Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2004 #1 Skrevet 20. januar 2004 Betaler dere dagmammaen når hun er syk eller har ferie? Hvor mange sykedager og feriedager betaler dere evt for? Skal "ansette" en dagmamma og lurer litt på hva som er vanlig...
Gjest Madam Felle Skrevet 20. januar 2004 #2 Skrevet 20. januar 2004 Det er noe dere må bli enig i, for det er ulike praksiser overalt. En hvit dagmamma har rett på penger når h*n er syk, og h*n har rett på ferier på lik linje som andre arbeidstakere. En svart dagmamma har ikke de samme rettighetene, og her må en bli enig om hvordan en vil ha det.
Orthia Skrevet 20. januar 2004 #3 Skrevet 20. januar 2004 Det er noe dere må bli enig i, for det er ulike praksiser overalt. En hvit dagmamma har rett på penger når h*n er syk, og h*n har rett på ferier på lik linje som andre arbeidstakere. Dette avhenger av hvordan dagmammaen legger opp jobben. Mange er selvstendig næringsdrivende. Da skal sykepenger dekkes etter gjeldende regel hos trygdekontoret. Ferien får den selvstendig næringsdrivende også dekke selv. Dersom dagmammaen står i et ansettelsesforhold til deg, må du betale arbeidsgiveravgift, feriepenger, 16 første sykedager osv. Jeg har ennå ikke hørt om noen som har dagmamma på den måten. En svart dagmamma har ikke de samme rettighetene, og her må en bli enig om hvordan en vil ha det. En svart dagmamma har i utgangspunktet ingen rettigheter. Dere burde fremdeles blir enige dere i mellom.
Gjest Amy Skrevet 21. januar 2004 #4 Skrevet 21. januar 2004 Jeg får ikke betalt dersom jeg er syk eller jeg har ferie. Men jeg får betalt for bevegelige helligdager, dersom dagbarnet er syk og dersom de tar ut ferie.
Nala Skrevet 21. januar 2004 #5 Skrevet 21. januar 2004 Vi har en skriftlig avtale med dagmammaen vår hvor vi har avklart alle disse tingene. Hun har sju betale sykedager i året. Er hun syk utover det blir det trekk i betalinga. Vi betaler henne fullt i ferien. Hun tar fire uker ferie i juli. Jeg synes det er greit å betale henne i ferien, jeg. Også dagmammaer fortjener jo feriepenger :D Vår dagmamma er forøvrig registrert og hun tar 4500 kr per måned.
Annevenn Skrevet 21. januar 2004 #6 Skrevet 21. januar 2004 Det hørtes fornuftig ut, Nala. Jeg tror jeg skal foreslå noe slikt for vår dagmamma også. Vi har trukket når hun har vært syk eller slikt, men jeg har ikke syntes det var helt riktig...... Hva hvis dagmammas barn er sykt, og man selv da velger å ikke ha barnet der pga smittefare? Det har skjedd med oss..... Eller hva hvis de ikke kan ha barnet av andre grunner, som begravelse eller lignende? Går det som sykedager?
Annevenn Skrevet 21. januar 2004 #7 Skrevet 21. januar 2004 Glemte å si at vi har "svart" uregistrert dagmamma, 75%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå