Gå til innhold

Felles eller delt økonomi?

Mona  Lisa

Felles eller delt økonomi?  

1. 1. Felles eller delt økonomi?

• Felles
      19
    • Delt
      9

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg trenger noen gode råd. Hva skal jeg gjøre? Jeg og min "kjære" diskuterer penger i hytt og pine, og blir bare mer og mer uenige. Vi har vært sammen mer og mindre i 20 år, har jobb begge to, to biler, hus og 3 unger. Egentlig ikke noe å klage på. Men. Fordeling av pengene som kommer inn i form av hans jobb, min jobb og kurs som jeg holder, det blir vi ikke enige om hvordan skal fordeles, brukes and you name it. Han synes jeg skal betale mer siden jeg tjener mer enn han, egentlig greit nok. MEN nå har han arvet en stor sum, og den har han ikke tenkt å dele med noen!! Hvorfor skal jeg da betale mer i fellesutgifter enn han??? Da vi var i den situasjon at jeg var uten jobb et års tid, før vi fikk barn, så ordnet vi det slik at siden han hadde lønn og ikke jeg, så betalte han mer inn i husholdningen hvis jeg gjorde alt husarbeidet. Grei sak det å. Dette kunne fungert for ham også, han gjør mer hjemme, jeg betaler mer siden jeg tjener mer. Slik er det selvsagt ikke, jeg arbeider 80% og har en dag "fri" - jammen sa jeg smør - hva tror dere den går til - husarbeid selvsagt! så nå sitter jeg her med; må betale mest - gjør mest hjemme - har to jobber! Vil finne rettferdighet - hvor er den??

sjeleglad for alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss har vi vel felles økonomi, men vi bruker sjelden felles konto.

Den som har penger betaler.

Når det gjelder lån, så har vi orden på betalingene. Der er det fordelt, slik at ingen skal føle seg snytt om det en gang blir slutt. Utenom dette kjøper vi inn mat og andre ting slik det passer seg.

Han tjener mer enn meg, men vi har ikke noen ordning på dette. Blir jeg blakk, så lever vi på hans penger og omvendt. Vi tjener begge våre egne penger og kjøper det vi vil for det vi har på kontoen, selv om vi må tenke oss godt om for å ha samvittighet til å kjøpe dyre ting til oss selv.

Jeg synes vel egentlig at dere bør ha felles økonomi når dere har barn sammen og har vært sammen i så mange år. Kanskje dere kunne ordne økonomien sånn at du betaler litt mer av de faste regningene, ettersom du tjener mest?

Hva med å opprette en felles konto der dere setter inn et beløp hver i måneden til mat og forbruk? Resten av pengene kan dere bruke som dere vil. Da har man følelsen av at ting er rettferdig (hvis dere fordeler regningene slik at den som tjener mest betaler litt mer enn den andre). Samtidig har dere "egne" penger som dere kan bruke på ting hver for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har et godt råd, men jeg ville bare si at vi har delt økonomi, og det trives jeg utmerket med. Han tar seg av alle utgifter til hus, bil, regninger, så tar jeg meg av all mat, klær, fritid, og ellers uforutsette utgifter. Men det r selvfølgelig ikke sånn, din konto, min konto.Er kontoen min tom eller omvendt, så tar vi hverandres kort og handler det vi skal handle. Sikkert litt rotete innlegg dette, men håper jeg har gjort meg forstått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja det er vanskelig... :-?

Her hjemme har vi 100 % felles økonomi. Dvs. at regninger blir betalt og resten brukes der det trengs. Hvis gubben trenger klær så kjøper han det - da kjøper jeg neste gang hvis jeg trenger.

Synes vel det er urettferdig av ham å "unne" seg hele arven alene hvis dere alltid har delt før.. :o ...men kanskje han kan unne seg en spesiell ting - det er jo hans arv?! :blunke:

Jeg er vel også av den oppfatning at den som tjener mest skal betale mest. Det blir mest rettferdig, men på den andre siden skal jo ikke du sitte igjen med alt heller... :roll:

Vanskelig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen!

Takker for alle svar. Joda jeg synes også at det er rett at den som tjener mest legger i litt mer, og det gjør jeg også, fordi jeg betaler uforutsette ting som dukker opp. Vi har 2 kontoer for avsetning til faste ting så som; mat, forsikring, lån, strøm osv. Men han har da en motorsykkel bla. til 150000 kroner som jeg også er med å betaler forsikring og årsavgift på. Jeg må selv betale lån på min bil. Og han er ikke villig til å dele på utgiftene til nye støvler til ungene hvis det dukker opp "utenom budsjett", noe som vil tilsi at vi ikke kan kjøpe klær og sko til dem mer enn 3 ganger for året. Ukepenger til ungene og alle fritidsaktiviteter de er med på betaler jeg, i tillegg til tannlege og frisørbesøk, blad, leker og mine egne klær, sminke, ukeblad osv. Ting til huset som gardiner, inventar, tepper mm er noe vi ikke trenger ifølge ham, derfor går dette på min regning. blir ikke så mye til overs da selv om jeg tjener mer på papiret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde ikke jeg gått med på!!! :frustrert:

Da får du foreslå at dere legger inn så så mye penger på en felles regningskonto - herfra skal ALLE felles ting betales; det være seg regninger eller klær til FELLES barn.

Det kan da ikke være riktig at du skal betale alt til barna, og i tillegg skal du hjelpe å betale hans sykkel?! :o

Nei, det hadde nok ikke fungert hjemme hos meg... :ler::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Så glad jeg er for at vi har FELLES økonomi, definert en del annerledes enn mange andre her som sier de har felles, men etter min definsijon har delt økonomi (dette hadde vi en lengre debatt om i høst en gang...)

Det finnes hos oss ikke noe som er MINE penger, eller HANS penger, alt er VÅRT fra det øyeblikk det kommer inn på en konto.

Gitt alle de problemene jeg ser oppstår med dette med "mine penger og dine penger" og det å "bidra til fellesutgifter med mer eller mindre penger" så er jeg glad vi slipper sånne bekymringer.

Men det funker selvsagt basert på tillit da, at jeg stoler på at han ikke går ut og bruker masse penger uten at vi er enige om det. Det e jo ikke hans penger selv om han har tjent dem, så han bruker dem ikke uten at vi er enige om det, for det er VI som bruker dem, sånnsett.

Vi har bare vært sammen i 2,5 år jeg. Hadde ikke orket et samliv på over 20 år, med unger og hus og arv og alt sånn, og skulle holde styr på hva som var MITT.

Men, alle finner jo en løsning som passer for dem.

Det som er helt klart er at dere har en løsning som IKKE passer deg i alle fall, så dere må sette dere med og snakke og diskutere og finne en fornuftig løsning på deres økonomi, felles eller delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så viktig hvem som betaler mest i forhold til hvem som tjener mest. Det jeg synes er viktig er at begge sitter igjen med en ca like stor sum når alt er betalt som en kan bruke som en selv vil. Sitter han igjen med mer enn deg som han kan bruke kun på seg selv eller spare til seg selv?

Når det gjelder arv kan det være litt forståelig at han ikke vil bruke/dele. En person er død, kanskje han ikke vil bruke pengene sånn rett ut i luften fordi han har fått dem pga en annens død? I tillegg kan dette være en person som sto han nær og han var glad i, da er det ikke lett å bare bruke pengene sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen felles konti. Deler på fellesutgifter, resten er privat. Vi har lik lønn omtrent.

Om han eller jeg hadde arvet, så er jeg litt i tvil. Det er noe privat synes jeg.Det blir jo holdt utenfor ved skillsmisse også.

Greit om det ble investert i bolig, men tror ikke noen av oss hadde komt til å bestemme overfor den andre hva den skal brukes til.

Når det gjelder husarbeid så er det ganske likt fordelt tror jeg. Nå har han endelig lært å stryke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det felles' date=' mine penger er dine penger og kortene blir brukt ettersom hvem som har penger på konto.[/quote']

Samme her. Han betaler alle faste utgifter da, siden han er den som får penger først og så betaler jeg mat, klær og diverse andre utgifter som måtte dukke opp når jeg får penger.

