Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Sliter med svai rygg / at bekkenet tipper fremover når jeg sitter. Noen her som har gode øvelser for styrke i rygg og mage som kan gjøre at problemet blir mindre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fan av backextension og planken. Har perfekt holdning ifølge fysioterapeuten min, noe jeg er tror de øvelsene har hjulpet mye med.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hva er backextension? Planken har jeg allerede skrevet opp på "lista" mi, det er en finfin øvelse :)

Skrevet

Du kan også gjøre back extension/rygghev liggende på gulvet :) Begynnerversjon.

Skrevet

Hei.

Sliter med svai rygg / at bekkenet tipper fremover når jeg sitter. Noen her som har gode øvelser for styrke i rygg og mage som kan gjøre at problemet blir mindre?

Først må du ta tak i hovedproblemet. Alle har en atlas, den øverste nakkevirvelen som hodet hviler på. Er den skjev, så blir alt i kroppen skjevt og i ubalanse.

Du må undersøke om atlasen er skjev, og når den blir rettet vil alt i kroppen falle på plass og den kommer i balanse igjen.

Wally Amundsen i Moss har ordnet min atlas, og da ble jeg rett og fin og i balanse igjen :) Her står det mer om henne : Min lenke

Skrevet

Hvis du har svai rygg og føler at du fort blir sliten, så har du nok en hypermobil rygg. Da er stabiliseringøvelser viktig, og å lære seg å ha kontroll på stabiliserende muskulatur. Jeg ville anbefalt deg planke, seteløft og diagonalstrekk i firefotstående. Tror ikke rygghev på gulv er den beste øvelsen for deg, for det er da lett å presse ryggen i max svai, og det er ikke det du ønsker. Om du klarer å unngå dette, er det en fin øvelse.

Det som gjelder i alle disse øvelsene er å få koblet på dyp stabiliserende muskulatur (transversus og multifidene). Disse finnes det mange måter å få på, du kan f.eks tenke at du skal trekke inn navlen uten å trekke inn magen/tenke at du lager dugg på et vindu/lage en "ssss"-lyd. Hvis du prøver på disse kan du kanskje kjenne at det skjer en muskelaktivering uten at magen trekker seg inn, og det er den du skal prøve å holde gjennom alle øvelsene.

Viktig å unngå å "henge" på korsryggen når du gjør planke, og generelt unngå å presse korsryggen i svai i øvelsene.

Den teorien med atlas har jeg aldri hørt, og tror kanskje ikke det vil gjøre så mye for din rygg. Du har neppe noen skjevhet som fører til plagene dine, men en korsrygg som er litt for bevegelig, noe veldig mange kvinner har.

Skrevet (endret)

Du burde styrke magemusklaturen mer. Sannsynligvis har du for stram ryggmusklatur og for slappe magemuskler som gjør at bekkenet tilter fram. Jeg er motsatt av deg; jeg har veldig sterke magemuskler, og tipper derfor lett forover med nakken fordi ryggmusklaturen ikke like godt utviklet.

Planken/sideplanken, sit-ups, knehev etc. er gode øvelser. Husk å stramme magen godt mens du utfører planken slik at du er stabil og ikke henger, for det er skadelig for ryggen.

Endret av Enigma90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...