Gå til innhold

HJELP! MAUR I HUSET!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i nytt hus i vinter. Selve huset er nokså gammelt og skal renoveres.

Men nå virker det som at en gjeng maur har våknet til liv med vårvarmen.. Og det er et relativt stort problem! Det føles som at det er en liten tue inne på et rom. De klatrer inn i ting og det er ganske ekkelt. Kan plukke bort fem stykker, og to sekunder etterpå så ser jeg ti til..

Noen som kan hjelpe meg med en god løsning på dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svigers pleier å få maur på hytta, og da tar de å sprayer med noe middel langs veggen og golvet, der mauren går. Det er visst vannbasert middel, men du bør ikke spraye når du skal være hjemme pga avgass

Skrevet

Det er mest på badet, av alle steder :klo:

Tror kanskje ikke spray virker så bra der..

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg kjøpte noe maurpulver på felleskjøpet, det knerta dem. Jeg hadde et problem med masse maur i gangen.

Gjest Bobler
Skrevet

Pappa pleide å få maur i kjelleren, han kjøpte et eller annet søtt (sirup-aktig) som han la ut forskjellige steder. Det både tiltrakk og drepte mauren, og var veldig effektivt.

Men jeg husker jo ikke hva det heter da.. :klo: Kanskje noen andre vet? :ler::)

Skrevet

Jeg har fått dette problemet selv, og prøver nå med maurmiddel fra Nippon. Det er en slags felle hvor man skal dryppe gift i midten og ha rundt i huset. Kjøpes på Jernia.

Ellers har jeg hørt at det er ekstra mye maur nå siden det ble tidlig varmt og maurene dermed våknet lenge før det blomstret. De lever av bladlus.

Vil derfor anta at om maurene vil bli borte når det blir varmere ute og mer å spise for de ute, med mindre det ikke er sukkermaur og de bor i ødelagt trevirke i huset ditt.

Skrevet

Husker ikke navnet, men sånn insektsgift man får kjøpt på Jernia fungerer.

Skrevet

Sier bare 1 ord: Permetrin. Spray som dreper de og som de tar med seg til tua så de blir drept der. Mye bedre enn pulver.

Skrevet

Grilla maur smaker godt :). Om du ikke spiser alle er det sikkert greit å finne ut hva slags type maur du har i huset å hvorfor de er der. Vanligvis bor de der det er råte / vannskader ol. http://www.skadedyr.no/maur/ har fine bilder og et par tips. Men før du eventuelt kontakter skadedyrbekjempere er det sikkert greit med en tlf til forsikringselskapet / eller selger, om da ikke råteskadene er kjent og opplyst om i takst. Maurkverk funker selvfølgelig men fjerner ikke problemet mer enn midlertidig.

Skrevet

Pappa pleide å få maur i kjelleren, han kjøpte et eller annet søtt (sirup-aktig) som han la ut forskjellige steder. Det både tiltrakk og drepte mauren, og var veldig effektivt.

Men jeg husker jo ikke hva det heter da.. :klo: Kanskje noen andre vet? :ler::)

Nippon, tenker jeg. Virker mot sukkermaur.

Sier bare 1 ord: Permetrin. Spray som dreper de og som de tar med seg til tua så de blir drept der. Mye bedre enn pulver.

Enig her, men om det er snakk om stokkmaur må det nok sterkere greier til.

:heks:

Skrevet

Det vi gjorde på hytta var å blande bakepulver og sukker. da går maurene poff. bokstavelig talt.

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Tror nok det er maur som lever av det litt morkne gamle huset desverre.

Går det an å legge ut alle disse midlene selv om man har dyr? Er det noen som har noen erfaring med det? Vi har nemlig hund, har jo ikke lyst til å kverke den samtidig :fnise:

Skrevet (endret)

Hvis du har stokkmaur (relativt stor maur med oversized hode), må du sannynligvis totalrenovere mye eller alt av treverk i huset. Kontakt anticimex eller hva de nå heter for å få en undersøkelse av hvor stort omfanget er, hva som må gjøres og hvor store skader som må fikses etter fjerningen av mauren.

Er det sukkermaur (liten og svart, du ser dem gjerne i maurstier) kan du få has på dem med sånne "omvendte leverposteibokser" som de selger på Jernia og ymse andre hus-butikker. De er dyrevennlige, med mindre du har en hund som gnager på absolutt alt den kommer over. :fnise:

Endret av Minya
Skrevet

Om man har barn då? Kan spraya och vara i rummet dagen efter eller borta man vara borta en hel helg fek?

AnonymBruker
Skrevet

Nippon lokkeboks og ev. Nippon på tube. Det er gift som maurene tar med seg tilbake til bolet sitt.

Var plaget av sukkermaur hver vår en stund og det funket som fy. Tar bare litt tid.

Har nå renovert det område og har ikke siden sett en maur.

Skrevet

Har du flyttet inn i hus med stokkmaur så kan det være lurt å sjekke med ditt forsikringsselskap og bruk fagfolk for å fjerne stokkmaur. Ring et skadedyrfirma så vil de forklare deg om hvordan du finner ut om det er stokkmaur. De ligner veldig på vanlig skogsmaur men er større og har noen kraftige kjever som kan ses da de tygger på noe.

Er du usikker på om du har stokkmaur er det bedre å vente på fagfolk enn å gjøre for mye selv. De kan bli "skremt" og flytte seg til nytt sted i huset (kanskje også skjule seg en periode).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...