Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør du meg så kan en unge ikke heter navn som b.la Judas, Lucifer, Fernris, Hitler, Khufu, Atilla, Hades, Pol Pot eller Loke. Liten sansynlighet for at noen av disse gutta vil bli tatt seriøst.

Atilla er merkelig nok et vanlig navn på sri lanka. Har hatt flere gutter i bhg jeg jobber som het det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min norrøne verden er det å kalle barnet sitt Loke like galt som å kalle det Quisling :sjenert: Velg heller Odin

• Liker 1
Skrevet

Begge deler er jo navn på skurker fra kjent litteratur?

:skratte:

• Liker 1
Skrevet

synes både lucifer og loke er fine navn jeg. Voldemort er bare stygt...

AnonymBruker
Skrevet

Nazivibber av Odin? Har jeg gått glipp av noe? :klo: Tror ikke det er mange som får det da. Alle som har hørt navnet til sønnen vår, har sagt at det er et vakkert navn, og at han passer skikkelig til å hete det. Det var heller ingen som rynket på nesen da vi hadde flere alternativ, altså da det ikke hadde vært like "ekkelt" å si hva man egentlig mener om navnet.

Synes det er litt dumt at det skal være sånn at de av oss som velger navn som Odin, Frøya, Isabella osv. ikke skal få lov til å døpe barna i kriken, sånn som andre uten at folk skal synes det er teit eller lite reflektert. Jeg velger ikke navn ut ifra hva som passer seg i kirken eller ikke. Samtidig var det helt riktig for oss å døpe ungen, så da gjorde vi det. :)

Vår sønn heter også Odin (vi fascineres av norrøn mytologi. Guden Odin regnes som mektig, og er b la visdommens gud), og vi har aldri fått noen negative kommentarer til det. Hverken fra kristne oldeforeldre, eller noen som helst. Noen har imidlertid sagt at han passer veldig godt til navnet sitt da han tidlig ble stor, sterk og har ligget langt fremme motorisk hele veien i fht andre på sin alder. Så virker mest som om Odin blir forbundet med en stor og sterk mann - det var hvertfall b la det min mann og jeg hadde i tankene da vi gav ham navnet :)

Skrevet

Loke Leander Stakkars barn.Det vil bli mobbet med det navnet der.

Av hvem? Barn har ikke noe greie på norrøn mytologi, så hva blir grunnlaget for mobbingen? Eller regner du med at han blir mobbet av voksne personer? Ville DU mobbet?

Skrevet

Dere som kaller barna deres "helnorske" navn som ikke kan uttales eller knapt kan uttales i utlandet, tar dere det for gitt at barna deres kommer til å bo i Norge for resten av livet? Eller prøver dere indirekte å begrense barnet deres geografisk? :klo:

Den dagen Loke, Odd, Hallgeir, Randi og Gunn flytter til f.eks et fransk- eller engelskspråklig land for å jobbe midlertidig eller bosette seg permanent er det kanskje ikke like morsomt å skrive "Odd" og "Randi" på jobbsøknaden, eller Åsa eller Bård for den saks skyld.

Jeg har bodd i utlandet i mange år nå, er veldig takknemlig ovenfor foreldrene mine for at jeg har et internasjonalt navn, ellers hadde jeg byttet navn med én gang jeg flyttet... Ikke fordi jeg er redd for å skille meg ut, men fordi jeg har lyst på en jobb, og å unngå å bli stemplet som "innvandrer" på hver eneste jobbsøknad og boligsøknad jeg sender ut... Dessuten er det jo en fordel i karriere-sammenheng å ha et internasjonalt som alle kan uttale!

Tja, jeg har et skotsk vennepar som vurderer Loki (norrøn stavemåte) som navn om de skulle få en sønn, og de er neppe alene. Etter at Thor og Avengers Assemble kom ut, er nok ikke navn fra norrøn mytologi det mest "geografisk begrensende", selv om konnotasjonene antageligvis er noe annerledes til Marvel-tolkningen enn de opprinnelige mytene.

Gjest O___o
Skrevet

Vel, jeg forbinder loke med verbet "å loke" altså "å henge".

Så jeg kunne ikke kalt barnet mitt for det, ei heller Bjørn som jeg selvsagt forbinder med dyret, Stein som i stein, osv.

Men for all del, det finnes langt verre navn ;)

Da synes jeg du skal gi barnet ditt et annet navn. :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Av hvem? Barn har ikke noe greie på norrøn mytologi, så hva blir grunnlaget for mobbingen? Eller regner du med at han blir mobbet av voksne personer? Ville DU mobbet?

Pøh. Ikke undervurder barns interesse for mytologi. Jeg kunne mer om norrøn mytologi enn kristendom i da jeg var syv år, og da vi lærte om Judas sa jeg "han er litt som Loke!"

Barn mobber for de rareste ting, men man legger letter nærmest til rette for navnemobbing dersom man kaller ungen sin for Loke, Judas eller Lucifer.

Skrevet

Hvem vil ha Loke til statsminister f.eks.?

Nå har det seg sånn at folk flest ikke blir statsminister ;)

Skrevet (endret)

Nå har det seg sånn at folk flest ikke blir statsminister ;)

Alle kan ikke bli president, men presidenten er en av de alle :wink: Tror ikke foreldrene til Jens Stoltenberg planla at han skulle bli norges statsminister heller, men nå ble det da slik.

Endret av melly666
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forrige naboen vår hadde fire barn med norrøne navn; Odin, Loke, Frøya og Thor. Selv kunne jeg aldri ha kalt barna mine for Loke eller Odin.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg synes ikke noe om Loke som navn på et barn. Forbinder navnet med en forræder, eller med verbet/adjektivet loke/loka som betyr at man er distré, rotete eller sløv pga hasjrus.

Forbinder også navn som Loke og Odin med Vigrid, Åsatru-folk eller hundenavn. De litt mindre kjente navnene som Ask, Embla og Idun, synes jeg derimot er ok.

Gjest Meridius
Skrevet (endret)

Gudenavn generelt er litt drøyt... Nå er riktignok den norrøne religionen (ihvertfall i sin opprinnelige form) død for del århundrer siden, men for min del ville det fremdeles ikke føltes riktig å bruke et gudenavn direkte derfra. Like lite som det ville føltes passende å kalle ungen Jesus, eller Shiva.

Det virker litt for .. respektløst?

Kjempe drøyt!

Det er jo folk som heter Jesus, Shiva, Mohammed, Ali osv... Også har man generelle religiøse navn som Mikael, Sara, Kristine, Kristin, Lukas, Daniel osv.

Frøy, Frøya, Tor og Odin (Are og Odin) er jo navn som også blir brukt. Hvorfor ikke kalle barnet Loke?

Endret av Meridius
Gjest Badabing
Skrevet

Kjempe drøyt!

Det er jo folk som heter Jesus, Shiva, Mohammed, Ali osv... Også har man generelle religiøse navn som Mikael, Sara, Kristine, Kristin, Lukas, Daniel osv.

Frøy, Frøya, Tor og Odin (Are og Odin) er jo navn som også blir brukt. Hvorfor ikke kalle barnet Loke?

Ja, det er barn som heter Jesus, Maria og Josef. Men hører sjelden om mennesker som heter Satan, Lucifer eller Judas...

• Liker 2
Gjest Meridius
Skrevet

Ja, det er barn som heter Jesus, Maria og Josef. Men hører sjelden om mennesker som heter Satan, Lucifer eller Judas...

For mange er de reelle personer som ABB. Loke kommer derimot fra en mytologi.

Skrevet

Syns ikke Loke var et fint navn.Men smak og behag :jepp:

Gjest Bella111
Skrevet

jeg hadde holdt meg greit unna det navnet. det er ikke fint.og jeg forbinder noe negativt med det.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde alle forbandt Loke med noe negativt jeg. Men han var vel kanskje ikke direkte ond, mere slu. Ville uamsett ikke gitt barnet ,itt det navmet. For belastet.

Er det utelukkende negativt med en guddom som peker på at mennesker og natur er gjensidig avhengig av hverandre, og at æsene stod i et avhengighetsforhold til jotnene, med andre ord at det oppbyggende og det destruktive er tett sammevevd i all form for eksistens?

Det kan være en dyp, ekistensiell tenkning forbundet med en slik filosofi.

Å ta den norrønne Loke inn i varmen i sin virkelighetsforståelse kan være både ydmykt, respektfullt og selvransakende.

Å bruke navnet kan vise hvilket verdigrunnlag man har og at man er villig til å tenke dypere og akseptere at ikke alt er idyll her i verden, og at de harde realitetene bør aksepteres så man kan leve bedre med dem. Samt at det hjelper med litt humor og å ta seg selv mindre høytidelig og at man aksepterer at man selv også har feil.

Nå tror jeg de færreste har såpass peil på Åsatru at slike assosiasjoner er så voldsomt utbredt.

Egentlig tror jeg ikke så mange vet hvem Loke var i det heletatt.

Det vil i mange tilfeller være som når noen får høre guttenavnet Vidkun og synd det er pent, til noen informerer dem om Vidkun Quisling...

Skrevet

Jeg synes Lucifer (klangen i navnet, ikke betydningen) er et innmari kult navn! Men det ville jo ikke falle meg inn å døpe sønnen vår for det... :-)

Ellers reagerer jeg ikke på norrønne navn i kirken. (kanskje bortsett fra Loke) Noe må jo skrives på konto for norske tradisjoner, ikke bare religion i seg selv.

Betydningen ? Lysbærer.

Det er vel fint.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...