Gå til innhold

Gudbrandsdalsbunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg driver og gjør klar en bunad jeg har hatt et par år (arvet). De i familien som ryddet ut mesteparten av huset til hun jeg arvet den av kastet dessverre beltet med alt sølvet som tilhørte det, og resten av sølvet fant vi aldri.

Hva trenger jeg egentlig? Jeg har en "familiesølje" som er like stor som håndflaten og en mindre sølje som har sånne blader som henger en halv cm ned. Jeg vurderer å bare kjøpe skinnbeltet og spennen til det, og evt et par øredobber. Er det nok, eller trenger jeg isåfall alt sølvet til beltet?

I tillegg lurer jeg på om jeg kan/skal bruke kysen, eller om det er for gifte kvinner?

Huff, masse spørsmål. Ganske ny på bunad gitt :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det Gudbrandsdalens festbunad du har? I så fall trenger du ikke belte til den, de fleste bruker vel den bunaden uten. Har du en versjon uten forkle, vil derimot et belte gjøre passformen litt bedre. Helt greit å ha belte med bare spenne også, og spare opp til sølvet etterhvert.

I min familie er det flere som bruker en liten sølje i halsen, og en større på bringa. Høres ut som det du har er nok:)

Bruk kysen hvis du vil og føler deg vel i den.

Og mansjettkanpper til blusa da...

Endret av Gjøa
  • Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har "lært" det samme som Gjøa :)

Belte er tradisjonelt ikke brukt på bunadene fra Gudbrandsdalen, men det blir stadig vanligere å se. Du mangler mao ingen ting om du går uten belte.

Av søljer er det heller ikke slik at det kun er en enkelt søljetype som "skal" brukes. Enten brukes en mindre halssølje og en større sølje lenger ned på bringen (på skjorta - ikke på bunadlivet), eller man har en enkelt halsknapp med laaange dingeldangler i filigranssølv.

• Liker 1
Skrevet

*bunadspolitimodus*

På Gudbrandsdalsbunader skal den største sølja (hvis man har to)egentlig være øverst i halsen, og den minste lenger ned på brystet. Imidlertid er det ikke mange som gjør det sånn lenger. Mange går med halsknapp øverst og skålsølje nederst. Det får nå være sånn, men sølja nederst må ikke være diger. De to søljene du har ville jeg festet med den største høyt på bringa, og den minste lenger ned. Jeg er strengt oppdratt på den bunaden, altså.

Beltet er en nykomling på den bunaden, og ikke nødvendig.

Øredobber er for tatere og fant og hører aldeles ikke hjemme på ei staut gardsjente :gjeiper:

Helt alvorlig, det var sånn at ordentlige jenter ikke brukte øredobber i gamle dager, det var bare reisende som brukte det. Bestemora mi syntes det var hårreisende å bruke øredobber til bunad, og godkjente det bare motstrebende ellers. Jeg har bunadsøredobber, altså, det er noen ting som bare blir for dumt... I hvert fall når man tenker på at Gudbrandsdalens festdrakt er en temmelig ny konstruksjon.

Det jeg egentlig kom for å poste er at du må merke deg at sølvet skal være oksidert, det hun på Husfliden-bildet over har på er for blankpusset. Aldri levere det sølvet til gullsmed for rens, de vet nesten aldri hvordan det skal være og dypper hele greia oppi rensen sin.

• Liker 2
Skrevet

*bunadspolitimodus*

På Gudbrandsdalsbunader skal den største sølja (hvis man har to)egentlig være øverst i halsen, og den minste lenger ned på brystet.

Hvor har du dette fra? Bare lurer. Har aldri sett eller hørt om noen som bruker dem slik. Verken på bilder, litteratur eller i virkeligheten.

Skrevet

Hvor har du dette fra? Bare lurer. Har aldri sett eller hørt om noen som bruker dem slik. Verken på bilder, litteratur eller i virkeligheten.

