Gå til innhold

Gå raskt ned i fettprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser, men har de siste to årene sakte men sikkert jobbet med litt ut av det, og har nå en vanlig bmi på 21. problemet mitt er det at jeg er livredd for å bli helt "obsessed" med kaloritelling, slanking osv igjen, og dette går utover kroppen min. har gått opp 5 kg på 1 år, og er igrunn ganske så lubben føler jeg.. Jeg kunne derfor tenke meg å stramme opp kroppen og få en lavere fettprosent. Er det noen der ute som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tren tung styrke. :)

Skrevet

Det høres ikke ut som du er kvitt spiseforstyrrelsene helt. En som har BMI kan umulig ha noe særlig overflødig fett, det er nok bare din indre anoreksia-demon som hvisker onde tanker til deg.

En annen ting er at det å gå raskt ned i vekt aldri er bra. Det er for det første bortimot umulig å gå raskt ned i vekt og bare miste fett, kroppen klarer ikke å forbrenne mer enn en viss mengde fett hver dag. Blir det for stort energiunderskudd vil den bryte ned muskelmasse for å danne energi. Dessuten er vi som kjent steinaldermennesker fysiologisk sett. I steinalderen betydde rask vektnedgang at det f. eks. var knapphet på mat. Derfor er kroppen innstilt på at i slike tilfeller vil den raskt prøver å få tilbake det tapte.

Det er mange som har slanket seg feite på å prøve å gå raskt ned i vekt. Hvis du er fornuftig så blir du ikke en av dem.

Skrevet

Det høres ikke ut som du er kvitt spiseforstyrrelsene helt. En som har BMI kan umulig ha noe særlig overflødig fett, det er nok bare din indre anoreksia-demon som hvisker onde tanker til deg.

En annen ting er at det å gå raskt ned i vekt aldri er bra. Det er for det første bortimot umulig å gå raskt ned i vekt og bare miste fett, kroppen klarer ikke å forbrenne mer enn en viss mengde fett hver dag. Blir det for stort energiunderskudd vil den bryte ned muskelmasse for å danne energi. Dessuten er vi som kjent steinaldermennesker fysiologisk sett. I steinalderen betydde rask vektnedgang at det f. eks. var knapphet på mat. Derfor er kroppen innstilt på at i slike tilfeller vil den raskt prøver å få tilbake det tapte.

Det er mange som har slanket seg feite på å prøve å gå raskt ned i vekt. Hvis du er fornuftig så blir du ikke en av dem.

Takk for svar:) Nei, jeg er nok ikke helt kvitt spiseforstyrrelsen - det blir man aldri. Tankene vil alltid være der, og det er jeg fullt klar over. Fettprosenten min er på 27, så jeg kan godt gå ned noen prosent før det er krise der:P

Trenger ikke nødvendigvis gå ned i vekt. Men i fettprosent:) Jeg har lært på den harde måten at det å gå ned i vekt raskt ikke er sunt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Nei, jeg er nok ikke helt kvitt spiseforstyrrelsen - det blir man aldri. Tankene vil alltid være der, og det er jeg fullt klar over. Fettprosenten min er på 27, så jeg kan godt gå ned noen prosent før det er krise der:P

Trenger ikke nødvendigvis gå ned i vekt. Men i fettprosent:) Jeg har lært på den harde måten at det å gå ned i vekt raskt ikke er sunt.

Har du fått målt dette med klype? Vekter kan være rimelig unøyaktig.

Skrevet

Har du fått målt dette med klype? Vekter kan være rimelig unøyaktig.

Ja, målte det selv med sånn klype man får kjøpt på feks xlife. Mulig jeg målte feil.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du er jo normalvektig, så du trenger ikke gå ned i fettprosent.

bodyfat_category.png

• Liker 1
Skrevet

Du er jo normalvektig, så du trenger ikke gå ned i fettprosent.

bodyfat_category.png

ønsker å gå ned til veltrent:)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Aha men det er bare 2-3 % unna :jepp: Det er ikke mye. Et par uker med kardio og vips er du der. Men husk å spise godt mens du trener.

Skrevet

Jeg ville prøvd styrketrening. Strong is the new skinny.

Og gjerne supplert med noen intervalltrening med styrkeøvelser.

Interessant?

Skrevet

Jeg ville prøvd styrketrening. Strong is the new skinny.

Og gjerne supplert med noen intervalltrening med styrkeøvelser.

Interessant?

Absolutt interessant:) Syns og det er pent med en veltrent jentekropp med noe synlige muskler:)

Skrevet

Absolutt interessant:) Syns og det er pent med en veltrent jentekropp med noe synlige muskler:)

http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Norsk forklaring på Jim Wendler 5-3-1

Hjemmelekse i helgen. Les og finn ut om det er noe for deg.

Vær ei redd for baseøvelsene. Med et par ukers trening med lette vekter burde de sitte som støpt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...