Gå til innhold

Erfaring med magesår?

LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen av dere som har hatt eller har magesår og kan fortelle litt av deres symptomer... har lenge gått rundt og ikke vært bra nå, flere mnd.. jeg fikk beskjed fra legen at jeg måtte ta en del andre tester før jeg fikk ta gastroskopi, huff.. jeg som hater blodprøve..!

Jeg føler under og med EN GANG etter måltid smerter/sultfølelse i magen, gjerne mellom navlen og øverste del, mest oppe. Kjenner det litt opp mot spiserører/brystet også, men ikke slik at jeg kjenner noe smak i munnen osv. er forferdelig irriterendes da jeg føler for å spise ofte fordi det føles som sult.

Håper på svar fra noen som kan fortelle hvordan deres evnt symptomer var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal som oftest kjenne det lengre opp, jeg selv hadde smerter i brystkassen og var livredd for at det skulle være noe helt annet. For min del var jeg plaget med mye sure oppstøt, halsbrann. Ble fort oppblåst etter å ha spist tung mat.

Det hører også med til min historie at det ble slik grunnet lite søvn og PTSD - men det skal ikke være så fryktelig ulikt for andre årsaker. Stresser du mye og har dårlig kosthold, så er dette ofte utfallet.

Jeg har også hatt blødende magesår, dette kom noen år etter. Det begynner med intense smerter, som å ha blitt stukket i mageregionen. Du kjenner det hvis det er kommet så langt, tro meg på det.

ikke for å være ekkel eller skremme, men blodprøvene er ingenting i forhold til den ¤"!%#%" gastroskopien. Jeg har besvimt alle de gangene jeg har fått det røret ned halsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastroskopi skal jeg ta i narkose. Men jeg måtte ta en del blodprøver først, sikkert for å sjekke bl.a gluten.

Jeg har et veldig sunt og godt kosthold, så det er garantert ikke det. Det må være noe med syreproduksjonen, sår/betennelser eller matintoleranse. Blæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ha magesår i tolvfingertarmen, da er smertene lengre ned og de kommer gjerne etter matinntak. Ved sår i magesekken sitter smertene som du beskriver og under og rett etter matinntak.

Den eneste sikre måten å stille diagnosen på er gastroskopi, så jeg skjønner ikke hvorfor fastlegen din venter. Står du på venteliste til gastroskopi? Da blir det også sjekket for cøliaki hvis du nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å skrive at den aller vanligste årsaken til magesår er bakterien Helicobacter Pylori. Om den blir påvist så får man tre forskjellige antibiotikatyper som skal tas samtidig, det pleier å ta knekken på bakterien. I tillegg får man medisiner for å dempe syreproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar fra deg AB :) Ja, jeg synes også det er unødvendig og betale for en legetime og evnt blodprøver når magesår og div BARE kan utredes ved gastroskopi....og der ser man også cøliaki, vurd å skifte lege, though. Han tar meg veldig useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Gått  på Nexium uten særlig effekt..lurer på hvor lenge jeg skal gå med det. 

Anonymkode: d45c4...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...