Gå til innhold

Noen som jobber i Shanghai eller kjenner noen som gjør det?

Anbefalte innlegg

Gjest wiwiwao
Skrevet

Hei alle,

Jeg er interessert i å jobbe i Shanghai og lurer litt på om noen av dere gjør det/har gjort det eller kjenner noen som gjør det? Hvordan fant/fikk dere jobben, hva tjener dere og hvordan er arbeidstiden/mengden?

Takk for svar på forhånd! :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men gjennom norske firmaer. Dette blir veldig anonymt da men.

Tjener veldig bra, men det er ikke hovedpoenget. For å jobbe i Kina så må man jo være interessert i et sånt type arbeide. I mitt tilfelle var det tilfeldig at jeg fikk tilbud første gangen, og så vokste interessen.

Kan legge til at jeg også har måttet lære kinesisk, men det er jo ikke et kriterie overalt i tillegg til at kineserne nå kan bedre engelsk enn før.

Gjest wiwiwao
Skrevet

Ja jeg glemte å nevne det med norske bedrifter. Jeg har søkt litt på nettet og lest artikler og blogger av folk som jobber der. har vært borti folk som sier at de mottar "kinesisk" lønn selvom de er norske og jobber for norske bedrifter. Lønna er ikke det viktigste, men når man har studielån i Norge så må man i det minste få nok til å betjene det :-)

Jeg har foreløpig ikke sett noen stillingsannonser for Shanghai så jeg tenkte å sende åpne søknader til norske bedrifter der. Er det noen sjans å få napp slik? Jeg har teknisk+business bakgrunn på master nivå. Blir ferdig på skolen i sommer.

Jeg snakker kinesisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en person.

Vedkommende er ansatt i samme bedrift som meg, og har beholdt sin Norske lønn selv om vedkommende har bodd der i en årrekke. Årslønn rundt 600.000 kroner og vanlig norsk 37,5 times uke.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg glemte å nevne det med norske bedrifter. Jeg har søkt litt på nettet og lest artikler og blogger av folk som jobber der. har vært borti folk som sier at de mottar "kinesisk" lønn selvom de er norske og jobber for norske bedrifter. Lønna er ikke det viktigste, men når man har studielån i Norge så må man i det minste få nok til å betjene det :-)

Jeg har foreløpig ikke sett noen stillingsannonser for Shanghai så jeg tenkte å sende åpne søknader til norske bedrifter der. Er det noen sjans å få napp slik? Jeg har teknisk+business bakgrunn på master nivå. Blir ferdig på skolen i sommer.

Jeg snakker kinesisk.

Min erfaring fra lignende land er at man stort sett rekrutterer blant bedriftens ansatte til utenlandsstillinger, slik at slike stillinger veldig sjelden slås opp utad. Har du vurdert muligheten for å starte i Norge for en bedrift med bånd til Kina og så heller søke deg ut når muligheten kommer? Da får du som oftest mye bedre vilkår lønns- og godemessig også.

Alternativt kan du kontakte Innovasjon Norge i Shanghai, både for informasjon om evt. ledige stillinger på deres kontor og mer info om norske bedrifter med handel i Kina. Innovasjon Norge har alltid noen nordmenn ansatt, selv om det ikke nødvendigvis er så mange stillinger i omløp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...