Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :)

To spørsmål:

1. Hva studerer du/ hva har du studert?

2. Hvorfor valgte du akkurat det studiumet du studerer/ studerte?

Fordi det var forventet av deg? Fordi det skal/skulle lede deg til ditt drømmeyrke? Fordi det ikke var annet å gjøre enn å studere? Fordi, fordi...etc....

Håper dere gidder å svare :)

Endret av Aussie
Videoannonse
Annonse
Gjest IngvildSF
Skrevet

1. Jeg tar et årsstudium i kristendom (samme som grunnfag).

2. Tar det delvis fordi jeg trengte et år på å ta ekstra fag (S1 + S2-matte), delvis fordi det er fryktelig spennende. Lærer masse! Har "alltid" hatt lyst til å lære mer om kristendommen og andre religioner. Både av personlige årsaker og for å få innsikt i religionen/tradisjonen som Norge er formet av/med.

Før det gikk jeg på musikklinja på VGS, og Kultur & Event på folkehøgskole. Jeg var fast bestemt på å jobbe i musikkbransjen. Ikke nå lenger. Til høsten kommer jeg til å studere økonomi av noe slag (Økonomi og Administrasjon eller Samfunnsøkonomi).

Skrevet

1. Har studert en treårig bachelor i Økonomi og administrasjon. Nå studerer jeg Jus på Universitetet som er en mastergrad. Har fullført mitt andre år nå til sommeren.

2. Begynte på ØKAD for jeg ikke visste helt hva jeg ville bli, fant ut i løpet av den tiden at jeg ville studere Jus. Er utrolig fornøyd så langt. For meg var ØKAD tungt i og med at jeg ikke er så veldig flink i matte og økonomi, men klarte meg bra. Jus er helt fantastisk, kunne ikke valgt noe bedre, kan være tungt til tider, men det er verdt det. Valgte også Jus pga arbeidsmulighetene etter fullført utdannelse. Håper å få jobbe som forretnigsadvokat i og med at jeg har både ØKAD og Jus.

Skrevet

1. Studerte førskolelærer.

2. Valgte det fordi jeg elsker å jobbe med barn, og ønsket flere utfordringer og mer ansvar enn jeg fikk da jeg jobbet som assistent. Ønsket å skaffe meg en utdannelse i bunnen som jeg kan bygge på senere, fordi jeg etterhvert vil gjøre mer enn å "bare" jobbe i barnehage.

Skrevet (endret)

1. Hva studerer du/ hva har du studert?

Studerer økonomi og administrasjon

2. Hvorfor valgte du akkurat det studiumet du studerer/ studerte?

Fordi jeg synes det er svært interessant :) Brukte lang tid på å velge, så jeg hadde tre år der jeg bare jobbet etter videregående.

Endret av AloeVera
Skrevet

1) Jeg studerer til å bli grunnskolelærer 5-10. :)

2) Valgte det fordi jeg så lenge jeg kan huske har hatt lyst til å bli lærer. Er et yrke jeg føler jeg passer for. Tok 5-10. da jeg ikke har så lyst å drive med den første skrive- og leseopplæringa og lignende, og at jeg føler jeg er flinkere med ungdommer. Beundrer virkelig de som tar for seg den oppgaven, det hadde ikke jeg orket :fnise:

Skrevet (endret)

1. Tok 4-åring lærerutdanning. Valgte å spesialisere meg, tok derfor en bachelor i engelsk. Holder nå på med en master i engelsk.

2. Jeg valgte å studere dette fordi jeg har drømt om å bli lærer fra jeg var ca 6 år. Fant ut på lærerhøgskolen at det var engelsklærer jeg ville bli, så nå følger jeg den drømmen. Har også valgt fordypning i naturfag og samfunnsfag som jeg også drømmer om å ta mer utdanning i. Ble aldri forventet av meg, jeg ble oppmuntret til å velge det jeg selv ville bli uten press fra noen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

faglærer i kunst og håndverk! skal ta fordypning i søm^^

altså, drømmen hadde vært å gå på Esmod, men det hadde jeg aldri hatt råd til... jeg vurderte kunsthøgskolen og andre reine kunst/søm linjer, men fant ut at det kanskje hadde vært greit å ha noe lærerutdanning i tilegg. Vi hadde studenter i praksis på folkehøgskolen jeg gikk på, studenter fra den høgskolen og linja jeg har begynt på nå.... og det er også en stor grunn til at jeg begynte her, fordi jeg fikk vite mye om skolen og linja!

Eneste forventningene til meg er at jeg skal ta høyere utdanning. Samme hva jeg studerer. Men foreldra mine forventer at jeg gjør mer etter bacheloren min. Enten begynner på master med en gang, eller tar noen årsstudium i norsk, engelsk e.l så jeg kan undervise i mer....

Men jeg ser selv at jeg burde gjøre det.

Skrevet

Takk for svar, mange spennende felt her :)

Startet tråden fordi jeg håpet på litt inspirasjon - er for tiden på ørkenvandring mht utdannelse, så alltid morsomt og spennende å lese om andres vei mot målet :)

Skrevet (endret)

2) Valgte det fordi jeg så lenge jeg kan huske har hatt lyst til å bli lærer. Er et yrke jeg føler jeg passer for. Tok 5-10. da jeg ikke har så lyst å drive med den første skrive- og leseopplæringa og lignende, og at jeg føler jeg er flinkere med ungdommer. Beundrer virkelig de som tar for seg den oppgaven, det hadde ikke jeg orket :fnise:

Vet, har hjulpet litt til på de nederste trinnene på barneskolen når jeg var ungdomskole-elev - var litt av en jobb :daane:

Har dog aldri hatt som drøm å jobbe med barn, og den tiden beviste virkelig for meg at det ikke var noe for meg, men likevel en verdifull erfaring å ta med seg videre selv om det bare var i noen måneder :)

Endret av Aussie
Skrevet

1. studerer sykepleie.

2. spennende studie, mange ulike muligheter for videreutdanning. Blanding av praksis og teori! Og ikke minst et givende arbeid :-) Ingen dager er like innenfor dette yrket, og det er noe jeg ser fram til. Man kan virkelig gjøre en forskjell for noen!! :-)

Skrevet

2. spennende studie, mange ulike muligheter for videreutdanning. Blanding av praksis og teori! Og ikke minst et givende arbeid :-) Ingen dager er like innenfor dette yrket, og det er noe jeg ser fram til. Man kan virkelig gjøre en forskjell for noen!! :-)

Her tenker jeg likt som deg, hvis jeg skal utdanne meg til noe, så må det være innefor et felt som kan gi flere muligheter etter endt utdanning, og ikke minst ønsker og håper jeg på en spennende jobbhverdag.

En jobb der dagene er like er ikke interessant for meg :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...