Gå til innhold

Innredning av psykologkontoret

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg litt nysgjerrig, og har tenkt litt på dette selv. Gått til psykolog i snart 1 år.

Kontoret er absolutt ikke innredet som man ser i tv-serier og filmer.

Det er 2 vanlige stoler, en til oss hver, og et bord mellom oss. Så vi sitter ansikt til ansikt. I tv-serier og filmer kan man se lenestoler, en sofa, planter og diverse.

Så hva slags erfaringer har dere som har gått til psykolog? Hvordan er kontoret han/hennes innredet? Og har det noe innvirkning på hvor avslappet og trygg du føler deg, hvor åpen du blir?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk flere år hos psykiater. Hun flyttet kontoret en gang i løpet av denne tida. Det siste kontoret var klart best, fordi det var passe størrelse etter min smak. Det første var for stort og goldt, med alt for mye plass mellom møblene.

På kontor nr. 2 hadde hun en liten kontorpult, ellers var rommet fylt opp av en benk til å ligge på, et lite bord med to gode skinnstoler til, samt en bokhylle. Tror det var noen planter der også.

Tror nok at rommet kan ha litt å si for hva slags stemning man kommer i. Jeg tror man føler seg mer som en pasient, og fokuserer mer på det som er sykt derom rommet ser ut som del av en institusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos en psykiater på et DPS noen ganger. Det så ut som et vanlig lite kontor/legekontor egentlig.. Ganske lite og bart med en skrivepult med stol til + to sånne stygge trestoler med stofftrekk som er en blanding av lenestol og vanlig stol.. med et lite bord mellom. Følte ikke at det var så veldig hyggelig der og jeg klarte heller ikke å slappe av. Det kunne nok kanskje vært lettere om det så litt mer "hjemmekoslig" ut siden jeg er litt redd for å gå til legen fra før, men jeg vet jo ikke om det hadde noe å si.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje stor forskjell på private psykologer og dps?

AnonymBruker
Skrevet

Min har en sofa og en lenestol til pasienten og en kontorstol til henne selv. De møblene står rundt et bord, og på det bordet står det en kleenex-boks :gjeiper: Og i rommet er det også en kontorpult og noen bohyller. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel hvis det så ut som et legekontor tror jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Min har en sofa og en lenestol til pasienten og en kontorstol til henne selv. De møblene står rundt et bord, og på det bordet står det en kleenex-boks :gjeiper: Og i rommet er det også en kontorpult og noen bohyller. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel hvis det så ut som et legekontor tror jeg...

Går du til privat da?

Skrevet

offentlige kontorer i helsenorge er ofte preget av " vi er en kommune. vi tenker budsjett og økonomi. vi bruker ikke mer penger enn vi absolutt må "

så da er det mye billy-aktige bokhyller og pulter i samme prisklasse.

korktavlene er ofte fra 70 tallet og de er gjerne pyntet med tegneseriestriper, telefonnr, postitlapper og litt barnetegninger og familiebilder.

men ja, det er vanlig å ikke ligge - når man er hos psykolog.

rett og slett fordi det skal føles som at man har en normal samtale

og slippe følelsen av autoritetsforskjell og føle seg mer syk enn hva man er :P

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg har vært hos, både psykologer, psykiatere og psykiatriske sykepleiere har hatt ganske likt innredet kontor. En pult med pc, et par lenestoler/liten sofa + stol, et bord og en bokhylle eller to. Synes det fungerer helt greit, tror ikke akkurat det er hvordan kontoret er innredet som er det avgjørende for hvordan terapien er..

AnonymBruker
Skrevet

jeg har gått til omtrent 15 psykologer og 5 psykriatere og noen psykriatisk utdannet sykesøstere og på alle de rommene er det innredet som et kontor innerst i rommet med et bord og pc og kontor stol.

så har vi på den ene siden 1 stol og et bord og på den andre siden 2 stoler for pasient og eventuel følge og et bord.

det er alltid merkelige bilder på veggen.

kontordelen er alltid innredet mer personlig for behandleren, gjerne bilder av barn\dyr.

så er det nesten alltid en bokhylle med bøker og skriftlige dokumenter i.

noen få gangerhar jeg opplevd en 2 manns sofa lite bord og en stol til pspykologen.

det er ALDRI som på film at man ligger i en sånn stol\sofa :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...