AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Hei. Jeg er en gutt som nå i grunn er fornøyd med kroppens utseende og føler at muskelmassen er helt passe. Jeg synes styrketrening (trener hardt) er noe herk og lider meg gjennom hver økt (har gjort det i flere år) og lurer på om jeg da bare kan slutte med det? Eller vil musklene bli mindre med tiden? Eller forsvinner de hvis de ikke trenes?
Wonders Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 ja, i løpet av 3 uker er de mye mindre... sånn er det bare... 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Klart de vil svekkes. Tren 1-2 timer i uka med styrke så vedlikeholder du. 1
Supraspinatus Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Musklene vil ikke opprettholde styrken sin over tid uten vedlikehold. Men de krymper ikke veldig fort. Det er ikke sånn at en 3 ukers sommerferie uten trening har noe å si på hverken muskelstørrelse eller potensiell styrke. Hvorfor synes du styrke er noe herk da? Har du lite fremgang? Er treningsrutinen kjedelig? Har du prøvd å lære deg noe nytt i det siste? Har du vært skadet? Alle disse tingene er noe som kan påvirke hvor kjekt det er å trene. Det er her treningsplan kommer inn. Dersom du har en plan der du trener mot et mål er det vesentlig mye kjekkere å trene. Og målet må være konkret. "Mer muskler" eller "Bli sterkere" er veldig dårlige mål som ikke er lette å måle. Hvilket treningsprogram følger du? I tillegg er det kjekt å lære seg nye (mer avanserte) øvelser, eller idretter regelmessig. Hvis du ikke har trent i ringer før så er det noe du f.eks. kan lære deg litt av. Det krever vanvittig kroppskontroll og styrke, samt koordinasjon. Om du ikke har tilgang på det, eller vil holde deg i vektrommet kan du lære deg olympisk vektløfting. Eller kanskje lære deg å stå og gå på hendene. Og ikke minst pushups mens du står på hendene. 1
OPIgirl Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Hei. Jeg er en gutt som nå i grunn er fornøyd med kroppens utseende og føler at muskelmassen er helt passe. Jeg synes styrketrening (trener hardt) er noe herk og lider meg gjennom hver økt (har gjort det i flere år) og lurer på om jeg da bare kan slutte med det? Eller vil musklene bli mindre med tiden? Eller forsvinner de hvis de ikke trenes? Muskler forsvinner ikke. Hadde de gjort det, ville du ikke kunne stå oppreist. Men litt muskelmasse er det klart du vil tape. 2
Yme Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Muskler forsvinner ikke. Hadde de gjort det, ville du ikke kunne stå oppreist. Men litt muskelmasse er det klart du vil tape. Muskler som ikke er i bruk, forsvinner. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Muskler som ikke er i bruk, forsvinner. Ikke bokstavligtalt. Muskler er en del av anatomien vår, men at de kan ende opp med så få proteintråder at de er usynlig for det blotte øye er mulig ja. 2
Wonders Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Muskler forsvinner ikke. Hadde de gjort det, ville du ikke kunne stå oppreist. Men litt muskelmasse er det klart du vil tape. hahaha 1
OPIgirl Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Muskler som ikke er i bruk, forsvinner. Nei,de gjør nok ikke det. 1
OPIgirl Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Ikke bokstavligtalt. Muskler er en del av anatomien vår, men at de kan ende opp med så få proteintråder at de er usynlig for det blotte øye er mulig ja. Enig i det. Men å si at de forsvinner, blir litt feil 1
OhMickey Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 Store muskler og god kondis er desverre ferskvare 1
Yme Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Nei,de gjør nok ikke det. Det er klart de gjør det. Kroppen peller fra hverandre musklene for å ikke sløse med resurser, om de ikke er i bruk... Det er jo nettopp derfor folk som feks brekker ryggen, og blir lam fra livet og ned, får spinkle, skralle bein... Musklene er ikke i bruk, så da blir de nedprioritert av kroppen. Man vil selvfølgelig alltid ha igjen en "grunnmur" der, tilfelle kroppen merker at det hadde vært bruk for den muskulaturen like vel. 2