Jeg hadde ihvertfall ikke funnet meg i det der. Dere har felles barn og dere bor sammen. Jeg hadde forlangt at han skulle ha vært med på flere av tingene. Jeg synes det burde være en selvfølge at han skal betale ned på sin egen sykkel ( du betaler jo tydeligvis alt mulig annet..... ) og at han burde være med å kjøpe klær til sitt eget barn.

Har selv vært ute for det med arv, men her i huset delte vi da på den. Han fikk forskuddsarv og betalte ned studielånet og resten hadde vi da til oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles konto med to kort. Dette fungerer helt fint. :)

Jeg tenker sjeldent på penger, da det alltid er penger der.

Vi har også felles sparekonto. Vi har vært sammen i snart fire år.

Det tok oss ca. 2 år å finne ut at diskusjoner om hvem som hadde betalt hva denne mnd. var bortakstet tid og krefter. Det koster også for hver konto man har. Vi kjøper ikke så mye noen av oss, men vi har stor frihet til å kjøpe hva vi vil. Er det noe som koster... la si mer enn ca. 2000,- er den andre klar over det. Hvis det ikke gjelder gaver til hverandre da.

Ved kjøp av f.eks. julegave tar jeg først ut kontanter slik at han ikke på forhånd kan se hvor mye, og fra hvilken butikk det er innkjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt må jeg bare få si at mannen din, Mona Lisa, provoserer meg veldig! Jeg syns det er blodig urettferdig at du skal være med på å betale hans motorsykkel, mens han ikke kan bidra til uforutsette utgifter til barna! :evil: :evil: :evil:

Her i huset har vi felles økonomi - det vil si at vi betaler begge inn en fast sum hver mnd til vår felles brukskonto som skal gå til alle faste og uforutsette utgifter vi har i husholdningen.

Det hører med til historien at sambo driver eget foretak så han har et litt annet opplegg på økonomien enn det jeg har. Han har 2 kontoer selv, i tillegg til den vi har felles. For oss hadde det ikke vært mulig at alt som kommer inn av penger skal brukes på felles utgifter, siden han har både moms, forskuddsskatt og forsikringer å betale i forbindelse med jobben.

Jeg har også to kontoer i tillegg til vår felleskonto - en lønnskonto og en kapitalkonto. På kapitalkontoen sparer jeg til avdrag på studielånet. Sambo er ikke villig til å la studielånet gå fra felleskontoen, og det er jeg helt enig i. Det er jo mitt lån.

Ordningen fungerer greit for oss!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det hadde ikke jeg gått med på!!! :frustrert:

Da får du foreslå at dere legger inn så så mye penger på en felles regningskonto - herfra skal ALLE felles ting betales; det være seg regninger eller klær til FELLES barn.

Det kan da ikke være riktig at du skal betale alt til barna, og i tillegg skal du hjelpe å betale hans sykkel?! :o

Nei, det hadde nok ikke fungert hjemme hos meg... :ler::wink:

Takk for alle gode råd jenter!

Vi hadde da IGJEN en liten diskusjon igår kveld, jeg prøvde å snakke rent teoretisk - ikke personlig - for kanskje å kunne komme fram til et kompromiss vi begge syntes var ok. Ikke enkelt - han blir sinna, synes jeg er egoistisk og at det er blodig urettferdig fordi han bla betaler mer i skatt enn meg. Nå skal det sies at jeg tror dette "pengestyret" egentlig bunner i noe mer, men klarer ikke å få det ut av ham hva det er. Kanskje det kan føles som litt "nederlag" å bestandig ha dårligere lønn enn sin kone... Aner ikke, synes det er idiotisk, og jeg har bestandig brukt pengene jeg tjener på familien, hus og hjem.

Derfor kom jeg vel også fram til noe av det Thomasine sier, legg inn NOK på felles-budsjettet slik at det ikke blir noe særlig "utenom" å diskutere hvem som skal betale osv.

