Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg, eller har flere hatt et dårlig år på folkehøgskole?

Føler alle skryter det opp i skyene og sier de har minner for livet. De fleste jeg vet om som har gått på fhs har elsket det, men ikke jeg.

Jeg har hatt et grusomt år med mobbing og ensomme lange dager på

skolen.

Har kun fått 2 venner. Har heldigvis fått masse støtte fra familie og venner hjemme, men jeg gruer meg til å stå opp hver dag. Fraværet mitt er skyhøyt og å slutte er ikke et alternativ pga 90 000 kr i gjeld.

Hver gang vi har hatt ferie hjemme, har jeg grått fordi jeg må tilbake dit igjen. Nå er det heldigvis bare 1 mnd igjen, men jeg gruer meg skikkelig til å dra tilbake (har påskeferie nå) og rektor har tilogmed latt meg få 4 dagers permisjon pga depresjon. Skulle egentlig dratt tilbake idag.

Andre som har opplevd det lignende på folkehøgskole?

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folkehøgskole er vel akkurat som alle andre skoler når det gjelder mobbing og slikt..

Opplevde mobbing på ungdomsskolen og delvis videregående. Vet ikke hva det er med meg, jeg selv syntes jeg ser pen ut, er normal og akkurat som alle andre..

Skrevet

Jeg hata det året jeg gikk påfhs. Eneste jeg har igjen derfra er masse gjeld! Angrer som en hund på at jeg gikk der, og har ikke et eneste godt minne derfra, heller ingen venner derfra.

Så du er ikke alene om å synes det.

AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole er vel akkurat som alle andre skoler når det gjelder mobbing og slikt..

Opplevde mobbing på ungdomsskolen og delvis videregående. Vet ikke hva det er med meg, jeg selv syntes jeg ser pen ut, er normal og akkurat som alle andre..

TS:

Jeg er også sånn, ser ingen åpenbar grunn til å bli mobbeoffer.

Men det har nok litt med at jeg beskyttet venninna mi da de gikk løs på henne, og dermed ble jeg neste. Verden er syk, dessverre...

Skrevet

Ånei! Har et familiemedlem som har hatt en vanskelig oppvekst, mye mobbing, lite selvdisiplin, depresjoner og generelt gått på flere smeller i livet. Vi har pushet på at h*n burde begynne på folkehøyskole for å få en "mykere" overgang til voksenlivet (istedet for å flytte brått hjemmenfra, men ansvaret det innebærer). Også for at vedkommende skal få mulighet til å stifte vennskap uberørt av fortidens fordommer. Nå kjenner jeg at jeg får vondt inni meg. H*n begynner til høsten...

Skrevet

TS:

Men det har nok litt med at jeg beskyttet venninna mi da de gikk løs på henne, og dermed ble jeg neste. Verden er syk, dessverre...

Er du kvinne eller mann? Og er de som mobber kvinner eller menn?

Jeg tenker kanskje at min grunn til at jeg ble offeret, er fordi jeg kanskje tiltrekker meg det motsatte skjønn fort(høres helt elendig ut å si desverre...uff). Kanskje jentene oppfattet meg som en trussel, da guttene ikke var slik i det hele tatt. Bare de vanlige gutte drittsekkene som mobbet og, og de som var venner med jentene som mobbet. Alle andre var snille, også fra andre steder enn akkurat min skole. Blir alltid tatt godt i mot andre steder.

Jeg er også litt sjenert, men ikke sånn veldig, bare i starten som alle andre.. Men jeg er jo som alle andre?

Skrevet

TS:

Jeg har gått på internatskole (vgs) og jeg og ei venninde ble fryst ut av samme årsak som du viser til her. Vi valgte å flytte sammen på en hybel utenfor skolens område. Det var ikke lett å få til pga kontrakten vi skrev under når vi begynte på skolen men etter en stund så selv inspektørene at det ikke fantes noen annen løsning.

Nå er det heldigvis ikke lenge før du er ferdig og mai har jo sine fridager. Stå på så du får papirene så kan du være stolt over å være en sterk person som klarte å stå imot presset. :klem: Sulosi.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ånei! Har et familiemedlem som har hatt en vanskelig oppvekst, mye mobbing, lite selvdisiplin, depresjoner og generelt gått på flere smeller i livet. Vi har pushet på at h*n burde begynne på folkehøyskole for å få en "mykere" overgang til voksenlivet (istedet for å flytte brått hjemmenfra, men ansvaret det innebærer). Også for at vedkommende skal få mulighet til å stifte vennskap uberørt av fortidens fordommer. Nå kjenner jeg at jeg får vondt inni meg. H*n begynner til høsten...

Det er ikke alle som får det sånn. Har hørt veldig masse bra om fhs, og mange anbefaler det. De fleste på skolen min ser ut til å ha det fint og absolutt ikke angre på at de har begynt. Så man får vel bare håpe på det beste! Det kan godt være at h*n får det beste året i sitt liv. Ønsker h*n masse lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne eller mann? Og er de som mobber kvinner eller menn?

Jeg tenker kanskje at min grunn til at jeg ble offeret, er fordi jeg kanskje tiltrekker meg det motsatte skjønn fort(høres helt elendig ut å si desverre...uff). Kanskje jentene oppfattet meg som en trussel, da guttene ikke var slik i det hele tatt. Bare de vanlige gutte drittsekkene som mobbet og, og de som var venner med jentene som mobbet. Alle andre var snille, også fra andre steder enn akkurat min skole. Blir alltid tatt godt i mot andre steder.

Jeg er også litt sjenert, men ikke sånn veldig, bare i starten som alle andre.. Men jeg er jo som alle andre?

Jeg er kvinne. Mobberne er en stor gruppe på 10-15 stk, begge kjønn. Jeg er i akkurat samme situasjon. Folk pleier vanligvis å like meg veldig godt, men ikke der.

Det verste var sviket jeg følte da min gode kompis (som jeg flyttet opp dit med og skulle holde sammen med hele året) sluttet seg til den verste gruppa.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har alltid vært ganske sjenert. Vært usikker på meg selv, og litt redd for å møte nye menesker når jeg er "alene". Var ikke sikker på hva jeg skulle søke, så jeg valgte fhs. Tenkte at jeg da fikk et år på å bestemme meg for hva jeg skulle videre, samtidig som at jeg kunne komme ut av skallet mitt og bli litt mer åpen sosialt sett.

De første dagene gikk fint. Alle var imøtekommende og hyggelige, alle ville jo få nye venner. Klikkene dannet seg raskt. Jeg havnet veg egentlig litt utenfor, men snakket med flere. Hadde ei på internatet som jeg ble godt kjent med. Vi ble kjent med ei annen i klassen. Dessverre var denne tredje personen ei jente som rotet litt rundt med gutta, var stor i kjeften og tiltrakk seg mye negativ oppmerksomhet. Jeg og venninna mi ble dyttet ned med nr. 3. Rykter gikk om oss og det var veldig ubehagelig. Mistet noen jeg kunne blitt god venn med pga dette.

Jeg og min internatvenninne valgte å slutte på skolen etter litt over to måneder. Nå skjedde det mye annet da jeg kom hjem som gjorde at dette året har gått nedover. Jeg angrer på at jeg ikke bare begynte på høgskole/universitet med en gang. Det hadde spart meg for mye. I tillegg sitter jeg med 45000 i gjeld. Selv om mitt studielån vil bli høyere enn det, så er det nesten 50000 ut av vinduet...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært ganske sjenert. Vært usikker på meg selv, og litt redd for å møte nye menesker når jeg er "alene". Var ikke sikker på hva jeg skulle søke, så jeg valgte fhs. Tenkte at jeg da fikk et år på å bestemme meg for hva jeg skulle videre, samtidig som at jeg kunne komme ut av skallet mitt og bli litt mer åpen sosialt sett.

