Gå til innhold

Trenger litt hjelp her..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål ang. graviditet - permisjon osv..

Det er vel slik at man kan velge mellom:

1. 100 % lønn og 10 mnd permisjon.

2. 80 % lønn og 12 mnd permisjon.

Nå håper jeg selvfølgelig at jeg skal være frisk og rask under hele svangerskapet og slippe fravær/sykemelding fra jobb, MEN dersom jeg skulle ha behov for sykemelding...

Vil det da gå utover permisjonspengene? Får jeg mindre penger i permisjonen, fordi jeg har vært sykemeldt under graviditeten?

Permisjonenspengene blir vel regnet utifra de 6 beste månedene de siste 10 mnd...

Sett at jeg tjener mellom 18 - 23 000 netto hver måned, skal jeg da regne sammen beløpet av de 6 beste månedene, og dele det på 6, for å finne snittet? Er det denne summen jeg da får utbetalt i måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De velger 47 veker permisjon med 100% lønn, eller 57 veker med 80% lønn. Permisjonen din begynner seinast 3 veker før termin, tidligast 12 veker før termin. 12 av vekene må far ta ut (fedrekvoten)

Om du blir sjuk og ikkje kan jobbe i graviditeten får du sjukemelding av legen. Delvis sjukemelding, 20 eller 40% kan vere nok om du får vondt bekken eller er kvalm og sånn. Du har også krav på tilrettelegging om du har td. tunge arbeidsoppgåver, sleppe nattevakter og sånn.

Sjukemelding i graviditeten påvirkar ikkje permisjonspengane dine, sidan også sjukepengar gir oppteningsgrunnlag for foreldrepengar.

Ang. kva du får utbetalt med variabel lønn er eg litt usikker på. Poenget er at permisjonspengane skal vere lik den lønna du hadde hatt om du hadde vere i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...