Gjest "gjest" Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 God form er ferskvare så det suser etter.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 Synlige muskler(eller tonede) er ferskvare, derfor anbefaler man minst 2 ganger i uken for effekt. Jeg er jente, og har ikke trent noe særlig det siste halvåret. Musklene gikk synlig bort etter et par måneder(sikkert før, men da jeg virkelig merket det). Kroppen min så ut som den hadde økt ca 5 kg i vekt pga fettfordeling(litt større mage for min del - og mindre ben/rumpe, mindre definert overkropp) - men faktisk har jeg ikke gått opp i vekt i det hele tatt. Kroppen ser likevel noe annerledes ut. En treningskompis av meg(han trente 5 ganger i uken, helt utrolig flott kropp om jeg får si det selv - han spiste helt normalt, fulgte ikke noe diett) kuttet treningen i 6 mnd pga utenlandsreise, og jeg ser absolutt forskjell på ham nå. Han har kanskje lagt bittelitt på seg, men aller mest tydelig er at han egentlig bare ser helt annerledes ut. Jeg tror nok vi begge kunne vedlikeholdt endel om vi hadde kuttet i økter - men ikke kuttet helt. Eksempelvis 2-3 økter som var effektive.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #16 Skrevet 11. april 2012 Synes hele denne tråden er helt kokko. Har ikke trent bicepsene mine på 6 måneder og de er nøyaktig like store etter min mening. Min mor vokste opp på gård og bygget store muskler gjennom gårdsarbeid når hun var ung og hun har den dag i dag, 40 år senere store muskler hun ikke har vedlikeholdt en eneste gang med trening/lignende arbeid. Dere sier altså at en fyr med stooore muskler vil miste dem hvis han slutter og trene styrke?
Yme Skrevet 11. april 2012 #17 Skrevet 11. april 2012 Dere sier altså at en fyr med stooore muskler vil miste dem hvis han slutter og trene styrke? http://apenglishperiod6.wikispaces.com/file/view/arnoldth4.jpg/289391525/arnoldth4.jpg Men du har helt sikkert rett! Arnold er vel et dårlig eksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #18 Skrevet 11. april 2012 Synes hele denne tråden er helt kokko. Har ikke trent bicepsene mine på 6 måneder og de er nøyaktig like store etter min mening. Min mor vokste opp på gård og bygget store muskler gjennom gårdsarbeid når hun var ung og hun har den dag i dag, 40 år senere store muskler hun ikke har vedlikeholdt en eneste gang med trening/lignende arbeid. Dere sier altså at en fyr med stooore muskler vil miste dem hvis han slutter og trene styrke? Trener man fra man er ung vil ikke musklene forsvinne på samme måte nei. Det finnes vel noe ny forskning på dette.
Supraspinatus Skrevet 11. april 2012 #19 Skrevet 11. april 2012 Et viktig poeng å få frem er at kroppens sult-regulering forsvinner ikke like fort som man kan slutte å trene. De aller fleste som trener mye vil legge på seg dersom de slutter å trene mye dersom de ikke er veldig nøye med kosten. Det finnes utallige eksempler på veltrente toppidrettsutøvere som legger opp for å bli tjukkere etterpå. Det er gjerne det enkelte har sett dersom de har sluttet å trene i et par måneder. Og når det gjelder ytelsen til musklene så er det stor forskjell på de som trener litt og de som trener mye dersom man tar en pause. De aller fleste som trener vil være sterkere 1 uke etter man sluttet å trene før kurven gradvis snur. Samme gjelder kondisjon. Pga at det ikke er mulig å holde seg på topp hele året rundt må alle idrettsutøvere på proffnivå periodisere treningen sin. Derfor er det perioder der de trener helt andre ting enn det de konkurrerer i, og i forskjellige intensitetssoner. Forskjellig teknikk/ferdighetstrening osv. Skjønner ikke hva alle hauser det så mye opp etter. Det er ikke farlig å ta et avbrekk fra trening. Man vil kunne trene seg opp til samme nivå, eller bedre etter en kortere eller lengre pause. Å slutte permanent med trening vil nok føre til at musklene blir gradvis mindre og lagre mindre glykogen.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #20 Skrevet 11. april 2012 http://apenglishperiod6.wikispaces.com/file/view/arnoldth4.jpg/289391525/arnoldth4.jpg Men du har helt sikkert rett! Arnold er vel et dårlig eksempel. Ja kjære deg, Arnold er et dårlig eksempel fordi han har lagt på seg, selvfølgelig slutter musklene å være synlige hvis det er 20 kilo med fett over dem. Nei for alle del alle muskuløse mennesker, ikke slutt å tren styrke for da eser dere automatisk ut og blir tjukke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå