Gå til innhold

Åpenbaring 1. Påskedag..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er såkalt " tradisjonskristen", har ikke lest bibelen, og fikk en åpenbaring da jeg var i kirka nylig... Presten snakket om at disiplene ikke kjente igjen Jesus etter oppstandelsen. Han så ikke ut som før.... Åpenbaring, men da var det jo en annen da tenkte jeg... Noen som har tenkt på det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er nok ikke den eneste som har tenkt det, nei! En av de første som tenkte dette var apostelen Tomas. Jeg er enig i at det er mer troverdig at det var en stedsfortreder enn at noen faktisk stod opp fra de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ingen har stilt fler spørsmålstegn ved det... Kanskje det var en helt annen som utga seg for å være Jesus? Har liksom hatt litt tro på at det var han, men det var før jeg hørte at han så annerledes ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skeptisk til hele oppstandelsen (og masse annet i evangeliene for den del). Det er utrolig dårlig dokumentert. Evangeliene ble ikke nedskrevet før mange tiår senere, og er ikke skrevet av øyenvitner (men visstnok basert på øyenvitnehistorier). Evangeligene motsier hverandre på flere områder, ting har blitt lagt til og endret, og så videre. Man skulle tro at de seriøse historikerne på den tiden ville ha interesse av å dokumentere at en som hevdet å være Guds sønn stod opp fra de døde... for ikke å snakke om alle de andre i Jerusalem som stod opp fra gravene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skeptisk til hele oppstandelsen (og masse annet i evangeliene for den del). Det er utrolig dårlig dokumentert. Evangeliene ble ikke nedskrevet før mange tiår senere, og er ikke skrevet av øyenvitner (men visstnok basert på øyenvitnehistorier). Evangeligene motsier hverandre på flere områder, ting har blitt lagt til og endret, og så videre. Man skulle tro at de seriøse historikerne på den tiden ville ha interesse av å dokumentere at en som hevdet å være Guds sønn stod opp fra de døde... for ikke å snakke om alle de andre i Jerusalem som stod opp fra gravene sine.

Ja, det er litt merkelig at de ikke blir viet mer oppmerksomhet :)

I tillegg er det jo en tankevekker at det første evengeliet(Markus) ikke hadde med noe om oppstandelesen i utgangspunktet. Det sluttet med at de kom til graven og den var tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg. Dette med at man kommer tilbake med et annet utseende når man gjenoppstår, er jo et velkjent fenomen. I dokumentarserien om Doktor Who skjer dette flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...