Gå til innhold

Imponere med vegetarmat

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Vi får gjester til helgen, og har lyst til å imponere litt med noe fancy mat.

Tenker forrett, hovedrett og dessert eller kake. Vanligvis spiser vi mye godt krydret mat, men de vi får besøk av, er ikke så glad i typisk sterk mat. Noen som har forslag til meny eller til enten forrett, hovedrett eller hva vi kan ha til dessert? Tror vi skal greie å få tak i det meste av råvarer.

Gjest Ludovie
Skrevet

Kanskje det kunne være en idé å tenke litt italiensk?

For eksempel gratinert cannelloni eller ravioli (med spinat, sopp, ricotta?) til hovedrett, med salat til, og så en litt zingy dessert - sitronterte, for eksempel, eller en litt spennende fruktsalat. Eller rabarbracrumble, dersom du har tilgang på rabarbra. Og kanskje en slags bruschetta til forrett, f.eks. med grillet paprika, soltørkede tomater og oliven, med aïoli til. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Asparges og en god hjemmelaget hollandaise med sitron og urter synes jeg er en fin forrett på denne tiden av året. :)

• Liker 1
Gjest Ludovie
Skrevet

Asparges og en god hjemmelaget hollandaise med sitron og urter synes jeg er en fin forrett på denne tiden av året. :)

Veldig enig. :)

AnonymBruker
Skrevet

... og Andreas Viestads ertepurésuppe med champagne imponerer alltid!

http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/12/28/357173.html

Veldig god er den også. Du kan feks ha litt ramsløk eller mynte i for mer vårlige vibber (men den blir knallgrønn og fin, så den er vårlig nok).

Men dette blir litt fransk, da, så da blir det kanskje verre med hovedretten.

AnonymBruker
Skrevet

Men dette blir litt fransk, da, så da blir det kanskje verre med hovedretten.

Meg igjen: :ler:

En mulighet kunne jo være enten ostesufflé, rett og slett, med masse smaksrik fransk ost (feks comté), og en salat av diverse grønne og røde salattyper med skarp vinaigrette. Og godt nybakt brød eller rundstykker.

Dessert: Crème brûlée med appelsinsorbet (eller en annen syrefrisk sorbet, pasjonsfrukt feks).

Gjest Badabing
Skrevet

Oooh, her var det kommet mange gode tips, og det ble nesten litt vanskelig å velge! :)

Lurer faktisk på om vi skal forsøke oss på canneloni, for det har jeg aldri laget før, og har lenge hatt lyst til å teste det ut. Og asparges til forrett, for det elsker jeg. :) Sitronterte hørtes ikke dumt ut. Så akkurat en oppskrift på key lime pie på Veganmisjonen, så jeg kunne jo testet ut den. Mye spennende her! Er dere gode på vin også og har forslag til hva vi kunne servert til? Takk og lov for KG og dere matkreative mennesker! :)

AnonymBruker
Skrevet

Cannelloni er smart! Både fordi det er veldig godt, og fordi du kan lage ferdig på forhånd i formen, med ost på toppen, og så inni ovnen for gratinering når dere er klare til spise forretten (den trenger omlag 20 min i ovnen tilslutt).

Jeg synes det er lettest å lage cannelloni med ferske pastaplater, heller enn ferdige rør. Og husk å bruke frisk spinat! Et tips er også å ha litt revet (økologisk) sitronskall i spinat/ricottamiksen, det synes jeg er veldig godt.

Dessuten liker jeg litt godt brød til cannelloni. Feks knafritt grytebrød, om du har prøvd deg på det. Og gjerne en lav skål med kaldpresset olivenolje, balsamico og flaksalt til å dyppe brødbiter i.

Vin til cannelloni: Jeg liker rosé! Feks Rosaura.

Vin til asparges: Sancerre, eller en annen hvitvin på druen sauvignon blanc. Feks Petit Bourgeois.

Gjest Elihol
Skrevet (endret)

Vet ikke om du har vært innom Norsk Vegetarforening sin hjemmeside?

www.veg-veg.no

Hvis du trykker deg inn på Forum, og så Oppskrifter, ligger det endel forskjellig der. Har funnet flere bra der. :)

Skriveleif

Endret av Elihol
Gjest Elihol
Skrevet

Det lå forresten mye under 'Mat' og, ikke bare i forumet. Så det nettopp. :fnise:

Gjest Badabing
Skrevet

Kjempefint med tips til vin også, og alt dette hørtes så godt ut at jeg ble sulten nå.. :sjenert:

Gleder meg til å lage! Tusen takk! :)

Gjest Elastica
Skrevet

Dette hørtes helt fantastisk godt ut! :spise:

Skrevet

Cannelloni er smart! Både fordi det er veldig godt, og fordi du kan lage ferdig på forhånd i formen, med ost på toppen, og så inni ovnen for gratinering når dere er klare til spise forretten (den trenger omlag 20 min i ovnen tilslutt).

Jeg synes det er lettest å lage cannelloni med ferske pastaplater, heller enn ferdige rør. Og husk å bruke frisk spinat! Et tips er også å ha litt revet (økologisk) sitronskall i spinat/ricottamiksen, det synes jeg er veldig godt.

Har du oppskrift på fyllet du bruker? :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg lagde denne rettentil min søster og hennes samboer til jul, og den ble kjempepopulær! Ikke en bit lå igjen på tallerknene :)

Noen tips:

Jeg fikk ikke tak i alle sopptypene, så jeg brukte soppblanding fra frysedisken. Fungerte utmerket!

Briocher fikk jeg heller ikke tak i, så jeg lagde "skåler" av frossen butterdeig: Del butterdeigplatene i to. Skjær forsiktig med en kniv langs ca 1/2 cm inn for ytterkanten, halvveis ned i deigen. Stek dem så i ovnen i henhold til oppskriften på pakken. Når de er ferdig stekt, kan man ta ut den indre delen av butterdeigplaten, slik at man får en "skål". Legg lokket halvveis oppå soppfyllet før servering.

Hvis du synes fyllet blir vel syrlig, kan du smaksette med brunt sukker, det gir en rund og fyldig smak!

Oppskriften foreslår grønne bønner som tilbehør, men jeg brukte en frisk blandet grønn salat med nykvernet pepper og bringebæreddik.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan finne mange vegetarikse oppskrifter på Vegetarmat.org til neste gang du skal imponere gjester :-)

L87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...