Fra noen generasjoner brukere i Nord-Gudbrandsdalen. Bestemora mi (født 1901) var en dame som fnyste mye av mange ting, og også av det med å ha den største sølja nederst...

Skrevet (endret)

På Gudbrandsdalsbunader skal den største sølja (hvis man har to)egentlig være øverst i halsen, og den minste lenger ned på brystet. Imidlertid er det ikke mange som gjør det sånn lenger. Mange går med halsknapp øverst og skålsølje nederst. Det får nå være sånn, men sølja nederst må ikke være diger. De to søljene du har ville jeg festet med den største høyt på bringa, og den minste lenger ned. Jeg er strengt oppdratt på den bunaden, altså.

Jeg har en slags familiesølje jeg bruker istedet for den ordentlige største søljen, og jeg klør meg litt i hodet når du sier at den skal være øverst... Den er jo altfor stor til ha oppe i halsen!

Det jeg egentlig kom for å poste er at du må merke deg at sølvet skal være oksidert, det hun på Husfliden-bildet over har på er for blankpusset. Aldri levere det sølvet til gullsmed for rens, de vet nesten aldri hvordan det skal være og dypper hele greia oppi rensen sin.

Jeg har isåfall tenkt til å kjøpe hos gullsmed, og da kan jeg vel se at det er riktig. - jeg har en sølje som er riktig, og da regner jeg med at resten også skal være av samme type. (Den er oksidert)

Beltet ble det litt usikkert rundt, da jeg lurer på om det blir det eller en ordentlig bunadskjorte, som faktisk hører til gudbrandsdalsbunaden, eller om jeg bare kjøper en fra sparkjøp. Jeg fyker en del opp og ned i vekt og er litt usikker på om jeg vil investere i en skjorte eller heller kjøpe belte.

Uansett, tusen takk for all hjelp til nå! :D

EDIT: Jeg kjøper skjorte...

Endret av PuppyEyees
  • Liker 1
Skrevet

Du ser lett om det ikke er oksidert nok, ja.

Den største sølja skal ikke (fortsatt i følge bestemor, mor, grandtante og denslags biske damer) være spesielt stor. Som en håndflate synes jeg er veldig stort. Skålsølja mi er vel på størrelse med en bomullspad. Den sørget forøvrig mora mi for å få renset hos gullsmed, i et forsøk på å gjøre det ordentlig... Det er årevis siden, jeg har latt den ligge ute i lufta, og den er fortsatt altfor blank. Sukk.

Skrevet

Fra noen generasjoner brukere i Nord-Gudbrandsdalen. Bestemora mi (født 1901) var en dame som fnyste mye av mange ting, og også av det med å ha den største sølja nederst...

Kan det være forskjell fra familie til familie kanskje? Min familie er også fra Nord-Gudbrandsdalen og bilder jeg har sett av oldemor (født 1890-åra) med bunad hadde hun største sølje nederst. På slektstreff tropper stort sett alle opp i bunad og ingen bruker søljene på den måten du beskriver. Har heller ikke sett det i Skjåk på andre typer Gudbrandsdalsdrakter.

Kan ha sett det på samiske drakter når jeg tenker meg om...

• Liker 1
Skrevet

Familien min har stort sett brukt det som bestemor anviste. Det er mye mulig det har sklidd ut med åra i den gjengen også, jeg har ikke så mye kontakt med dem. På bilder er den største sølja øverst på de fleste, med mindre de har den klassiske knappen, da. To runde søljer bæres med den største øverst.

