Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg er ei jente på 18 som sannsynligvis skal studere jus til høsten. Har nettopp fått meg en deltidsjobb i en butikk, og har lyst til å fortsette å jobbe her ved siden av studiene.

Men jeg vet jo ikke enda hvordan studiene blir, og hvor mye jeg klarer. Men jeg tenker at det i utgangspunktet ikke kan være sååå uoverkommelig å jobbe én kveld i uka og annenhver helg?

Gode karakterer er viktig for meg, og jeg skjønner at det i lengden, mtp. jobb senere, er mer økonomisk gunstig å bruke litt studielån enn å jobbe for mye. Samtidig bekymrer jeg meg litt for økonomien, og det er viktig for min trivsel å ha en stabil økonomi, og ikke leve på lånte penger. Jeg vil være villig til å kutte litt på festing, sosiale ting o.l., selv om man selvfølgelig har behov for dette også til tider.

Noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har klart meg gjennom en bachelor i ØKAD og er nå på mitt andre år på Jus. Jeg har klart meg utmerket og fått gode karakterer. Jeg har jobbet to dager i uken, lørdag og en kveld. Det har gått veldig fint, du kommer til å klare det du også! Spennende at du skal studere Jus, du kommer nok til å like deg. Jeg trives kjempegodt!

Gjest alille
Skrevet

Det kommer jo an på hvor lange vaktene er, og hva du mener med helg, og hvor stor din arbeidskapasitet er. Hvis hver vakt er på 8 timer, og du med helg mener fredag-lørdag-søndag så kan det bli for mye, spesielt i travle perioder. Det tilsvarer ca en 50% stilling. Hvis en vakt i stedet er 5 timer (hvertfall den i ukedagen), og helga bare består av 2 dager så er det mer overkommelig.

Du finner uansett raskt ut av om det er for mye, er det en typisk butikkjobb burde det jo gå fint, det er mange som greier det helt uten problem. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det burde gå fint. Det er utrolig deilig å ikke måtte snu på krona som student og heller ha litt spillerom grunnet lønn fra deltidsjobb. Du kommer til å være travlere enn de som ikke jobber, men det positive er at du blir tvunget til å disponere tiden din godt! Det kan være et lite spark bak som nye studenter med mye å lese veldig ofte trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Fulltidsstudier er jo i utgangspunktet ment å være en "fulltidsjobb", dvs 37,5 timer i uka. De færreste bruker imidlertid så mye, jeg har absolutt null problemer med å jobbe 25% stilling + studier med A/B i snitt. Etter min erfaring er det et mer behagelig studentliv med jobb ved siden av, siden da tar jeg meg råd til å spise oftere i kantina (tidsbesparende) og jeg har det mer gøy når jeg først har fritid, siden jeg slipper å tenke så mye på pengene.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for innspill! :)

Helg er for øvrig bare fredag og lørdag, men kan alltids kutte ned til bare lørdag i løpet av noen uker/måneder om jeg ser det blir for mye.

Har ikke gjort meg opp noen tanker om hvor lange skift jeg vil ha, men på en side tenker jeg at det er lurt å være på jobb 7-8 timer når jeg er der så sjelden, enn f.eks. 5-6 timer.

Håper også på å kunne jobbe fulltid i sommerferiene for å legge opp litt penger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man bør ha én dag fri i uken. Fredag+lørdag annenhver uke høres perfekt ut. Da får du søndagen fri, til å ta igjen lesing eller bare slappe av før neste uke begynner.

Selv studerte jeg medisin og jobbet først fast annenhver helg (som betød fredag, lørdag og søndag) og det ble for hardt i lengden. Gikk over til ringevikar, og da fikk jeg jobbe masse i perioder og kunne si nei når det var eksamenstid. Synes det var perfekt for meg, men det er kanskje ikke mulig i din jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...