AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Jeg går på AAP fordi jeg er syk. Har utsatt og utsatt tannlege fordi jeg ikke har råd, men nå må jeg se å komme meg avgårde. Finnes det en slags ordning der en kan låne penger til slikt? Jeg går i null og det er så vidt jeg klarer å få endene til å møtes hver måned. Jeg får ikke lån i banken og familie har ikke mulighet til å låne meg pengene.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Hei på deg. Jeg mener at du kanskje kan ha krav på gratis tannlege når du får tjenester hos NAV. Kontakt din kommunale fylkes tannlege for å få mer informasjon. Tror det er et minste krav om at du må ha fått hjelp i min 6 måneder jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Hei, det står ikke noe om det verken på fylkeskommunens- eller kommunensnettsider. Jeg prøvde å spørre AAP saksbehandler på NAV, men han ante ikke... 1000 kroner er mye penger og jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare å spare så mye....
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Det skal mer til for å få stønad til tannhelse. Ja, en enkelttime koster en del, men man vet jo at man bør gå til kontroll en gang i året, og ca 7-800 kr fordelt på 12 måneder er ikke mye. Det er vel stort sett folk som har så mye råte i munnen at de stanker død og fordervelse som får hjelp til å rydde opp i det verste. Og da trekker de alt og setter inn gebiss, som er billigste behandlingsmetode.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Hvor får du 7-800 kr fordelt på 12 mnd fra? Ts skriver 1000 kr.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Du må inn på HELFO sin nettside for å finne ut av dette. For å få dekket tannlegebehandling må det være visse kriterier ang tannsykdom og lignende.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Hvor får du 7-800 kr fordelt på 12 mnd fra? Ts skriver 1000 kr. Et tannlegebesøk hos den jevne tannlege koster ikke 1000 kr, men 7-800 kr. Da inkl røntgen, pussing, plakkfjerning etc. Så enten har tråstarter funnet seg en svært dyr tannlege, og bør lete etter en annen, eller så har hun ikke sjekket opp prisene enda, men hører på skremselspropagandaen fra kjentfolk. 7-800 kr fordelt på 12 måneder er fordi man anbefales å gå en gang per 12 måneder, og som med andre utgifter som kommer en gang i blant bør man jo ta høyde for disse utgiftene i budsjettet sitt. så slipper man å sitte som trådstarter nå: Å gråter over at hun ikke klarer å bla opp noe som for henne er en kjempesum i ett jafs.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Hei på deg. Jeg mener at du kanskje kan ha krav på gratis tannlege når du får tjenester hos NAV. Kontakt din kommunale fylkes tannlege for å få mer informasjon. Tror det er et minste krav om at du må ha fått hjelp i min 6 måneder jeg. Feil. Du får hjelp til tannlege om du har sykdom som ødelegger munnen din. ek kreftbeh. Man kan søke ssosialkontoret om hjelp om man må ha tannbeh pga smerter. Da må du gå til tannlegen og får overslag hva det koster. Kvalifiserer du ikke til sosislhjelp,kan du søke om lån til å dekke tannelege
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Ts her: Jeg har forsøkt å spare opp penger et helt år til dette, men jeg har ikke klart å spare over 247 kroner. Hos tannlegen min koster det 950 pluss 50 kroner i reisepenger. Det er en tannlege til her, men han overså to hull da jeg gikk til ham en gang. Foretrekker å få jobben gjort ordentlig første gangen. Uansett så spurte jeg ikke om å få det dekket, men om jeg kan låne penger. Jeg fikk time på NAV om tre uker, men tenkte å høre hva andre i liknende situasjoner har gjordt.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 Du har ikke klart å legge unna mer enn 20 kr i måneden? Da bør du faktisk se på budsjettet ditt. For selv om du lever trangt på AAP må du ha rom for uforutsette utgifter større enn 20 kr.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Du får nok ikke låne penger på NAV (hvordan har du forresten tenkt å betale tilbake?), men mange tannleger gir mulighet for avbetaling, f.eks at du betaler avdra på 100 kr mnd. Hør med din tannlege om det er en mulighet.
Britt Banditt Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 Hvis du tror du har hull så vil det jo koste en del mer enn 1000kroner.. 1000kroner er jo bare for vanlig sjekk. Henger meg også på AB som lurer på hvordan du skal betale tilbake.
Ryvre Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Selv trengte jeg bare betale 500,- for tannlegetimene. Spurte NAV/sosialkontoret om hjelp og de ordnet resten. 500-1000,- burde jo være overkommerlig. Jeg har minstesatsen og klarte det fint. Det ble selvfølgelig til å spare inn på andre områder, men personlig er jeg villig til å leve på nudler og grønnsakssuppe i en måned for å få friske tenner.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 Jeg planlegger jo ikke akkurat å gå på AAP resten av livet så tenkte kanskje NAV hadde en slik ordning. Det er flere som har kommentert at de synes det er rart at jeg har så lite igjen hver måned. Vel, faste boutgifter er på 5200, mat er 1900 og medisin og fysio koster rett over tusenlappen. Da har jeg 920 kroner igjen. Frem til Frikort 1 måtte jeg betale hos fastlege og spesialist og det trakk de få sparepengene jeg hadde. I tilegg måtte jeg betale for fotsenger som er ekstremt dyrt. Så nå håper jeg at dere skjønner at jeg ikke har så mye penger til overs....
Ryvre Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 Er det noe helt spesielt du må spise siden maten må koste akkurat 1900,-? Allergier eller lignende. For ellers så kan man iallefall halvere den summen om man er villig til å fire ned på kravene.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #16 Skrevet 11. april 2012 Ja, jeg følger en diett som ernæringsfysiologen på sykehuset satte opp for meg. Egentlig var den dietten dobbelt så dyr, men fikk klart å justere den ned litt.
Ryvre Skrevet 11. april 2012 #17 Skrevet 11. april 2012 Okey, ja da er det jo ikke så man får gjort med den utgiften. Hva med bostøtte? Får du det nå? Hvis ikke så burde du definitivt ta kontakt med husbanken.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #18 Skrevet 11. april 2012 Ja, du bør sjekke opp Bostøtte med Husbanken.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #19 Skrevet 11. april 2012 Nei jeg får ikke bostøtte fordi jeg eier egen bolig og ikke har gjeld... På boligkontoret sa de rett ut at det "ikke lønner seg å bli syk når man er gjeldsfri".
Ryvre Skrevet 11. april 2012 #20 Skrevet 11. april 2012 Nei jeg får ikke bostøtte fordi jeg eier egen bolig og ikke har gjeld... På boligkontoret sa de rett ut at det "ikke lønner seg å bli syk når man er gjeldsfri". Det høres veldig rart ut. Bostøtte skal ikke avskrives pga slikt, de skal se på inntekt i forhold til utgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå