Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er drittlei av å bo i byen akkurat nå og drømmer om et fredeligere liv i roligere omgivelser. Vurderer derfor å leie ut sentrumsleiligheten min. Det er ikke aktuelt å selge og kjøpe nytt pga jeg har ikke har råd til den type leilighet jeg ønsker meg nå uansett.

Men så var det dette med skatt av leieinntekter da. Jeg sliter med å forstå dette og etter noen runder på nett er jeg egentlig like forvirret. Hadde blitt kjempeglad om noen bare kunne gi meg dette inn med t-skje :) Jeg trenger jo helst at leieinntektene dekker utgiftene jeg får med å leie.

La oss si at jeg betaler 2000 kroner i avdrag og 5000 kroner i renter. Fellesutgiftene på leiligheten er på 2000 kroner i måneden. Til sammen 9000 altså.

Så leier jeg ut leiligheten min til 9000 kroner i måneden. Hvor mye av disse 9000 sitter jeg da igjen med etter skatt?

På forhånd tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overskuddet er det du betaler i avdrag. 2000 kr gir 560 i skatt, så det blir 1440 kr netto. Du må derfor spytte inn 560 ekstra i måneden for å betale ned like mye på lånet. Dette forutsetter at ikke det er innbakt avdrag på felleslån i fellesutgiftene.

Skrevet

Overskuddet er det du betaler i avdrag. 2000 kr gir 560 i skatt, så det blir 1440 kr netto. Du må derfor spytte inn 560 ekstra i måneden for å betale ned like mye på lånet. Dette forutsetter at ikke det er innbakt avdrag på felleslån i fellesutgiftene.

Dette stemmer ikke. Man får ikke trekke fra renteutgifter, disse får man jo fradrag for på gjeldsposten.

Hvis du leier ut for 9000 i mnd kan du trekke fra løpende driftskostnader som forsikring, kabel-tv, fellesstrøm, vaktmester osv. Disse inngår gjerne i fellesutgiftene som i ditt tilfelle er på 2000. Hvis fellesutgiftene også betjener renter/avdrag må dette trekkes fra, da dette er finansieringskostnader og ikke driftskostnader. I tillegg kan du trekke fra vedlikeholdskostnader. Oppussing som innebører oppgradering regnes ikke som vedlikehold.

Det kan lønne seg å leie ut helt eller delvis møblert, da kan man trekke fra 15% av leien i slitasje. Sett inn billige møbler fra finn.no hvis du ikke vil bruke dine egne.

Skatten hvis du leier ut umøblert blir:

Leieinntekt (9000) - Utgifter (2000) = Skattepliktig leieinntekt (7000)

7000 x 0,28 (skattesats) = 1960 i skatt

Du sitter igjen med:

9000 - 1960 = 7040 Netto leieinntekt

Leier du ut møblert er regnestykket litt hyggeligere:

9000 x 0.85 = 7650

7650 - 2000 = 5650 (skattepliktig leieinntekt)

5650 x 0,28 = 1582 i skatt

Du sitter igjen med:

9000 - 1582 = 7418 (netto leieinntekt etter skatt)

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke. Man får ikke trekke fra renteutgifter, disse får man jo fradrag for på gjeldsposten.

Det kommer an på hvordan man regner. Sammenliknet med å selge leiligheten blir regnestykket ditt helt feil. Hvis alternativet er å beholde den og betale på lånet men ikke leie den ut kan man si at det er riktig, selv om jeg synes det er mer fornuftig å føre renteutgiftene mot leieinntektene i stedet for å se på renteutgiftene som en egen post og føre leieutgiftene mot leieinntektene.

Skrevet (endret)

Hæ? jeg trodde TS spurte om hvordan reglene for beskatning på utleie var, ikke en lønnsomhetskalkyle på selge vs beholde.

Det var altså det jeg svarte på, og i selvangivelsen skal ikke finansieringskostnader tas hensyn til i beregning av skattegrunnlaget på leieinntekter, kun drifts og vedlikeholdskostnader.

Endret av flickan
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...