Gå til innhold

Dokumentar om livet bak murene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil anbefale en dokumentar som ligger ute på nrk.no nå, om livet bak murene. Akkurat denne episoden tar for seg Halden fengsel, og vi får se intervju med innsatte og hvordan det er der.

Anbefales!

Her er filmen :)

• Liker 2
Skrevet

Enig! Veldig bra dokumentar!

Skrevet

Jeg og er enig, veldig god dokumentar! Gleder meg stort til de neste episodene, særlig den fra Dikemark ;)

Elsker NRK nett-TV :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke dagens episode var like bra.

AnonymBruker
Skrevet

Likte også denne serien, og gleder meg til neste episode!

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje man bør lage en ny dokumentar om "livet på sykehjemmet?" som for alvor viser kontrastene. Sykehjem i dag er mye mer "fengsel" enn norske fengsler. Skammelig.

Å vite at Anders Behring Breivik lever i daglig luksus med 3 celler til rådighet og muligheter til å sitte å spre sin eder og galle til hele verden gjør meg kvalm.

Anbefaler heller å se denne dokumentaren:

Life inside Angola Prison

Her får vi se hva et fengsel er og hvordan det BØR være. Her sitter de verste svina som er dømt for drap og voldtekter. De fleste har livstidsdommer, og da er det nettopp det: livstidsdommer, og de slipper aldri ut. Her er bl.a. en som er dømt for 2 voldtekter, han er dømt til 100 år. Flere er dømt til 50-75 år, mens flere er dømt til livstid uten mulighet for prøveløslatelse.

Dokumentaren er nyttig fordi den samtidig dreper noen myter om at det er så grusomt i amerikanske fenglser. Her får vi se at disse fangene likevel har et liv bak murene, og det er ikke slik at de blir banket opp daglig og voldtatt i anus av medfanger.

I motsetning til i Norge hvor de innsatte får ta utdannelse, trene, og ellers drive dank med luksuriøse omgivelser, må disse faktisk svare for sine handlinger i form av hardt arbeid. Men samtidig er det humant.

Jeg skammer meg over det norske straffesystemet som gir pedofile, sexforbrytere og drapsmenn en klapp på skuldra og gjør alt de kan for å slippe dem ut på gata tidligst mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får vi se hva et fengsel er og hvordan det BØR være. Her sitter de verste svina som er dømt for drap og voldtekter. De fleste har livstidsdommer, og da er det nettopp det: livstidsdommer, og de slipper aldri ut. Her er bl.a. en som er dømt for 2 voldtekter, han er dømt til 100 år. Flere er dømt til 50-75 år, mens flere er dømt til livstid uten mulighet for prøveløslatelse.

I motsetning til i Norge hvor de innsatte får ta utdannelse, trene, og ellers drive dank med luksuriøse omgivelser, må disse faktisk svare for sine handlinger i form av hardt arbeid. Men samtidig er det humant.

Jeg skammer meg over det norske straffesystemet som gir pedofile, sexforbrytere og drapsmenn en klapp på skuldra og gjør alt de kan for å slippe dem ut på gata tidligst mulig.

Er det mulig å se så svart hvitt på ting? Jeg blir litt oppgitt over mangel på innsikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å se så svart hvitt på ting? Jeg blir litt oppgitt over mangel på innsikt.

Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke Status Norge er et fryktelig godt program. Det gir et feilaktig og mediaskapt bilde av fengselsverden.

Fengsel er så mye mer enn det lille man får frem ila den halvtimen hver episode varer.

Skrevet

Kanskje man bør lage en ny dokumentar om "livet på sykehjemmet?" som for alvor viser kontrastene. Sykehjem i dag er mye mer "fengsel" enn norske fengsler. Skammelig.

Å vite at Anders Behring Breivik lever i daglig luksus med 3 celler til rådighet og muligheter til å sitte å spre sin eder og galle til hele verden gjør meg kvalm.

Anbefaler heller å se denne dokumentaren:

Life inside Angola Prison

Dokumentaren er nyttig fordi den samtidig dreper noen myter om at det er så grusomt i amerikanske fenglser. Her får vi se at disse fangene likevel har et liv bak murene, og det er ikke slik at de blir banket opp daglig og voldtatt i anus av medfanger.

Er det luksus å være innesperret?

Det handler om rehabilitering.

• Liker 1
Skrevet

Er det luksus å være innesperret?

Det handler om rehabilitering.

:jepp::tommelopp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...