AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #1 Del Skrevet 10. april 2012 Planlegger tur til Kroatia i sommer og trenger litt hjelp. Vi (jeg og kjæresten) har tenkt å reise rundt i landet. Det eneste som er sikkert er at vi skal til Split og Dubrovnik. Vi har to uker på oss og vil oppleve mest mulig. Så, hvilke byer/steder anbefaler dere? Og hvilke kan vi stå over? Har sett på blant annet: Hvar Pula Zagreb Trogir Krk Nasjonalparkene Plitvice lakes og Krke ++++ Vi har selvsagt ikke tid til å reise innom alle disse stedene, så setter pris på tips:) Er det noen viktige plasser vi har glemt? Er det noen av disse vi kan besøke på en dag, altså bare "stikke innom" på vei til et annet sted? Har tenkt litt på øyhopping også, hvilken øy må vi ikke gå glipp av? Noen bra og billige hotell å anbefale? Setter stor pris på tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #2 Del Skrevet 11. april 2012 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 11. april 2012 #3 Del Skrevet 11. april 2012 Skal dere leie bil? Du nevner f.eks Zagreb og Plitvice lakes, som er langt unna alt det andre du nevner. Dere kan ikke få med dere alt på 2 uker, så dere bør velge hva dere helt vil. Jeg vil foreslå at dere bestiller fly til Split, bruker et par dager i området der, med dagstur til f.eks Trogir. Med leiebil. Deretter tar dere hurtigbåt til øya Brac, bruker en dag eller to der. Brac er velkjent for sin spesielle strand. Det går ferge derfra til Makarska, som er en by mellom Split og Dubrovnik. Eller til en av de andre øyene, f.eks Hvar. Det er mange ruter mellom fastlandet og øyene, og det lønner seg å sjekke ut ferge/båtruter fra Norge. Makarska er en fin by, og et fint utgangspunkt til å ta en tur opp i fjellene, langs smale, bratte veier. Reiser dere videre nedover langs kysten, så stikk innom Mali Ston, hvor de er kjent for sine gode østersrestauranter. Dubrovnik vil jeg anbefale. Samt en tur til Monte Negro, som kun er noen få mil unna. Vi hadde flere dagsturer innover i landet, samt til Monte Negro da vi var der sist. Vi leide på forhånd hos private gjennom hostels.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freddy Skrevet 11. april 2012 #4 Del Skrevet 11. april 2012 Hvar er en nyydelig øy som ikke uten grunn blir kalt lavendeløya. Det er blått-i-blått så langt øyet rekker mange steder og dufter herlig av lavendel. Trogir er kjempekoselig med sine gamle brosteinsgater og er ikke altfor stor (et sted å stikke innom, som du sier). Plitvice MÅ dere bare besøke! Nasjonalparken er helt unik med sine mange fossefall og sterke klare farger. Skulle jeg valgt bort noen av disse stedene, måtte det bli Zagreb som i og for seg er helt grei, men ikke noe spesiell på noen måte etter min mening. Kroatia er jo kjent for å ha noen av de reneste/klareste strendene i Europa, takket være fravær av sand (det er mest rullestein). Maten er kjempegod, mye inspirert av Italia, og de har masse nydelig hvitvin. Gled dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 14. april 2012 #5 Del Skrevet 14. april 2012 Vi bodde i Split i 4 dager og i Supetar på øya Brac i 7 dager i 2010. Mens vi var i Split dro vi på en dagstur til Trogir, og egentlig var én dag nok til å se og oppleve stedet siden det var så lite. Søt og trivelig by, verdt å bruke en dag på, men jeg ville ikke valgt det som en permanent base over flere dager (dog vet jeg ikke hvilke bademuligheter som fins i nærheten heller da). Så om dere har tid, ta en tur hit Anbefaler spesielt en tur opp i klokketårnet på kirka - selv om det er tungt og smalt oppover er det verdt det, det er kjempefin utsikt på toppen! Som nevnt bodde vi i Supetar på øya Brac, men vi besøkte ingen andre øyer, så jeg har ingenting å sammenligne med. Supetar er en søt liten by, litt mindre enn Trogir. Det finnes flere strender (steinstrender) noen få minutters gange fra sentrum. En av dagene dro vi på biltur rundt øya, det kan absolutt anbefales om dere er på en øy over flere dager. Vi besøkte da bla.a. Bol med den berømte stranda Zlatni rat/the golden horn. Stilig strand, men absolutt bedre strender ved Supetar (Ved Zlatni rat var det mye vind, masse bølger pga alle båtene og det ble 2m++ dypt bare 1,5 m ut i vannet). Egentlig vil jeg nok tro at Hvar kanskje er en finere øy, men siden jeg ikke har vært der kan jeg jo ikke være sikker. Men det er jo også enklest å reise til Supetar - det tar bare 45 min eller noe med ferge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belle de Jour Skrevet 15. april 2012 #6 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg har besøkt Rovinj og Pula - sistnevnte likte jeg ikke, mens førstnevnte dro vi tilbake til. Mulig vi ikke lette bra nok, men generelt syntes jeg sentrum der var ekstremt turistifisert, og vi fant ingen restauranter som ikke var veldig typiske turistrestauranter med samme meny overalt. Rovinj er riktignok et turiststed også, men det var veldig vakkert der, mange fine smågater å gå i, og et godt utvalg av både typiske turistrestauranter og de litt mer bortgjemte med andre menyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #7 Del Skrevet 17. april 2012 Tusen takk for alle tips:) Når jeg først er i gang: hotelltips? Gjerne ved/nær strand eller badeplass. Har ikke bestemt hvor vi skal, så hvis du har bodd på ett fantastisk hotell kan det hende vi legger turen akkurat dit:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå