Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er i en ganske kinkig situasjon hvor jeg sliter mellom valgets kval :sukk:

Jeg har det siste halve året gjort meg klar (trening etc) til å søke PHS (Politihøgskolen) og har vært ganske gira, har jo vært endel tenking om det er det jeg vil, selvfølgelig, men har egentlig bare latt det stå på.

Men den siste tiden har jeg da tenkt mye ettersom søknadsfristen for andre studier går ut nå den 15. April.

Har selvfølgelig lyst å treffe spikeren på hodet denne gangen.

Startet i høst på GLU 5-10 men fant ut at jeg ikke fikk de fagene jeg ville da de endret dette da jeg startet, fant også ut at den eneste masteren de hadde der var nesten bortkastet.

Dette fant jeg ut når jeg ringte rundt til flere videregående skoler i distriktet og spurte om jeg hadde vært interessant på arbeidsmarkedet når jeg var ferdig utdannet med den utdanningen.

Fikk ganske tydelige svar at jeg ikke hadde stått sterkt med en GLU 5-10 utdanning og med den masteren de hadde der (IKT i skolen).

Dermed mista jeg veldig gløden for å fortsette på GLU da planen egentlig var å kunne jobbe på VGS, ungdomsskolen og med litt eldre elever. Men fullførte 30 stp samfunnsfag.

Må nevne at GLU 5-10 er eneste måten å bli lærer på akkurat der jeg bor dermed ble det det, iom at kona mi ikke ville røre på seg.

Å bli politi har jeg alltid syntes ser veldig kjekt ut, spennende, utfordrende og givende.

Men har som sagt fått endel tanker som er litt kjedelig å få opp i hodet når man nærmer seg avgjørelsen.

Tingene er at jeg syntes det er litt risky å gå PHS, spesielt tenker jeg mye på hva skjer om man virkelig ikke trives som politi og vil jobbe med noe annet.

Med PHS stiller man kanskje ikke med den sterkeste kompetansen hvis man vil jobbe innenfor andre bransjer enn forsikring og sikkerhet.

Med PHS har man f.eks ikke sjangsen til å kunne undervise i skolen (forutenom PHS), mens de fleste andre utdannelser gir en mer annvennelig kompetanse, med større bredde og flere muligheter.

Man kan jo selvfølgelig jobbe innenfor helseforetak, som assistent og forskjellige slike jobber, men det blir jo som ufaglært og med dårlig lønn, noe som er uaktuellt når man får familie.

Politijobben gir jo heller ikke sikker jobb etter fullført utdannelse som sikkert mange har fått med seg, selv om politikerne liker å trikse med tallene, så man må oftest flytte på seg, noe som kan være litt vanskelig med tanke på kone og familie.

Med en litt mer bankers utdannelse, typ master i geografi, økonomi, ingeniør osv, hvor du og kan bygge på med Ped, kan man få mer trygge alternativer hvor man veit at man får jobb, man får nærmest jobb der man vil, man får bedre betalt, og man får mange flere muligheter med andre utdannelser etter endt utdannelse.

På en annen side er jeg jo veldig lysten på å bli politi, men man veit jo aldri før man jobber som det, og man føler man gambler litt.

Som politi slipper man jo å ta med seg arbeidet hjem som ofte lærere må gjøre, og jeg har alltid avskydd lekser og hjemmearbeid.

Man får veldig varierte arbeidsdager der ingen er like, og det skal være utrolig bra arbeidsmiljø.

Hver gang jeg ser politi greier på TV blir jeg også veldig gira.

Har dog hørt at det er utrolig mye papirarbeid som politi, noe mange er lei av.

Men når jeg får veldig lyst til å bli politi, dukker tanken opp i hodet om hva som er smartest og mest sikkert.

Har satt opp endel andre studier også, men den reelle utfordreren til PHS er master i Geografi ved Universitetet i Bergen. Geografi hadde jeg som et par emner da jeg begyntes på GLU, og det var den dagen i uka jeg overhode ikke hadde problemer med å gå på skolen og syntes det var kjekt.

Jeg er en person som kan endel om mye, lærer og tilegner meg kunnskap fort, interesserer meg veldig i nyheter, situasjoner i andre land, kan sitte å fundere og trekke paraleller mellom saker man hører om, hvorfor ting er som det er.

Med en master i geografi er jeg som poteten, passer til veldig mye og kan jobbe med veldig mye forskjellig. Og jeg kan bli lærer.

Er dog 5-6 års utdannelse inkl ped hvis jeg vil bli lærer. Noe som er 3 år mindre en politi.

Syntes det er litt vanskelig når man begynner å tenke hva som muligens er smartest, og man hører familie og andre folks synspunkter også. Får ofte høre det at jeg er den fødte lærer, og det virker som at mange syntes det å bli politi er ikke så bra, farlig på jobb, etc.

Ble sabla mye skriving her men da får man fram hele saken så dere slipper å spørre så mye ang detaljer.

Tusen takk for dere leste hele innlegget, så hadde det vært fint om dere kunne bidra med tanker, synspunkter og andre vinklinger :takke:

Endret av Leanfear
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, det virker som om du vet ikke i det hele tatt hva du vil :)

Jeg synes politi burde være de som virkelig brenner for det.. Du som er nygift må kanskje gå på for mange kompromisser til å kunne være politi.. om du følger med på disse programmene om politi vet sikkert at de har lite med fritid , spesielt hvis de vil utvikle seg som etterforsker eller lignende.

å gjøre karriere der krever sikkert mye, som kan være vanskelig å samkjøre med familie spesielt når familien er nyoppstartet. Kona di vil sikkert føle seg mye alene, nedprioritert og bekymret for din sikkerhet.

du kan jo alltids jobbe et sted i bygde norge der saustjæling er det mest spennende som skjer på et år, men er det nok ?

å være lærer ja.. det er også må være et kall.. å ikke ta med jobben hjem ?

jeg vet av lærera som tar konsekvent ikke jobben med hjem. de gjør jobben i skolebyggningen og kan dermed være på jobben lange dager innimellom. men de har veldig familievennlig arbeidstider , spesielt med tanke på ferier og lignende.

jeg er ikke mye inne på det med type skolegang så akkurat det kan jeg ikke hjelpe med.. bare noen tanker om valg.. tror ikke jeg lest noe om alderen din, men du vet at det er en grense for å søke på phs.

håper du får bedre svar fra andre.. ( Min sønn`s eneste drøm er å bli politi :) )

Skrevet

Hei, og takk for svar Eva :takke:

Jeg er forøverig 23 år, og kona mi går GLU 1-7. Vi bor i Haugesund, og lærerskolen er på Stord 1 times pendling.

Hun er bundet til studiestedet 2 første årene, så om 1 år er hun fri.

Geografi har de som sagt i Bergen, og det er ikke så langt fra Haugesund. Hun for sin del syntes Bergen høres bedre ut å studere videre etter de 2 bundene årene på Stord.

Hun kan bare ikke fordra Oslo og folka der av en eller annen grunn, og regnet vil hun savne mye hvis hun flytter til Oslo :fnise:

Så familiært er Geografi et bedre valg vil jeg tro.

Både nå i studietiden, og med tanke på arbeidstider og slikt etter endt utdannelse og i jobb.

Noen flere med gode råd og synspunkter? :takke:

Skrevet

babompibomp! Dyrisk mye aktivitet for tiden så må dytte litt =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...