Gå til innhold

shopping i london!

Anbefalte innlegg

Skrevet

siden det ikke var no svar å få i tråden "den store london tråden", så prøver jeg lage min egen.

reiser 17.mai og blir der i tre netter! :D gleder meg som en liten unge :D det er bursdagsgave fra kjæresten min!

så nå er planlegginga i gang, lister og lister og mer lister :P

så hvis noen har tips til hva man burde se og oppleve der borte, som ikke er av de mest popelære tingene som står i bøkene, må dere bare hyle ut :D

hvordan er det å ta med seg matvarer hjem fra london ? type bakevarer, kanskje sprinkles og sånne ting, og vanilje.. går dette greit tror dere?

evt hvor kan jeg lese mer om hva som er greit å ta med og ikke ? :)

Og er det noen som vet om en butikk med litt fancy bakeutstyr i london ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å ta med bakevarer fra london går helt fint. men behold kviteringen og ha ting i orginal embalasje.

du kan se på forbrukerportalen, mat tilsynet og toll vesent om import regler om mat. men norge er ikke så streng på imort regler som reten av eu, med mindre det er snakk om animalskeprodukter.

jeg vil anbefalle en tur til coventgarden neals yeard, dette er en liten men fargerik bakgård med cafer og noen små butikker. de serverer mye økologisk, men også normal mat/bakevarer.

Westfield senter på stratford har en butikk med alt innen bakerens verden. dette senteret ligger ca 5-7 min utenfor london med tog/undergrund. og du kan bruker oyster og travelsercard hit. (eller vanlig bilett)

vil bare gi et lite sko tips. bruk gode sko, når du skal til london, det er lange distanser å gå, og mann merker det i beina på slutten av dagen.

God tur ;)

Skrevet

tusen takk for svar :D

skal ta meg en titt på forslagene dine :D

og gode sko er et must ja! vært der en gang før, og da måtte jeg kjøpe nye sko der borte hehe!

flere tips der ute ? :):goodbye:

Skrevet

Du kan gjøre 100millioner ting i London - hva liker dere?

London er også stort, med mange bydeler som er ulike hverandre. Det kan lønne seg å ikke bite over for mye, men heller velge noen nabolag som passer deres stil/interesser og utforske de.

3 dager går så utrolig fort, sats heller på kvalitet enn kvantitet!

Skrevet

ja det er nok en del ting å gjøre i london :P men jeg tenkte om det var noe man bare MÅTTE gjøre i london, et godt gjemt museum, eller noe annet spennende å se som ikke står i reisehåndbøkene. kanskje et vanskelig spørsmål, men er jo lov å prøve seg :D

jeg kan jo skrive inn hva som står på planen allerede. vi skal ikke shoppe så mye, så det tar vi dagen vi kommer ned,gir det et par timer så er jeg ferdig shoppa hehe. så da har vi to hele dager til resten.

kan jo skrive ned det vi har på lista allerede, som vi har lyst til å gjøre, og går vi tom for tid, ja da har vi bare en unnskyldning til å reise en gang til ^^,

- british museum

- natural history museum

- national maritime museum / cutty sark

- madame tussauds

- london eye

- london zoo

- science museum

- tower of london/buckingham palace

Skrevet

også lurer jeg på om noen vet hvor man får billigst reiseforsikring ?

europeiske hadde til 550 for to personer i fire dager. synes det var litt stivt, men blir kanskje ikke billigere enn det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale Tate gallery, stort museum med moderne kunst. Sære utstillinger, både malerier og skulpturer og installasjoner. Hvis du kommer deg til St.Pauls cathedral, går du den flotte Millennium bridge over Thamesen, så er du der. De har en fantastisk gift shop i kjelleren!

Vet ikke ang reiseforsikring, jeg har reise dekket av min vanlige forsikring.

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale et besøk til St. Paul's! Det er den mest fantastiske katedralen jeg noen gang har sett, utrolig flott. Utsikten fra toppen i kuppelen er vel verdt den grusomme klatreturen opp (jeg liker ikke høyder, hehe), du ser hele byen derfra :) Om du har mulighet, få med deg aftensang/evensong med guttekoret! :rodmer::grine:

Markedene i Camden, Portobello Road og Covent Garden er også artig!

Skrevet

takk dere, skal settes på lista og kikkes litt på :D

Skrevet

ja det er nok en del ting å gjøre i london :P men jeg tenkte om det var noe man bare MÅTTE gjøre i london, et godt gjemt museum, eller noe annet spennende å se som ikke står i reisehåndbøkene. kanskje et vanskelig spørsmål, men er jo lov å prøve seg :D

jeg kan jo skrive inn hva som står på planen allerede. vi skal ikke shoppe så mye, så det tar vi dagen vi kommer ned,gir det et par timer så er jeg ferdig shoppa hehe. så da har vi to hele dager til resten.

kan jo skrive ned det vi har på lista allerede, som vi har lyst til å gjøre, og går vi tom for tid, ja da har vi bare en unnskyldning til å reise en gang til ^^,

- british museum

- natural history museum

- national maritime museum / cutty sark

- madame tussauds

- london eye

- london zoo

- science museum

- tower of london/buckingham palace

det som er uthevet er det jeg ville ha anbefalt...

"problemet" er at det er MANGE mindre kjente ting å gjøre. Beregn rundt 3 timer til hvert museumsbesøk. Hvis dere er interessert er Tate Modern fantastisk.

Jeg ville ha begrenset det til ett museumsbesøk om dag, også ha resten av dagen fri til å rusle rundt, titte i butikker osv.

Covent Garden, og spesielt 7 dials/Neils Yard. Spitalfields/Columbia Road, Camden.

Drikk vin på Gordons Winebar, og gå kveldstur langs Southbank.

Eller "not afternoon tea" på Oxo tower?

Skrevet

Enig med Marsy om anbefalingene, og at dere bør få med dere St Paul's :) Var i London for et par måneder siden, og var da på British, Natural history og Science museum, pluss St Paul's,London eye og Madame Tussauds blant annet.

Jeg likte Natural history museum best, mye interessant om dinosaurer og en geologisk avdeling der man faktisk kunne oppleve hvordan jordskjelvet i Kobe, Japan kjentes ut. Jeg likte ikke så godt British museum, bare den egyptiske avdelingen, men jeg er da ikke spesielt historieinteressert heller da.

Science museum var en stor skuffelse - trodde det skulle være noe a la Teknisk museum i Oslo, men det var det overhodet ikke. Var der bare en halvtime eller noe, for det var lagt opp som opplæring for barn overalt (det var plakater som forklarte grunnleggende ting om sola f.eks) og masse skoleunger sånn at det var et høyt lydnivå. Men der var en fin museumsbutikk! :)

Anbefaler å kjøpe billetter til London Eye og Madame Tussauds samtidig, dette kan du gjøre i et bygg rett ved siden av London Eye. Madame Tussauds kostet nemlig £35 i døra, og London Eye var vel rundt £30, så jeg tror det er en del å spare på å kjøpe billetter til begge disse samtidig :) London Eye er forresten også kjempefint om kvelden, og har lite kø. Jeg synes ikke Madame Tussauds var så spennende, men det er jo en standard turistgreie som man "må" få med seg når man er der ;)

Så bør dere også prøve å få med dere en musikal, det angrer jeg på at jeg ikke fikk med meg. Jeg dro med en gruppetur og lederne sa det var mye billigere å bestille siste-liten billetter, så vi bestilte ingenting. Likevel var det dyrt og vanskelig å få tak i de billettene vi ville da vi kom dit, så det ble ikke noe av. Anbefaler derfor å sjekke ut sånne ting på forhånd :)

Skrevet

johanne.R

vi skal nok bestille billetter til alt som ikke er gratis før vi drar. enkelt og greit. :)

og det var synd du ikke var fornøyd med science museum, men tror vi må innom å se litt uansett :) duppedingser er jo moro og kan jo hende jeg kan lære no, er ikke no smartere enn barneskoleunger så :P

og dessverre er vi ikke no glad i kunst og kultur, så blir nok ikke no kunst museum eller musikal.

vi er nok mer interessert i historie, derav de museumene vi skal inn på :)

men kirka derimot, kan godt hende vi kan tusle innom om vi får tid :D

tusen takk! :)

• Liker 1
Skrevet

det som er uthevet er det jeg ville ha anbefalt...

"problemet" er at det er MANGE mindre kjente ting å gjøre. Beregn rundt 3 timer til hvert museumsbesøk. Hvis dere er interessert er Tate Modern fantastisk.

Jeg ville ha begrenset det til ett museumsbesøk om dag, også ha resten av dagen fri til å rusle rundt, titte i butikker osv.

Covent Garden, og spesielt 7 dials/Neils Yard. Spitalfields/Columbia Road, Camden.

Drikk vin på Gordons Winebar, og gå kveldstur langs Southbank.

Eller "not afternoon tea" på Oxo tower?

vi skal nok få til flere enn ett museumsbesøk om dagen, siden vi ikke skal shoppe så mye og siden vi tar shoppinga første dagen vi kommer fram.

ellers takk for tips :)

----------------------------------------

spør igjen, er det noen som har greie på dette med reiseforsikring, hvor er det billigst å bestille fra for kun å gjelde de dagene vi er borte?

og er det noen som vet om no platebutikker, eller om noen av markedene har massevis av gamle, billige plater?

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor glad du er i å shoppe merkevarer, men de har jo en helt utrolig outletplass rett utenfor London. Tok bare toget en liten stund, så var vi fremme.... Typen og jeg var der for noen år siden, og han fant en del der ute han også...

Enormt utvalg av merker, og skikkelig gode rabatter... Fant meg billige sko fra Jimmy Choo, bukse fra Dolce&Gabbana, samt en del bluser og gensere, pluss at typen fant seg både bukse og sko... :)

Outlet London

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor glad du er i å shoppe merkevarer, men de har jo en helt utrolig outletplass rett utenfor London. Tok bare toget en liten stund, så var vi fremme.... Typen og jeg var der for noen år siden, og han fant en del der ute han også...

Enormt utvalg av merker, og skikkelig gode rabatter... Fant meg billige sko fra Jimmy Choo, bukse fra Dolce&Gabbana, samt en del bluser og gensere, pluss at typen fant seg både bukse og sko... :)

Outlet London

Takk for supert tips! Bare synd jeg ikke har penger til store shoppinga denne gangen. Men denne skal absolutt spares på til neste gang jeg skal dit! :)

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Museene i London er svære (som regel), hadde ikke valgt mer enn et museum hvis jeg hadde reist dit. Natural History Museum er enormt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...