AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Min mann har en sønn på snart 14 år. Denne gutten er veldig glad i mat og godterier, samtidig som han er veldig bedagelig anlagt, noe som har ført til at han begynner å bli rimelig overvektig. Problemet er hvordan tar man opp dette uten at det skal bli feil? Vi har prøvd omtrent alle innfallsvinkler, noe som har resultert i at han syns vi hele tiden maser på mat og han blir lei seg. Men hva skal vi gjøre? Vi MÅ jo fortelle ham at han må begrense spisingen, og at han er nødt til å bevege seg mer. I denne alderen begynner det å bli vanskelig å kontrollere, da han har egne penger og stadig går på butikken i friminuttene og kjøper boller og godterier, i tillegg til fulle måltider hjemme. Så det hjelper ikke å ikke ha godterier i huset heller. Han liker heller ikke pålegg (spiser kun brødskiver med smør på), og selv om det er frukt i kjøleskapet blir det liggende. Jeg har prøvd å fortelle om sykdommer og slitasjeskader, samtidig som jeg har presisert at dette ikke handler om at han skal bli slank, men at han må passe på helsen sin. Jeg har også sagt at det må bli hans ansvar at vi skal slutte å mase, ved at han blir mer bevisst dette selv. Jeg har ikke barn selv - har blitt "kastet" inn i foreldrerollen - hvordan ville dere andre ha håndtert en slik situasjon?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Har en gutt på samme alder som har anlegg for å utvikle samme problem. Konkrete tiltak som vi gjør er - handler inn mest mulig sunn mat - unngår juice og brus, prøver mest mulig å erstatte dette med vann og farris - unngår oppbevaring av snop, is, kaker osv (slike ting bare forsvinner) - prøver å unngå å gi kontanter (ukelønn settes inn på konto) - prøver å lære han hva som er sunn mat/ikke sunn mat uten at det blir masing av det - setter begrensninger i databruk/tvbruk - drar han med på familieaktiviteter (skiturer, basseng, slalåm etc) - oppmuntrer han til fysisk lek (leke med småsøsken) og arbeid (måke sne, klippe plen, etc) - pappen og han trener vekter sammen 2-3 ganger i uka. - unngå å kjøre han i de tilfelle han kan gå eller sykle 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Ja, det er jo slik man vet at man må gjøre det, men som er litt vanskeligere å praktisere. Går det helt problemfritt i hverdagen? Hos han her har det nesten blitt en slags mani, og det eneste han tenker på er mat og tv/spilling. Det er vanskelig å tvinge en 14-åring til noe som helst, ekstra vanskelig er det når han begynner å gråte. Selv om jeg nok syns han tyr vel lett til tårene innimellom...
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Ja, det er jo slik man vet at man må gjøre det, men som er litt vanskeligere å praktisere. Går det helt problemfritt i hverdagen? Hos han her har det nesten blitt en slags mani, og det eneste han tenker på er mat og tv/spilling. Det er vanskelig å tvinge en 14-åring til noe som helst, ekstra vanskelig er det når han begynner å gråte. Selv om jeg nok syns han tyr vel lett til tårene innimellom... Ja, det er et slit mange ganger. Jeg blir så lei av å mase, lokke og tvinge at huff. Men jeg håper det er verdt det på sikt, og at han en dag blir stor nok til å forstå at skal han unngå å bli tjukk er må han spise sundt og drive fysisk aktivitet. Ikke minst er det viktig å få han til å finne gleden over alt man kan gjøre når man er fysisk aktiv: Å komme seg på fjelltoppen, å gå på rypejakt, å klare å ta kompisen i håndbak osv. Det at han og pappaen trener vekter sammen 3 ganger i uka er virkelig en lykke. De har meldt seg inn i en kraftsportklubb der de får proff veiledning og hjelp av voksne karer. De får tid sammen og de har felles mål. Så må vi andre i familien finne på andre ting å gjøre når de er på trening. Usunn spising er et tema som han stadig må minnes på. Det aller enkleste er om vi ikke har slike ting i huset. Da er ikke fristelsene der. Har han lommepenger fristes han fort til å kjøpe skolebrød, cola og digg så vi prøver å unngå å gi han kontanter. Han får feks lommepenger om han skal på kino. Da får han også kjøpe seg litt godis. Men så er det det at besteforeldrene gir han feks en 200 lapp i påskeferien. Det er hyggelig det, problemet er bare at alt går til å kjøpe digg (i tillegg til "påskediggen" vi kjøper inn til familien). Som du sier, de er så store at man kan ikke gå å fotfølge dem heller.. Mange ganger føler man at man går to skritt fram og ett tilbake. men som sagt, vi kan ikke gi opp. Må bare håpe at vettet kommer sigende inn. Heldigvis er han ikke en vriompeis, og han hører som regel etter når vi snakker til han. Men av og til må det lettere tvang til, feks når vi sier at nå er det slutt på datatiden, nå skal du ut og finne på noe.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 En ting til: Gutten vår sliter litt med opp og nedturer. Han har hatt litt trøbbel med å finne gode venner og har til tider følt seg alene. Han har også slitt en del med fag. Det som har vært viktig å få fram for han er at sunn mat og trening ikke bare påvirker hvordan han får det fysisk, men også psyken. Mao sunn mat og fysisk aktivitet er vel så viktig for psyken hans som fysikken. Håper dere finner måter som kan hjelpe gutten. Han trenger nok all den hjelp han kan få. Og det er nå dere virkelig kan hjelpe han å legge grunnlaget. Om noen år er han ute av redet.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Litt det samme som her - pengene kommer "fra alle kanter". Et annet problem er at det ikke bare er å kaste ham ut heller, da kameratene er innendørs de også. Å si at han skal bli med ut på tur osv. prøver vi på av og til, men det er også en tålmodighetsprøve da han gjerne går og klager over hvor kjedelig det er, og hvor sliten han blir. Men det er vel bare å bite tenna sammen!
Gjest meg Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Det å gå tur må jo gjøres som en del av det å komme seg ut for å oppleve noe positivt som han setter pris på. Man kan gå tur i skog og mark og kanskje ha med telt for å overnatte. Det å ta seg ut sykkeltur til svømmehallen, og da slår du to fluer i en smekk (svømming/aktivitet i vann er veldig bra for overvektige). En annen ting er å lage mindre porsjoner middag slik at han ikke kan forsyne seg mange ganger, og det å lære gutten at man ikke dør om man er litt sulten (trenger ikke på liv og død spise seg helt opp til ørene når man er litt sulten)...
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Kjøp en sykkel og ikke kjør han noen steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå