Gjest Emirikma Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Jeg valgte å si opp jobben for å være hjemme med våre 3 barn for en lengre periode. De to eldste går på barneskole, men den yngste som blir 3 år om 3 mnd er hjemme sammen med meg. Jeg prøver jo å få inn noe pedagogisk læring, men greit med forslag fra andre, som kanskje har noen gode ide'er. Det vi pleier å gjøre er å enten tegne eller male, perle eller lage smykker /armbånd, vi synger sanger, leser bøker og forteller eventyr. Vi leker med duplo og lego også innimellom. Ved leggetid pleier vi alltid å snakke om hva vi har gjort denne dagen, før vi leser og synger. Ellers så pleier vi også å være en del ute å leke. Vi leker ikke sammen med barn på hennes alder så ofte, men går på playdates med noen innimellom, leker med andre barn i lekeparken og i helgene når vi er hos familie og venner. Men hun leker sammen med brødrene sine hver dag . Det er jo selvsagt ikke hver dag jeg gjør disse tingene , men prøver å få inn noe av det hver dag. Hva pleier dere andre som er hjemme med barn å finne på, har dere et spesielt opplegg, eller bare tar dere det som det kommmer? Veldig takknemlig for flere forslag
liv Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Samhandling med andre barn gjevnlig er vel det viktigste, åpen barnehage eller kanskje ta inn et dagbarn om du kan finne noen gjevngamle. I barnehagen til guttungen står det i gangen; i dag har vi bare lekt på en sol også står det mange pedagogiske emner en lærer ved lek som samspill, konfliktløsning, språk, fin/grov motorikk og fler andre. Så lek med gjevnaldrende er viiiiiktig og du bør etterstrebe å få det til i allefall 3-4 dager i uken. 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Å leke med jevngammle er det aller aller viktigste i denne alderen. Og en 3 åring trenger utrolig mye mer enn å "henge i ræva til mor" hele dagen. Har du vurdert en 50% plass i BHG så barnet får utvikle seg litt, å lærer å klare seg uten mamma noen timer også?? Hvis ikke bør du sjekke om det en noe åpen bhg i nærheten dere kan gå i, men det er vel ikke så mange 3 åringer der heller, for de andre er vel i bhg... Noe serlig mer enn du gjør får du neppe gjort, barnet trengeer rett og slett stimuli utenfra. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Jeg er enig i at barnet trenger å leke med andre barn, men hallo - ungen har jo søsken! Selv gikk jeg ikke i barnehage i den alderen, men jeg lekte med søsken (som var skolebarn, så det er klart dagene var lange iblant), nabobarn (men de var også eldre enn meg, så jeg var den siste som begynte på skolen) og søskenbarn. Var jeg deg, TS, ville jeg prøvd å finne en familie som har et barn i sånn omtrent samme alder, og avtale å låne hverandres barn to dager i uka. Altså at ditt barn er hos denne andre familien noen timer på tirsdag, det andre barnet er hos dere noen timer på torsdag. Det kan bli riktig fint 1
Gjest Emirikma Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Samhandling med andre barn gjevnlig er vel det viktigste, åpen barnehage eller kanskje ta inn et dagbarn om du kan finne noen gjevngamle. I barnehagen til guttungen står det i gangen; i dag har vi bare lekt på en sol også står det mange pedagogiske emner en lærer ved lek som samspill, konfliktløsning, språk, fin/grov motorikk og fler andre. Så lek med gjevnaldrende er viiiiiktig og du bør etterstrebe å få det til i allefall 3-4 dager i uken. Takk for svar Er dette med å få leke sammen med andre barn som jeg kjenner mest på at mangler ja. Har undersøkt om det er åpen barnehage i nærheten, men den nærmeste er 4 mil herfra (over en times kjøring hver vei) så det når jeg ikke. Men nå er det jo sånn at hunl leker jo med andre barn hver dag, og ikke sånn at hun ikke leker med andre barn i det hele tatt. Men kunne tenke meg at hun kunne få leke mer sammen med jevnaldrende enn hun gjør ja
MichelleBelle Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Takk for svar Er dette med å få leke sammen med andre barn som jeg kjenner mest på at mangler ja. Har undersøkt om det er åpen barnehage i nærheten, men den nærmeste er 4 mil herfra (over en times kjøring hver vei) så det når jeg ikke. Men nå er det jo sånn at hunl leker jo med andre barn hver dag, og ikke sånn at hun ikke leker med andre barn i det hele tatt. Men kunne tenke meg at hun kunne få leke mer sammen med jevnaldrende enn hun gjør ja Hva med å høre med noen foreldre på skolen til de eldre barna, kanskje det er noen i samme situasjon som deg? Da går det jo å "byttelåne" som en over foreslo.
Gjest Emirikma Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Samhandling med andre barn gjevnlig er vel det viktigste, åpen barnehage eller kanskje ta inn et dagbarn om du kan finne noen gjevngamle. I barnehagen til guttungen står det i gangen; i dag har vi bare lekt på en sol også står det mange pedagogiske emner en lærer ved lek som samspill, konfliktløsning, språk, fin/grov motorikk og fler andre. Så lek med gjevnaldrende er viiiiiktig og du bør etterstrebe å få det til i allefall 3-4 dager i uken. Takk for svar Er dette med å få leke sammen med andre barn som jeg kjenner mest på at mangler ja. Har undersøkt om det er åpen barnehage i nærheten, men den nærmeste er 4 mil herfra (over en times kjøring hver vei) så det når jeg ikke. Men nå er det jo sånn at hunl leker jo med andre barn hver dag, og ikke sånn at hun ikke leker med andre barn i det hele tatt. Men kunne tenke meg at hun kunne få leke mer sammen med jevnaldrende enn hun gjør ja Har vurdert å ta inn et dagbarn, så det kunne vi jo sett litt nærmere på
liv Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Har du sjekket om det er en park i nærheten? Her er det en park som er åpent fra ti til to hver dag
Gjest Emirikma Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Ser at jeg har dobbelpostet litt. Det hang seg opp. Takk for input Likte veldig godt ideen om å kanskje byttelåne litt med et annet barn på hennes alder et par dager i uken. Det skal jeg sjekke opp Ellers så har vi ikke mulighet til å ha henne 50% i barnehage, og det er mange faktorer som jeg ikke vil gå innpå nå som var med på å avgjøre min beslutning om å bli hjemme med barna i noen år fremover. Så derfor vil jeg gjøre så godt jeg kan for å gi henne så god som mulig oppfølgning her hjemme.
Mayami Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 Jeg var hjemme med et fosterbarn i 10mnd, og måtte ha noe "pedagogisk" å finne på. Vi brukte mye tid utendørs på tur eller i hagen. Kjøpte et drivhus, blomsterløk, stor potte til salatfrø, osv. H*n var ca ett år eldre enn jenta di da, men det er ikke så mye justerig som skal til. Yndlingsaktiviteten var å snu steiner i skogen for å finne småkryp og klatre opp på store steiner og snøhauger. Fikk i alle fall en del skryt for dette "opplegget" av sosialarbeidere, e.l. Også var det jo moro for meg også!
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Jeg valgte å si opp jobben for å være hjemme med våre 3 barn for en lengre periode. De to eldste går på barneskole, men den yngste som blir 3 år om 3 mnd er hjemme sammen med meg. Jeg prøver jo å få inn noe pedagogisk læring, men greit med forslag fra andre, som kanskje har noen gode ide'er. Det vi pleier å gjøre er å enten tegne eller male, perle eller lage smykker /armbånd, vi synger sanger, leser bøker og forteller eventyr. Vi leker med duplo og lego også innimellom. Ved leggetid pleier vi alltid å snakke om hva vi har gjort denne dagen, før vi leser og synger. Ellers så pleier vi også å være en del ute å leke. Vi leker ikke sammen med barn på hennes alder så ofte, men går på playdates med noen innimellom, leker med andre barn i lekeparken og i helgene når vi er hos familie og venner. Men hun leker sammen med brødrene sine hver dag . Det er jo selvsagt ikke hver dag jeg gjør disse tingene , men prøver å få inn noe av det hver dag. Hva pleier dere andre som er hjemme med barn å finne på, har dere et spesielt opplegg, eller bare tar dere det som det kommmer? Veldig takknemlig for flere forslag Prøv etter hvert å få inn tall og bokstaver når dere perler og maler, så barnet er kjent med disse når det skal på skolen. Perle et tall eller en bokstav, og mal ting som begynner på den bokstaven. Å lære om klokka/tid på døgnet (Hvor mye er klokka når vi står opp, spiser, ser barneTV, pusser tenner og legger oss