Gå til innhold

Hjelp! Pus har blitt skallet!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :)

Som overskriften sier: pus har mistet litt av pelsen på hodet/nakken. Jeg la merke til dette for noen dager siden, etter at jeg fjernet en flått i samme område. Først trodde jeg at jeg hadde tatt med en del av pelsen hennes i flått-fjerningen, men jeg så fort at hun hadde mistet alt for mye pels til at det kunne være tilfelle. Det er snakk om et område på størrelse med en 10-krone.

Jeg googlet det for å finne noen svar, og det kom opp en del om ringorm. Men bildene jeg så av ringorm ligner ikke på problemet til pus. Det eneste med huden hennes som jeg mener kan være litt merkelig er noen mørke flekker, MEN det kan jo bare være at huden hennes er sånn - jeg vet jo ikke hvordan den egentlig ser ut.

Ellers er hun frisk og rask. Hun har ikke noe sår i området, hun hverken vasker eller klør seg mye der, og hun har ikke noe imot at jeg tar på området. Det er en annen katt i nabolaget som hun er redd for. Den har kommet inn i huset vårt noen ganger (vi har katteluke), men såvidt jeg vet har de aldri sloss. Pus har hvertfall ingen skader, men hun vil helst være inne om natten, og så mye hun kan om dagen.

Ellers har hun aldri slitt med noen sykdommer, aldri hatt mark eller lignende. Hun er kastrert, og jeg vil tippe hun er rundt 10-11 år gammel nå. Hun spiser mye, er kosete og elsker oppmerksomhet. Alt virker altså bra, bortsett fra at hun har blitt litt skallet.

Hva kan dette være? Burde jeg ta henne til dyrlegen? :klo:

Endret av Ethereal
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

har hun mange floker? Katten til mamma og pappa mistet masse pels flekkvis her for litt siden, og de tok den til dyrlegen. Viste seg at dette var pga tyngden av flokene som hadde tufset seg til innerst mot huden, som gjorde at hårene til slutt slapp. De var umulige å klippe, så løsningen her ble å barbere. :)

Men det kan også tyde på sykdom eller mangler, så jeg ville tatt katten til dyrlegen, var jeg deg. Det kan feks være vitaminmangel, ringorm, hudsykdommer osv. Det trenger ikke være noe skummelt, men bedre å sjekke en gang for mye, enn en gang for lite. :)

Skrevet

med mindre det forverrer seg vil jeg tro det går fint.

kanskje det er litt kattestress som forårsaker det :forvirret:

Neida, men hun er jo litt oppi åra, og nå som det blir vår mister jo puser litt pels.

Skrevet

Hei :)

Som overskriften sier: pus har mistet litt av pelsen på hodet/nakken. Jeg la merke til dette for noen dager siden, etter at jeg fjernet en flått i samme område. Først trodde jeg at jeg hadde tatt med en del av pelsen hennes i flått-fjerningen, men jeg så fort at hun hadde mistet alt for mye pels til at det kunne være tilfelle. Det er snakk om et område på størrelse med en 10-krone.

Jeg googlet det for å finne noen svar, og det kom opp en del om ringorm. Men bildene jeg så av ringorm ligner ikke på problemet til pus. Det eneste med huden hennes som jeg mener kan være litt merkelig er noen mørke flekker, MEN det kan jo bare være at huden hennes er sånn - jeg vet jo ikke hvordan den egentlig ser ut.

Ellers er hun frisk og rask. Hun har ikke noe sår i området, hun hverken vasker eller klør seg mye der, og hun har ikke noe imot at jeg tar på området. Det er en annen katt i nabolaget som hun er redd for. Den har kommet inn i huset vårt noen ganger (vi har katteluke), men såvidt jeg vet har de aldri sloss. Pus har hvertfall ingen skader, men hun vil helst være inne om natten, og så mye hun kan om dagen.

Ellers har hun aldri slitt med noen sykdommer, aldri hatt mark eller lignende. Hun er kastrert, og jeg vil tippe hun er rundt 10-11 år gammel nå. Hun spiser mye, er kosete og elsker oppmerksomhet. Alt virker altså bra, bortsett fra at hun har blitt litt skallet.

Hva kan dette være? Burde jeg ta henne til dyrlegen? :klo:

Selvfølgelig må du ta henne til legen.

• Liker 1
Skrevet

Ta henne med til dyrlegen! Det er vel ingen som kan gi deg et godt nok svar på forum!

Skrevet

Ta henne med til dyrlegen! Det er vel ingen som kan gi deg et godt nok svar på forum!

Nemmelig. Det beste for katten er å få en DYRLEGE til å se på det.Ikke synsing fra oss.

Skrevet

med mindre det forverrer seg vil jeg tro det går fint.

kanskje det er litt kattestress som forårsaker det :forvirret:

Neida, men hun er jo litt oppi åra, og nå som det blir vår mister jo puser litt pels.

Ærlig talt, det er ikke vanlig at katter mister så mye pels. kattestress?? slutt da.

Kan være midd og det er veldig ubehagelig. Dyrlege er tingen

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med katten min. Mistet pels på hodet (og nakke) og fikk utslett.

Tok han til dyrelege som tok mange prøver, men han fant ikke ut at det. Pelsen kom tilbake i løpet av sommeren, men det samme skjedde om igjen neste vår. Da kom jeg på at begge gangene det har skjedd har jeg dryppet han med Frontline flottmiddel.

Sluttet med det og pelsen kom tilbake. Det var helt tydelig at han ikke tåler Frontline, noe dyrelegen også var enig i. Han tåler heller ikke halsbåndene man får kjøpt.

Så jeg plukker flått hele sommeren :(

Har du brukt flåttmiddel? Hvis ikke så kan det være noe annet den ikke tåler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...