Det er godt mulig det er de som er vrange. Jeg har vokst opp med mye fnysing rundt meg over andres søljebruk, så jeg har sikkert godt av diskusjon om temaet for å ikke bli fnysete og bisk selv (mer enn jeg alt er). Slekta er gudbrandsdøler minst 400 år tilbake, så jeg holder også mulighetene åpne for at innavl har preget dømmekraften :gjeiper:

Samiske drakter skal jeg overhodet ikke gi meg ut på å ha kjennskap til, men de jeg har sett som har hatt normal søljebruk (ikke bryllup, altså) har vel oftest hatt to omtrent like svære søljer? Hmm. *bildegoogle*

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Husk at bunadssølvtradisjonene varierer også innad i familiene. Særlig på større gårder var det vanlig med "mer dill" til bunadene, men jeg vil som hovedregel si at stor sølje er det viktigste, eventuelt med ei mindre sølje eller nål under og fine knapper. Jeg kommer fra storgard, så vi bruker belte og eventuelt kniv i tillegg. Største sølja skulle brukes nederst, men dette har sklidd ut, og var også en variabel fra familie til familie.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo flott med forskjeller. Personlig liker jeg godt at ikke alle bære samme bunadstype på samme måte og at man kan variere med sølv, belte, lue osv. Nå gleder jeg meg til å kikke etter søljebruk på 17. mai (sist 17. mai så jeg ei med lårkort Valdresbunad og røde nettingstrømper, så det kan jo bli for mye valgfrihet også :fnise: )

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Det er jo flott med forskjeller. Personlig liker jeg godt at ikke alle bære samme bunadstype på samme måte og at man kan variere med sølv, belte, lue osv. Nå gleder jeg meg til å kikke etter søljebruk på 17. mai (sist 17. mai så jeg ei med lårkort Valdresbunad og røde nettingstrømper, så det kan jo bli for mye valgfrihet også :fnise: )

HAHA! Såpass. Min gamle mormor på over 90 sitter og snøfter seg gjennom hele 17.mai, for fysj og fy så mye rar bunadsbruk sier hun, hehe. Jeg synes det er fint med variasjon. Viktig med tradisjoner, men like viktig at man trives i bunaden og følger sin egen stil også (innenfor visse grenser). :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri brukt lua (Jada, jeg veit det egentlig heter kyse), for jeg syns ikke jeg kler den. Såvidt jeg vet er øredobber noe nytt, som egentlig ikke hører til.

Jeg har en stor og en liten sølje, og på den største henger det litt ned, som du beskriver. Har også forkle.

Skrevet

Og hvis man er gal etter ringer, finnes det fine bunadsringer også :rodmer:

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Eg har også sett ein stad at ein skal ha den største sølja øvst. Men eg har ei kronesølje med dingeldangel og ei lita rund sølje, og om den jævla kronesølja skal halde skjortekraven saman så tek eg rett og slett livet av anten meg sjølv eller nokon andre, eg blir jo kvalt!

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Eg har også sett ein stad at ein skal ha den største sølja øvst. Men eg har ei kronesølje med dingeldangel og ei lita rund sølje, og om den jævla kronesølja skal halde skjortekraven saman så tek eg rett og slett livet av anten meg sjølv eller nokon andre, eg blir jo kvalt!

Bunad skal være pent, ikke smertefritt og praktisk :sjenert:

Neida. Du kan evt vurdere en liten knapp eller "knappenål" ved skjortekragen da, jeg har knapp, for noe må jo holde kragen sammen. Så det går nok helt fint ;)

Gjest Tigress
Skrevet

Bunad skal være pent, ikke smertefritt og praktisk :sjenert:

Neida. Du kan evt vurdere en liten knapp eller "knappenål" ved skjortekragen da, jeg har knapp, for noe må jo holde kragen sammen. Så det går nok helt fint ;)

Tru meg, det er ikkje så pent når eg har slått vilt rundt meg ei stund heller...

Eg løyser det alltid ved å berre byte om på søljene, eg, det var mest meint som ein støttekommentar til den andre som skreiv at den store sølja skal øvst. Det ser heilt greitt ut, men eg er under middels interessert i bunad også, såom nokon vil få bunadspolitiangst, så er det deira problem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...