osv.), og legge inn ting som er spesielt for de forskjellige årstidene er også fint. Nå som et er vår kan man feks så karse og etterhvert dyrke en solsikke i hagen, som man ser at vokser og at man får frø om sensommeren før den visner om høsten. Mål hvor høy den blir og lær tall og måleenheter (vis på målebånd. Mål barnet og sett streker). Legg også inn navn på de forskjellige ukedagene og forskjell på ukedag og helg. (Godteri på lørdag , men ikke på onsdag osv.)Marker høytider og fortell om tradisjoner. Når barnet blir større kan man ta de med på matlaging og lære mer om måleenhter som antall egg, deciliter og vekt. PS jeg er ikke pedagog, men dette har vi gjort her. 2
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 Prøv etter hvert å få inn tall og bokstaver når dere perler og maler, så barnet er kjent med disse når det skal på skolen. Perle et tall eller en bokstav, og mal ting som begynner på den bokstaven. Å lære om klokka/tid på døgnet (Hvor mye er klokka når vi står opp, spiser, ser barneTV, pusser tenner og legger oss osv.), og legge inn ting som er spesielt for de forskjellige årstidene er også fint. Nå som et er vår kan man feks så karse og etterhvert dyrke en solsikke i hagen, som man ser at vokser og at man får frø om sensommeren før den visner om høsten. Mål hvor høy den blir og lær tall og måleenheter (vis på målebånd. Mål barnet og sett streker). Legg også inn navn på de forskjellige ukedagene og forskjell på ukedag og helg. (Godteri på lørdag , men ikke på onsdag osv.)Marker høytider og fortell om tradisjoner. Når barnet blir større kan man ta de med på matlaging og lære mer om måleenhter som antall egg, deciliter og vekt. PS jeg er ikke pedagog, men dette har vi gjort her. Jeg tok også med trafikkregler og øvde på dem når vi gikk tur ute. Forklare høyre og venstre, tegne grønn h og rød v, se til høyre og venstre når man krysser veien. Snakket om refleks om høsten og tegnet en r.Tok det på når vi gikk ut. Bruk sjansene når de byr seg og vær kreativ
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Ut fra det jeg leser her, så lurer jeg virkelig på om det har gått fullstendig i glemmeboken hvordan man oppdrar barn siden de går i barnehage? Lære barn tall, klokke, leke med det, er ikke dette en selvfølge for foreldre lenger? Gå tur, leke ute etc - er ikke det heller en naturlig del av en hverdag som en ikke akkurat trenger beskjed om? Jeg gikk litt i barnehage da jeg var barn, men så flyttet vi og det ble slutt på det. Likevel kunne jeg klokken, stave, tall, strikke, tegne osv - da jeg begynte på skolen. Min hjemmeværende mor gjorde dette sammen med oss, og det samme gjaldt både tanter og onkler. Lekekamerater hadde vi i nabolaget - vi gikk til dem eller de kom til oss. Dette gav seg helt naturlig - det trengte ikke "overarrangeres".
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 Ut fra det jeg leser her, så lurer jeg virkelig på om det har gått fullstendig i glemmeboken hvordan man oppdrar barn siden de går i barnehage? Lære barn tall, klokke, leke med det, er ikke dette en selvfølge for foreldre lenger? Gå tur, leke ute etc - er ikke det heller en naturlig del av en hverdag som en ikke akkurat trenger beskjed om? Jeg gikk litt i barnehage da jeg var barn, men så flyttet vi og det ble slutt på det. Likevel kunne jeg klokken, stave, tall, strikke, tegne osv - da jeg begynte på skolen. Min hjemmeværende mor gjorde dette sammen med oss, og det samme gjaldt både tanter og onkler. Lekekamerater hadde vi i nabolaget - vi gikk til dem eller de kom til oss. Dette gav seg helt naturlig - det trengte ikke "overarrangeres". Unnskyld at jeg svarte. .Det er ikke nødvendig å være frekk.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 Unnskyld at jeg svarte. .Det er ikke nødvendig å være frekk. Hva er frekt?
