AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Jeg spiser normalt sunt, og har ikke så mye jeg kan gjøre med kostholdet egentlig. Det er ikke aktuelt for meg å gå på lavkarbo av ulike grunner. Hvor lang tid bør jeg bruke på å gå ned 5 kg, uten å gå på "slankekur" - slik at jeg beholder muskelmasse? Med 5 kg mener jeg ikke nødvendigvis vekt, men at kroppen endrer fordeling/mister fettprosent slik at man ser strammere ut. Har trent 4 ganger i uken tidligere(2 ganger kondis, 2 ganger styrke), men da vippet jeg fremdeles på den vekten jeg har nå. Spiser omlag 1800 kcal om det har noe å si(legger på meg av å spise mer pga stoffskifte).
Wiggins Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Trenger du å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt? Hvis du er en smule overvektig så har du et poeng, men det er mange som skriver inn her som egentlig er normalvektige, som ønsker å bli undervektige. Hvis du nå skulle trenge å gå ned i vekt så er det selvsagt umulig å gi noe fasitsvar på spørsmålet ditt. Det som er sikkert er at vektnedgangen må være langsom om den skal være varig og du ikke skal miste muskelmasse. Maksimalt 0,5 kg i uka, kanskje enda langsommere, siden du antakelig ikke er så veldig overvektig. For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser. Prøv å øke det daglige aktivitetsnivået litt, det viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene på helsestudio to-tre ganger i uka. Ellers er det viktig å få nok søvn, for lite søvn gjør at man får lett for å legge på seg. Mange skriver inn her og lurer på "hvor mye forbrenner jeg på å gjøre det" og "hvor mange kcal tilsvarer det jeg spiser?". Det er ikke så veldig meningsfylt å bruke diverse formler for å prøve å regne ut hva som skal til for at man skal gå ned i vekt. Man kan få en brukbar pekepinn for om man må redusere matinntaket drastisk, mange spiser mer enn de tror, men det virker som du har god kontroll på det, kanskje litt i overkant mye kontroll. Hvor mye man forbrenner på ditt og datt avhenger av muskelmasse, kondisjon, genetiske faktorer, temperaturen i omgivelsene etc. Fasiten for om du forbrenner mer enn du spiser har du uansett i form av baderomsvekta; om du går ned i vekt så forbrenner du mer enn du spiser, og omvendt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Nope, er ikke overvektig - men jeg skulle gjerne redusert fettprosenten da det meste legger seg rundt midjen. Jeg trenger absolutt ikke gå ned vekt, men slik det er nå passer klærne litt "upraktisk" fordi jeg har tendenser til epleform(dog slank). ALtså, bukser er for trange i livet - men slakke i lårene om jeg går opp en størrelse. Jeg innbiller meg at dersom jeg minsker fettprosenten så vil midjefettet gå litt ned? Jeg vet man ikke kan punktslanke - men jeg får rett og slett litt større lår av styrketrening(som er bra for min del), og om da fettprosenten går ned noe så blir det kanskje litt endring i kroppsform og fettlager? Altså noe mindre midje uten at lårene forsvinner tilsvarende? Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå