Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget at ene hotmailkontoen min sender ut spam til flere kontakter. Det var en gammel konto så jeg har nå slettet den, men jeg lurer på om dette kommer til å gå utover den hotmailkontoen jeg bruker til vanlig? Kommer den også til å sende ut spam? Eller gjør den det kanskje allerede? =S

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

for sikkerhets skyld synes jeg dy bør skifte passord såfort som fy.

Skrevet

Du har blitt hacket. Dette er en ganske vanlig taktikk blant slimålene som sender spam: De kaprer andres kontoer og maskiner og bruker dem til å fylle nettet med ENDA mer junk.

AnonymBruker
Skrevet

www.malwarebytes.com

Last ned, update og ta en full scan. kanskje du har noe dritt på pc'en din, og dette er ett fint program til å fjerne det med

Skrevet

Det er mulig at noen har klart å finne passordet på din Hotmail-konto, og så bruker denne til å sende ut spam. I såfall kan du bytte passordet, og da bør problemet opphøre umiddelbart.

En annen mulighet er at det faktisk er du som sender ut spam, fordi maskinen din er infisert av et eller annet skummelt program. Da er tipsene om MalwareBytes's Anti-Malware og antivirus verdt å følge opp. Hvis dette er en konto du faktisk ikke bruker, og ikke har satt opp i et e-postprogram på PCen din, er det ikke sannsynlig at det er dette som er problemet.

Den siste muligheten er at det simpelthen er noen som sender ut spam med falsk avsenderadresse, og tilfeldigvis har de valgt din gamle adresse. Spam sendes nesten aldri fra gyldige adresser, og det er kjempeenkelt å sende fra en falsk adresse. Dette er derfor et ekstremt vanlig problem, og det er lite du kan gjøre med det.

AnonymBruker
Skrevet

Du har blitt hacket. Dette er en ganske vanlig taktikk blant slimålene som sender spam: De kaprer andres kontoer og maskiner og bruker dem til å fylle nettet med ENDA mer junk.

* keylogget

Skrevet

Bytt epost. Hotmail er ekstremt sårbar og et vanlig mål for luguber virksomhet.

Uten at det er direkte relatert kan det også være verdt å nevne at enkelte arbeidsgivere reagerer negativt på Hotmail-adresse oppgitt i CV/søknad, da det vitner om lite kunnskap om IT generelt og sikkerhet spesielt.

AnonymBruker
Skrevet

Bytt epost. Hotmail er ekstremt sårbar og et vanlig mål for luguber virksomhet.

Uten at det er direkte relatert kan det også være verdt å nevne at enkelte arbeidsgivere reagerer negativt på Hotmail-adresse oppgitt i CV/søknad, da det vitner om lite kunnskap om IT generelt og sikkerhet spesielt.

Hvordan sletter man hotmail-kontoen da? Og hvilke epost-addresse er tryggest å bruke?

Skrevet

Trenger jo ikke slette den helt sånn umiddelbart, bare nedskalere bruken litt, og iallefall ikke bruke den til sensitiv informasjon, eller jobbsøking og lignende. Bruker fire epostadresser selv, til forskjellige formål. Går an å vurdere andre gratistjenester som Gmail, eventuelt har du Postens nye tjeneste Digipost. Epost fra skole/jobb er et alternativ (med mindre du bytter sånt snart/ofte), og ISP kan vel brukes til nød. Beste er vel epost på eget domene, men det er vel litt mer jobb. Finnes iallefall mye mer enn bare Hotmail.

Gjest padawan
Skrevet (endret)

Uansett hvilken tjeneste du bruker for e-post er det viktig å ha sikkert nok passord. Har en riktig programvare er det ikke noe problem å komme seg inn uansett hva du har.

Jeg synes det er tilnærmet tullete å påstå en er uaktuell for alle former for jobber hvis en har Hotmail.

Endret av padawan
Skrevet

Jeg har samme problemet. Fikk vite det av ei venninne. Hadde et sikkert passord med små og store bokstaver + tall. Likevel spøy den ut virus. Byttet passord med en gang jeg ble gjort oppmerksom på det, og slettet den andre kontoen jeg hadde der (en gammel). Har ikke vært noe problem nå :)

Skrevet

Uansett hvilken tjeneste du bruker for e-post er det viktig å ha sikkert nok passord. Har en riktig programvare er det ikke noe problem å komme seg inn uansett hva du har.

Jeg synes det er tilnærmet tullete å påstå en er uaktuell for alle former for jobber hvis en har Hotmail.

Du kan godt syntes det er tullete, men jeg vet om flere som ser ned på hotmail-brukere. Nå henger jeg i et miljø hvor IT-sikkerhet er noe (les ekstremt) overdrevent, men det er allike vel no sant i det Okapi skriver.

Gjest padawan
Skrevet

Greit nok at folk som jobber med ikt ser ned på brukere som bruker Hotmail men de (som jobber med ikt) er tross alt i mindretall. jeg ser for meg at det er tilnærmet få, om noen i det hele tatt, som jobber med ikt som bruker Hotmail.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...