Xanadus Skrevet 12. april 2012 #16 Skrevet 12. april 2012 Ut fra det jeg leser her, så lurer jeg virkelig på om det har gått fullstendig i glemmeboken hvordan man oppdrar barn siden de går i barnehage? Lære barn tall, klokke, leke med det, er ikke dette en selvfølge for foreldre lenger? Gå tur, leke ute etc - er ikke det heller en naturlig del av en hverdag som en ikke akkurat trenger beskjed om? Jeg gikk litt i barnehage da jeg var barn, men så flyttet vi og det ble slutt på det. Likevel kunne jeg klokken, stave, tall, strikke, tegne osv - da jeg begynte på skolen. Min hjemmeværende mor gjorde dette sammen med oss, og det samme gjaldt både tanter og onkler. Lekekamerater hadde vi i nabolaget - vi gikk til dem eller de kom til oss. Dette gav seg helt naturlig - det trengte ikke "overarrangeres". Enig. Tror dagens småbarnsforeldre er veldig usikre på sine evner til selv å oppdra et barn. Men nå for tiden blir man jo proppet full med at barnehage er det eneste rette, så det er vel ikke så rart. Bare for 15 år siden var dette litt annerledes, så tidene har virkelig forandret seg. For 15-20 år og lengre enn det siden, fikk man riktignok litt "hjelp" fra naboer, nærmiljø ++ enten man ville det eller ikke, og det var flere barn på lekeplassene på dagtid. Var vi også flinkere til å samarbeide/ha kontakt med andre familier i nærmiljøet, tro? Jeg bare undrer. TS må ha tro på at hun gjør det rette overfor barnet sitt, for det er jeg helt sikker på. 2
Djungelvrål Skrevet 12. april 2012 #17 Skrevet 12. april 2012 Har tro på at barn har det best med foreldrene og ikke å bli satt bort til fremmede. Er man hjemme med de og de har søsken eller unger i gata å leke med tror jeg det er ideelt. Man får vel barn for å være sammen med de og oppdra de selv? Eller vil dere si at dagens 40-50 åringer virker dysfunksjonelle? Disse "hang i skjørtene til mor" og lekte med ungene i gata. 4
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2012 #18 Skrevet 12. april 2012 Spørsmålet her var etter et pedagogisk opplegg for barn og ikke om barn har det bra hjemme med mor eller om foreldre som spør etter råd er håpløse. Det er kanskje mulig å vise litt respekt for TS og ikke spore av tråden på første side? 3
Gjest Emirikma Skrevet 12. april 2012 #19 Skrevet 12. april 2012 Jeg var hjemme med et fosterbarn i 10mnd, og måtte ha noe "pedagogisk" å finne på. Vi brukte mye tid utendørs på tur eller i hagen. Kjøpte et drivhus, blomsterløk, stor potte til salatfrø, osv. H*n var ca ett år eldre enn jenta di da, men det er ikke så mye justerig som skal til. Yndlingsaktiviteten var å snu steiner i skogen for å finne småkryp og klatre opp på store steiner og snøhauger. Fikk i alle fall en del skryt for dette "opplegget" av sosialarbeidere, e.l. Også var det jo moro for meg også! Tusen takk for gode forslag hørtes veldig gøy ut, og tror hun ville like det veldig godt. Så dette må vi prøve å få til snart
Gjest Emirikma Skrevet 12. april 2012 #20 Skrevet 12. april 2012 Prøv etter hvert å få inn tall og bokstaver når dere perler og maler, så barnet er kjent med disse når det skal på skolen. Perle et tall eller en bokstav, og mal ting som begynner på den bokstaven. Å lære om klokka/tid på døgnet (Hvor mye er klokka når vi står opp, spiser, ser barneTV, pusser tenner og legger oss osv.), og legge inn ting som er spesielt for de forskjellige årstidene er også fint. Nå som et er vår kan man feks så karse og etterhvert dyrke en solsikke i hagen, som man ser at vokser og at man får frø om sensommeren før den visner om høsten. Mål hvor høy den blir og lær tall og måleenheter (vis på målebånd. Mål barnet og sett streker). Legg også inn navn på de forskjellige ukedagene og forskjell på ukedag og helg. (Godteri på lørdag , men ikke på onsdag osv.)Marker høytider og fortell om tradisjoner. Når barnet blir større kan man ta de med på matlaging og lære mer om måleenhter som antall egg, deciliter og vekt. PS jeg er ikke pedagog, men dette har vi gjort her. Tusen takk for gode forslag kjenner jeg blir veldig ivrig når jeg leser gjennom! Dette med bokstaver og tall er vi faktisk begynt med allerede, da hun er veldig interessert i dette, syntes du hadde veldig mye bra å komme med her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå