cakri Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Jeg blir 25 år, og fullfører en bachelorgrad i markedskommunikasjon på BI nå til våren. Det store spørsmålet er nå hva jeg skal gjøre videre. Jeg vil helst ikke ha så mye mer i studielån, 3 år på BI er ikke billig..men samtidig så må jeg se på dette som en investering. Jeg føler egentlig jeg må ha mer skole, og noe utenlanderfaring. Jeg føler jeg må gjøre noe mer før jeg "slår meg til ro". Jeg har hele resten av mitt liv på å jobbe, så burde vel studere mer mens jeg kan. Valgene jeg tenker på er: 1. Studere master i HR i Storbritannia (1-1,5 år) Men dette koster rundt 100 000, dermed blir lånet mitt rundt 500K etter endt utdanning, noe som er litt deprimerende å tenke på. Samtidig som jeg tror jeg kommer til å få mye utav dette, og vokse mye personlig. 2. Jobbe ett år og spare opp penger, og dra på kurs gjennom Gateaway college / EF språkreiser. Jeg vil oppleve verden, og samtidig lære språk og eventuell ekstra utdanning. Men dette er på 3-6 mnd, og koster 70K-90K vil jeg tro. 3. Jeg kan ta noen ekstra fag slik at jeg kvalifiserer meg til master i økonomi og tittelen siviløkonom. Men dette krever 3 år til på skolebenken, og "tap" av potensiell inntekt enn om jeg hadde dratt 1 år til Storbritannia og tatt master i HR der. 3 år til på skolebenken vil også føre til mer lån, om jeg ikke kun tar stipend, noe som vil kreve mer jobb av meg ved siden av studiene. Men lønna jeg får som siv.øk er jo veldig bra, så tenker at dette kanskje går opp i opp. Men er ganske i villrede her, noen innspill? :o
Knirke Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Jeg ville valgt alternativ 2 tror jeg.. men det er lett å miste fokus når man har "fri" fra skole og jobber isteden. Det kan bli enda vanskeligere å bestemme seg for veien videre etterpå! Ellers er jo siviløkonom en relativt trygg stilling, så 500K betaler du tilbake på et blunk
cakri Skrevet 16. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2012 (endret) Takk for svar. Jeg er bare redd jeg er "gammel" når jeg er ferdig utdannet siv.øk som 28 åring.. Har nylig blitt singel også, så føler jeg er veldig i tvil i alt nå for tiden. Vanskelig å holde et rasjonelt fokus. Har vurdert EF nå, om jeg drar med en venninne. Det er ikke bare språkkurs, men også andre områder som økonomi og markedsføring for å nevne noe, samt utplassering i bedrifter. Men alt koster jo penger, så det må jo vurderes nøye alle veier. Nå vil jeg bare komme meg litt bort for en stund.. Endret 16. april 2012 av cakri
Gjest Spinell Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Jeg ville vært mest skeptisk til EF/gateway-alternativet. Det høres ut som mye penger for noe som gir lite formalkompetanse. Sikkert greit og morsomt, men ikke nødvendigvis noe man har full valuta for pengene for. Jeg ville vurdert de to andre alternativene seriøst. Man er ikke en utdatert olding om man er ferdig med en master som 28-åring. Om man er 25 eller 28 når udannelsen er ferdig spiller over hodet ingen rolle for framtidige arbeidsgivere. Ang utenlandsalternativet er 500.000 i studielån ikke helt uvanlig, særlig når man har utenlandsstudier bak seg. Av disse bør du rett og slett vurdere hva som betyr mest for deg og dine interesser, hva du kunne tenkt deg å sikte deg inn mot i arbeidslivet og hvilke muligheter de ulike alternativene kan gi.
cakri Skrevet 16. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2012 Jeg har ikke lest noen erfaringer om EF/gateaway, annet enn hva de selv presenterer på sine hjemmesider. Dette skal jeg undersøke nærmere. De kunne lokke med 12 måneder, og utdannig i både språk og andre fag. Hvor du får et vitnemål fra Hult university, som er et veldig høyt ranket universitet. Jeg har veldig lyst på en jobb som innebærer kontor, gjør ingenting om det er fra 9-16, vil ha trygge rammer. Men ikke bare rutiner, og om jeg jobber med mennesker som HR-ansvarlig (noe jeg også er kvalifisert til om jeg er siv.øk) så vil jeg kunne få litt variasjon i hverdagen tross alt. Men jeg vet ikke hvordan lønnsnivået er for HR og personalansvarlig, om du går utenom siv.øk utdannigen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå