Gå til innhold

Promp, promp, promp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så drittlei av å ha oppblåst mage og luft som vil ut til enhver tid.

Spiser normalt. Hva kan det skyldes? Hvordan kan det løses?

Gjest Surrehodet
Skrevet

Prøv å kutte ut mel og sukker en periode og se om det hjelper :fise:

Ofte det er en slags intoleranse, om ikke det hjelper, ta bort melk fra kostholdet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg støtter oppunder Surrehodets råd, prøv å kutte ut hvitt mel og sukker. Nå vet jeg ikke hvordan du spiser ellers, men om du spiser veldig mange raske karbohydrater kan det også være en idé å kutte litt ned på det, f.eks. roe ned på mengden frukt, ris og poteter. I hvert fall frukt og ris kan gi prompemage, så vidt jeg har forstått det.

Da jeg spiste relativt streng lavkarbo i en periode (15-30 kh om dagen) prompet jeg så og si aldri. Ganske fascinerende. Men å spise strengt lavkarbo kun for ikke å prompe er nok litt vel drastisk. Det viser vel derimot det at å kutte ut mengden raske karbohydrater kan gi roligere mage.

Men å prompe litt er jo vanlig, da. Alle gjør det :gjeiper:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

FIS FOR FRED!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg spiser frukt får jeg masse luft i magen..kansje spiser du noe du ikke toler.

AnonymBruker
Skrevet

Er så drittlei av å ha oppblåst mage og luft som vil ut til enhver tid.

Spiser normalt. Hva kan det skyldes? Hvordan kan det løses?

Det skyldes som regel gluten, som finnes i bl.a. hvetemel, rug, bygg, couscous...

Eventuelt reagerer du bare på hvetemelet.

Mange tror at det er noe annet som frukt, som om dere kutter ut hvetemel, eller alt gluten, vil dere se at dere kan spise frukt uten problem.

Det beste er å lage maten fra grunnen av, for alle syntetiske ting og tilsetningsstoffer er heller ikke bra.

Skrevet

FIS FOR FRED!

AMEN! :ler:

Gjest Snorkebolla
Skrevet (endret)

Metan er en drivhusgass. Når du fiser, bidrar du til denne "drivhuseffekten" det har blitt snakket mye om. Fy skamme seg!

F.eks. kuer er en stor del av dette fisesamfunnet!

Kan løses ved å innta fornybar energi og ikke ikke-fornybar energi.

Frukt og grønt! Ikke sånn generisk mat vet du...

Endret av Snorkebolla
Skrevet

Har hatt veldig vondt i magen i mange år; så jeg har testet det meste.

Det er mange gode råd her, men det er ikke gitt at de fungerer for deg - min erfaring er at det er utrolig personlig hva folk må ty til for å slippe luft / luftsmerter i magen.

Her er mine tips:

*Som de andre her nevner, det kan være mel eller sukker.

I mitt tilfelle var det IKKE mel eller sukker, jeg kan nå spise moderate mengder av dette - men må holde meg unna følgende (både for luften i magen og pga smerter/magekatarr/IBS):

*hvitløk (når det kommer til luft i magen og fising er hvitløk helt ekstreeeemt for meg! prøv å finne ut hvilke matvarer som er den kriminelle hos deg)

*brus/kullsyre

*drikke med mye syre, egentlig alt unntatt melk. Altså holder jeg meg unna kaffe, te, brus, juice og saft... kjedelig men sant. I små mengder fungerer alt, så det gjelder å bare finne en gylden middelvei.

*svært fettholdig mat, f.eks fete oster og bacon gir meg mageproblemer som søren, det samme gjør visse typer grønnsaker.

*blomkål, kidneybønner, vegetarkjøttdeig o.l. gir meg mye luft. Prøver så godt det er å unngå disse:)

Som nevnt så gjelder ikke dette alle, så det er nok lurt å prøve seg frem.

Feiler alt, kan du faktisk prøve med litt medisin;

Minifom skal visst hjelpe mot luft i magen/luftsmerter.

Fungerer greit for meg i de periodene det er som verst, tar 4 piller om dagen og det roer seg gjerne dagen etter eller litt før:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...