Hans teori om kommunikasjon er at han slenger ut alt han mener, med litt sarkastisk vri, og når jeg da prøver å komme med mitt innlegg, så påstår han at jeg drar ut problemene og hvorfor jeg ikke tier stille fordi han er ferdig nå!!

Takk Kverula - han provoserer meg også!

M ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har delt økonomi, men tjener omtrent like mye.

Samler på kvitteringer og deler alle regninger i to. Så tar vi et økonomisk oppgjør en gang i måneden. Vi har bodd sammen i 3 år og har aldri kranglet om økonomi (og vi kranfgler masse om andre ting).

Er det stor inntektsforskjell synes jeg fellesutgifter bør deles forholdsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Felles økonomi her. Hadde ikke orket å ha det slik som du har det Mona Lisa. Virker jo ikke som han forstår deg/vil forstå deg.

Vi deler arv og vi, dvs, ingen av oss har arvet kjempesummer. Når jeg fikk forskudd på arv brukte vi pengene til tilskudd til bil + at jeg satte inn penger på BSU kontoen til begge. Nå har sambo fått penger, og de går rett på BSU og nedbetaling av lån.

Synes det er kjempegreit med felles økonomi jeg, men hadde sambo enten vært veldig slepphendt med penger, eller veldig gnien hadde det kanskje ikke gått så bra som det gjør nå. Tror man må ha litt likt syn på økonomi for at det skal fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hver vår konto, og en felleskonto med to kort.

Felleskontoen brukes til å betale absolutt alt som er felles: Husleie, regninger, mat, kino, ferier...

Da slipper man unna hele diskusjonen om hvem som skal betale hva, og har bare èn diskusjon:

Hvor mye den enkelte skal sette inn på felleskontoen.

Hos oss fordeler vi det slik at vi aller først trekker fra det den enkelte betaler i skatt og i studielån.

Det vi da sitter igjen med er de tallene vi går ut i fra.

Vi har valgt å fordele innskuddet på felleskontoen etter prosentvis "penger til overs etter skatt og lån".

Den som har f.eks. 60% av pengene, setter inn 60% av det som skal inn på konto.

For oss fungerer dette veldig bra, og det blir mye mindre diskusjon enn det ville blitt ellers, fordi det rett og slett er mindre å holde styr på.

De gangene vi ikke har hatt penger på felleskontoen, har vi brukt evigheter på å huske hvem som har betalt hva...(vi er ex-studenter og når man i perioder har svært lite å rutte med kan det være fint å holde styr på hvem som har betalt mest regninger slik at det blir noenlunde rettferdig.)

:lol: Utrolig at noe som er så enkelt som dette kan være så vanskelig å forklare skiftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Her har vi en konto m to kort, regningkonto, sparekonto til sønnen og BSU. Lønn barnetrygd og andre inntekter går på lønnskontoen. Hver lønnongsdag trekkes det et visst beløp fra lønnskontoen til regningskontoen. I tillegg har vi fast sparetrekk til sønnen. Det som er igjen på lønnskontoen er til forbruk. dette har fungert knirkefritt i 4 år. Vi er av og til ganske skrapt mot slutten av mnd, men sånn er det jo.. Vi kjøper det vi trenger, når vi trenger det og disukterer aldir hvem som bataler mest/minst, tl sønnen, mat osv. Vi deler livet med hverandre, og dermed pengene våre. Rettferdig vil det aldri bli uansett, men vi er begge fornøyd med den løsningen vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt felles økonomi. Så alle pengene er felles penger, med unntak av den dag jeg arver mine foreldre. Da kjøper jeg huset vårt og det skal da stå i mitt navn. Men det er for å sikre meg selv, siden jeg har lav inntekt og vi har et barn sammen, så vil jeg ha muligheten til og beholde huset hvis han går.

Men blir det ekstra penger til overs da vil det gå til ting til fellesskapet.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann...

vi har hatt felles økonomi fra dag 1 , og nå har vi vært sammen i 11 år og har 4 barn....

Vi har tilogmed bare 1 lommebok :D

Skjønner godt at du synes det er vanskelig...håper dere finner en god løsning :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...