Gå til innhold

Et bokmålsbarn i nynorsk kommune...

Gjest Augustina

Ville du latt barnet ditt  

1. 1. Ville du latt barnet ditt

• Fortsette med bokmål (for det er jo han vant til) ?
      7
    • Legge om til nynorsk (barn lærer fort)?
      13

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor

Jeg har en gutt på 7 år som går i 2.klasse.

Han har med andre ord lest og skrevet bokmål i 2 år nå.

Vi skal flytte i slutten av april.

Da er skole blitt til skule og bokmål til nynorsk.

Det kan godt være at gutten takler dette bedre enn meg med

min nynorsk siden barn lærer fortere enn voksne...

Men jeg frykter likevell at jeg blir dårligere til å hjelpe ham med rettskrivning.

Er ikke så fryktelig stø i nynorsk... :oops:

Det jeg lurer på er om han må ha nynorsk som hovedmål eller om han kan ha det som sidemål?

På videregående kan en selv velge hva som er hovedmål og hva som er sidemål.

Kan en det på barneskolen også?

Vil det evt hemme ham å skrive bokmål siden "alle de andre" skriver nynorsk?

Hva mener dere?

Takker for innspill...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke slik at hvis (tror jeg) det er minst ni elever som vil ha en annen målform enn normen ved skolen plikter de å opprette en klasse med denne målformen.

På den annen side, nynorsk er vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal bo der en stund, ville jeg byttet hovedmål. Jeg tror det vil bli forvirrende for ham når alle andre leser og skriver nynorsk, og når læreren skriver nynorsk på tavla (han må jo sikkert være sammen med de andre elevene i timen, hvis ikke de er mange nok bokmålselever til å danne en ny klasse - noe som er usannsynlig).

Han vil sikkert venne seg til nynorsk raskt, og det vil sikkert også være lettere enn å holde på bokmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra skal du sjå. Eg var 10 då me flytta fra aust til vest og eg laut byta skriftspråk frå bokmål til nynorsk - inga bøn. Born tilpassar seg raskt, det vil nok ikkje gå lang tid før det nye skriftspråket er innarbeidd - ja kanskje til og med det muntlege målføret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også ha byttet til nynorsk. Litt fordi det er mest praktisk når en tenker på undervisning og slikt, men også fordi bokmål lærer en å skrive uansett. Nynorsk er mye vanskeligere å ha som sidemål enn det bokmål er. Selv har jeg alltid hatt nynorsk som hovedmål, men etter at jeg flyttet til Bergen da jeg begynte på vgs har nynorsken falt mer og mer ut, og nå skriver jeg det nesten ikke lenger. Grunnen til at jeg sluttet å skrive nynorsk på vgs var at nesten all undervisningen foregikk på bokmål, og det var derfor lettere å ta notatene på bokmål enn å "oversette" det til nynorsk.

Så jeg vil absolutt anbefale deg å bytte hovedmål siden dette vil lette sidemålsundervisningen for din sønn betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vel helt an på gutten det.

Jeg flyttet fra Østlandet til Rogaland da jeg var 7 og begynte på nynorsk skole. Men jeg var sta som et esel og fortsatte å skrive på bokmål innimellom. Og i 4 klasse fikk vi ny klasseforstander som ga meg lov til å skrive på bokmål :) Men jeg ble jo veldig god på nynorsk alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være 10 barn i samme steg som ønsker bokmål for at en egen klasse skal opprettes. Jeg ville byttet til nynorsk på han. Barn lærer fort og om dere skal bo der framover og dette ikke er for en kort periode kommer alle dine barn til å ha det samme målet.

Mine barn har nynorsk og moren har egentlig ikke peiling på nynorsk men jeg lærer det sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Tusen takk for innspill, jenter... :kysse:

Kom nok til samme konklusjonen selv - men ville bare høre hva andre mente.

Kanskje dette kan være en fin måte for meg å lære litt nynorsk på... :wink:

Klem fra Mayamor :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi flytta til en nynorsk kommune på vestlandet i høst fra nordnorge, Gutten min i 1kl har nynorsk mens jenta mi i 6kl fikk bytta til bokmål pga at hun satt på skolen å skjønte lite, var ikke bare bare å bli kasta ut i nynorsk.Og som hun sier :) Er man fra nord alltid fra nord.Det er bare bøkerne hun får på bokmål, alt av informasjon, prøver osv.er på nynorsk og det går greit.Han i 1kl var det bare helt greit å bli kasta i nynorsken , er litt gøy å høre å da nå som han holder på å legge om dialekten å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til høsten flytter vi noen kilometer og da må ungene bytte skole.

De går nå i bokmålsklasser her og på den nye plassen er det nynorsk.

Jeg ble så fortvilet.

Så jeg ringte rektor på den nye skolen og vi skal få bokmålsbøker,ungen skal få skrive bokmål,men undervisningen foregår på nynorsk,så da må eleven lære seg til å spørre om hjelp om det er noe de ikke skjønner.

Jeg ble litt lettet,men synes at de ikke legger opp undervisningen etter barna som det jo så fint heter at skolene nå skal hjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På besøk!

En ting jeg lurer på: Hvis dere flytter til utlandet med barna deres - forlanger dere at det skal opprettes norsk-klasse der?

Flytter man til en annen kommune - så bør man vel regne med at ting er annerledes der? Så som språk f.eks........

Hva om alle utlendinger som kom hit til landet kunne forlange at under-visningen KUN skulle foregå på deres morsmål????

Nei folkens - "Når man er i Rom - da gjør man som romer'ne"

Da meinar eg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Nå flytter vi et par kilometer inn i en ny kommune og ikke til Rom... :wink:

Men det var ikke poenget...

Jeg har ikke snakket med skolen enda.

Skal prate med de denne uken.

Vi flytter ikke før i midten av april.

Ville bare lufte litt symspunkter her inne først...

- Og det har jeg fått.

Tusen hjertelig.

Mayamor :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du skal gi ungen en sjans i nynorsk.

Tenk på hvilken fordel han får, det er lettere for han siden å lære seg korrekt bokmål (aviser, teksting på tv osv) enn å lære korrekt nynorsk.

Slik sett gir du han en stor fordel :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...