De første dagene gikk fint. Alle var imøtekommende og hyggelige, alle ville jo få nye venner. Klikkene dannet seg raskt. Jeg havnet veg egentlig litt utenfor, men snakket med flere. Hadde ei på internatet som jeg ble godt kjent med. Vi ble kjent med ei annen i klassen. Dessverre var denne tredje personen ei jente som rotet litt rundt med gutta, var stor i kjeften og tiltrakk seg mye negativ oppmerksomhet. Jeg og venninna mi ble dyttet ned med nr. 3. Rykter gikk om oss og det var veldig ubehagelig. Mistet noen jeg kunne blitt god venn med pga dette.

Jeg og min internatvenninne valgte å slutte på skolen etter litt over to måneder. Nå skjedde det mye annet da jeg kom hjem som gjorde at dette året har gått nedover. Jeg angrer på at jeg ikke bare begynte på høgskole/universitet med en gang. Det hadde spart meg for mye. I tillegg sitter jeg med 45000 i gjeld. Selv om mitt studielån vil bli høyere enn det, så er det nesten 50000 ut av vinduet...

Huff, skulle ønske jeg også hadde sluttet. Hadde spart meg for veldig mye smerte og selvtilliten min hadde ikke vært helt på bunn, slik som den er nå. Kunne unngått denne depresjonen og alt drittet jeg har gjennomgått. Alle sier det gjør meg sterkere, men jeg føler meg bare veldig, veldig svak!

45 000 i gjeld "bare"? Jeg hadde sittet med 90 000 hvis jeg sluttet. Søkte du ikke stipend?

AnonymBruker
Skrevet

Kusinen min var på fhs, og hun så frem til det 100% - desverre ble hun maks skuffet, skolen bestod av lærere og elever som drakk seg fulle sammen i helgene, mange av elevene både brukte og solgte narkotika. Politiet var der minst 1 gang i uka, folk ble arrestert, havnet på legevakten pga slossing, kastet ut av skolen etc.

I ettertid fant vi ut ved litt googling at de fleste med erfaring fra denne folkehøgskolen hadde samme erfaringer, lærere som ikke bryr seg og som mer enn gjerne drikker sammen med elevene og at mange av de elevene som søker seg dit er ungdom som allerede er problembarn med alkohol og narkotika problemer.

Skrevet

Uff, det er utrolig trist å høre om historien din TS. Prøv å se framover, snart er du ferdig, og etter det kan du gå videre, starte på nytt ble blanke ark et annet sted! Ja, jeg vet. Veldig lett å si, ikke fullt så lett for den som er i situasjonen. Det kan nok hende at du blir sterkere, men da på lengre sikt. Akkurat nå er jo alt bare trist og vondt, og da føler man seg ikke så sterk, som du sier. Håper at du får en fin tid etter dette året, og at du klarer å gå videre.

Nå kjenner ikke jeg deg, men det er nok ikke deg som person det er noe galt med. Det blir et veldig tett miljø på fhs. Det merket jeg selv om jeg ikke var der så lenge. Tror folk veldig lett finner noen å hakke på uten noen spesiell grunn. Det var mye snakk om veldig mange der jeg var.

Ja, jeg fikk "bare" 45000 i gjeld fordi jeg sluttet før jul, så da tok jeg bare lån for det ene halvåret, og ikke for vårsemesteret ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

gjelda blir bare større for hvor lenge du går der da.. hvis du slutter nå taper du minst penger. hvis du ikke må fullføre for å få stipend da? Du kan jo prøve å sykemelde deg, da slipper du å betale noe tror jeg, for den tiden du er sykemeldt.

Endret av Vodka
AnonymBruker
Skrevet

gjelda blir bare større for hvor lenge du går der da.. hvis du slutter nå taper du minst penger. hvis du ikke må fullføre for å få stipend da? Du kan jo prøve å sykemelde deg, da slipper du å betale noe tror jeg, for den tiden du er sykemeldt.

Hvis hun ikke fullfører så vil hun ikke få stipend, så hun har MYE å tape på å ikke holde ut den siste måneden (de fleste fhs er ferdig midten av mai).

Det er kjempe kjipt når ikke ting blir som man hadde ønsket, en bekjent av meg hadde gledet seg siden 1 år på vgs til hun kunne dra på fhs og gå den linjen hun drømte om - hun ble kjempe skuffet, ingen tok studiene der seriøst, det var kun fokus på fyll i helgene og hun hadde og vansker med å klare å fullføre, spesielt da hun måtte tilbake etter juleferien.

Men nå har ikke TS lenge igjen, så snart er du ferdig ts :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I ettertid fant vi ut ved litt googling at de fleste med erfaring fra denne folkehøgskolen hadde samme erfaringer, lærere som ikke bryr seg og som mer enn gjerne drikker sammen med elevene og at mange av de elevene som søker seg dit er ungdom som allerede er problembarn med alkohol og narkotika problemer.

Kanskje en ide å google litt på forhånd, før man søker seg til en av disse skolene? Før i tiden var slik info bare tilgjengelig på folkemunne, nå finner man masse på nett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil, ettersom ts har søkt for hele fhs året så får hun for hele fhs året.

Fullfører hun så vil hun få både stiped og lån.

Fullfører hun ikke vil ALT bli omgjort til lån.

Og når hun har en måned igjen er det passe dumt å ikke fullføre, men skjønner moralen din er lav når du mener man enkelt kan slippe unna med ting hvis man bare sykemelder seg.

Livet er vanskelig og suger til tider, både i studietid og jobbsammenheng vil man mest sannsynlig på et tidspunkt møte mennesker eller situasjoner man misliker. Men det er en del av det å bli voksen, og når ts har en måned igjen så er det veldig gjennomførbart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en ide å google litt på forhånd, før man søker seg til en av disse skolene? Før i tiden var slik info bare tilgjengelig på folkemunne, nå finner man masse på nett.

Om alle bare hadde vært like smarte som deg! ;)

Kusinen min gjorde mye research, og valgte skolen da hun hadde hørt mye godt om den linjen hun ville ha - og det var kun denne skolen som tilbø den linjen.

Selvsagt er det lett å være etterpåklok, men gjort er gjort og spist er spist.

• Liker 1
Skrevet

Dette er feil, ettersom ts har søkt for hele fhs året så får hun for hele fhs året.

Fullfører hun så vil hun få både stiped og lån.

Fullfører hun ikke vil ALT bli omgjort til lån.

Og når hun har en måned igjen er det passe dumt å ikke fullføre, men skjønner moralen din er lav når du mener man enkelt kan slippe unna med ting hvis man bare sykemelder seg.

Livet er vanskelig og suger til tider, både i studietid og jobbsammenheng vil man mest sannsynlig på et tidspunkt møte mennesker eller situasjoner man misliker. Men det er en del av det å bli voksen, og når ts har en måned igjen så er det veldig gjennomførbart.

Jeg visste ikke at det fungerte sånn med fhs-lån og stipend.

Jeg prøver å hjelpe TS som ser ut til å ha det vanskelig. Vil si mobbing er en god grunn til å sykemelde seg. Det betyr ikke at jeg har lav moral, synes du kan spare deg for slike anklagelser. Hva er det med noen folk, spyr ut seg med eder og galle under anonym bruker.

Men ja, mtp på studiepoeng og stipend er det nok best å fullføre året ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

....så er det veldig gjennomførbart.

Er vel kanskje å ta litt i, når man har det så jævlig.

Hadde gjort hva som helst for å få slippe å dra tilbake dit.

I tillegg sitter jeg med dritdårlig samvittighet fordi familien min har skrapt sammen masse penger for å få råd til dette året for meg, som jeg trengte men som viste seg å være det verste året som har skjedd meg. Skolen kostet 130 000 og lånet dekker bare 90 000 av det. Skulle virkelig ønske at jeg kunne si at jeg har hatt det fantastisk, for jeg vet hvor glade de hadde blitt da. Men det er litt vanskelig når jeg ringer hjem og gråter hver dag, fordi jeg er ensom og virkelig trenger noen å snakke med. Så det føles kanskje ikke "veldig gjennomførbart", selv om jeg er fast bestemt på at jeg SKAL greie det. Men flere ganger har jeg vært veldig nærme å pakke kofferten å reise hjem. Hele oppholdet med alt dramaet har føltes ut som paradise hotell, og det er viiirkelig ikke noe jeg ville ha meldt meg på hvis jeg hadde visst hvordan det kom til å bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...