-3 time.... Jeg skal ikke si for sikkert om man kan være max uheldig å få det uansett altså, men risikoen er iallefall hvis man ikke skifter ofte nok. Høres ut som du burde prøve rosa, for en tampong skal vare i mer enn 2-3 timer
Minya Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Beklager, glemte å skrive at TSS er kun knyttet opp til tamponger, på godt norsk kalles TSS også tampongsyken. Bind vil aldri få samme infeksjonsfaren, da de for det første er utvendige, og for det andre er det umulig å gå i mange mange timer med fullt bind. *ekkelt*
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Tusen takk for svar begge to, dere har vært til stor hjelp! Ønsker dere en fin dag videre:) -TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå