AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Hvilke steder på østkanten er de beste å bo? Jeg har sett litt på Thorsov og Grønland, men vet ikke om det stemmer at det er ille å bo der? Etter hva jeg har lest så er jo Grønland en tvilsom bydel, men er det bare rykter? Folk har jo en tendens til å overdrive.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Østkanten er jo ganske stor, da. Men du tenker kanskje sentrale strøk, siden du nevner Torshov og Grønland? Jeg synes det er fint på Torshov - rolig, en del hyggelige kaféer og fin park. Ikke stedet der det skjer mest, men du har jo Løkka rett ved. Grønland er jeg litt skeptisk til, men det er mest fordi jeg kjenner flere som er blitt ranet der. Det skal sies at dette har skjedd når de har ferdes ute alene nattestid, og det er jo ikke akkurat lurt noen steder i byen, jeg bare kjenner ingen andre som er blitt ranet andre steder. Ellers virker det som et livlig sted, med mange spennende butikker. Ikke langt til hverken løkka eller Botanisk hage, og så er det vel ganske "up and coming" på grunn av Bjørvika. Tror Torshov og Grønland er ganske forskjellige steder å bo, men om man trives eller ikke tror jeg kommer an på om man liker at det skjer mye eller ikke.
pinar Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Jeg er hvertfall veldig glad i Oslo øst, og føler meg ikke redd eller utrygg av å bo her. 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Jeg bor på Torshov og stortrives. Mange flotte bygårder med tilhørende bakgårder, flere fine parker, godt kollektivtilbud, koselige kaffebarer og spisesteder. I motsetning til mer sentrale områder er det stille og rolig på nattestid.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Nå er jo Torshov og Grønland to forskjellige steder. Selv liker jeg meg veldig godt både på Toshov, sagene og Bjølsen. 1
eeyoree Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Jeg bor i holmenkollen, og er litt redd når jeg beveger meg i grønland området. Jeg har ingenting imot mennesker fra østkanten generelt Jeg synes Grefsen er et hyggelig sted.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Har bodd på Grünerløkka, Tøyen og Helsfyr, og trives veldig bra i indre øst. Har faktisk ikke opplevd noe ekkelt i løpet av de ti årene jeg har bodd i området. Men nå skal det sies at jeg er lite ute og rangler klokka fire om natta, mulig det er derfor jeg ikke har sett noe særlig. Etterstad er et veldig fint og rolig sted, samtidig som det er supersentralt med bane, buss og flybuss. Når det gjelder ytre øst og ytre vest, synes jeg det blir altfor langt Om det er Holmenkollen eller Høybråten blir ett fett for meg, usentralt er det okke som... Jeg liker livet i bygatene! 1
jeg og ;) Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Hvilke steder på østkanten er de beste å bo? Jeg har sett litt på Thorsov og Grønland, men vet ikke om det stemmer at det er ille å bo der? Etter hva jeg har lest så er jo Grønland en tvilsom bydel, men er det bare rykter? Folk har jo en tendens til å overdrive. akkurat Grønland sentrum hadde jeg ikke bosatt meg, der er det travelt, litt for travelt. Gamle byen syns jeg er koselig. Grünerløkka er veldig populært, Kampen er veldig koselig, Etterstad er rolig. Torshov blir vel over Grünerløkka, der syns jeg det er koselig.
Cuckold Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 Hvilke steder på østkanten er de beste å bo? Jeg har sett litt på Thorsov og Grønland, men vet ikke om det stemmer at det er ille å bo der? Etter hva jeg har lest så er jo Grønland en tvilsom bydel, men er det bare rykter? Folk har jo en tendens til å overdrive. Hvor det er greit å bo kommer helt an på deg, hva du legger vekt på og hva du trives med. For noen blir Frogner veldig stille og kjedelig, andre blir deprimert av alle de triste skjebnene og elendigheten man møter i Gamlebyen og indre Oslo Øst. Som student bodde jeg et år på Torshov, det var et helt greit område, jeg tror riktignok det er en god del trygdede med psykiske lidelser i området Torshov-Sagene-Bjølsen, men det er ikke på langt nær så mye åpen elendighet av typen kombinasjon rus-alvorlig psykisk lidelse her som f.eks i Gamlebyen/sentrum øst. Du har dessuten kort vei til Grünerløkka der det jo er massevis av utesteder, mange spennende butikker og mye som skjer. Reiseguruen Jens A Riisnæs har som tommelfingerregel alltid å reise på den klassen folket i landet reiser på (f.eks 2.eller 3.klass på tog) fordi man da opplever mye mer av landet. Slik kan det nok også være for en del når det gjelder hvor man skal bo i byen: I de stille borgerlige bydeler ser man ikke fullt så mange triste skjebner så fort man går ut på gaten, men hvis du bor i storby nettopp for å oppleve mangfoldet og storbyvrimmelen og er tykkhudet nok til ikke å la slike ting gå inn på deg, vil det kanskje kunne oppleves som mer spennende å bo i bydeler der det er mindre ro og orden. Hvis du synes det er spennende å oppleve hvordan det er å være en minoritet i eget land kan du ha glede av å bo på Grønland. 2
Loppe Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 Ille?? Herregud Torshover jo kjempefint. Skjelver ikke akkurat i buksene når jeg er på Grønland heller. 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 I de stille borgerlige bydeler ser man ikke fullt så mange triste skjebner så fort man går ut på gaten, men hvis du bor i storby nettopp for å oppleve mangfoldet og storbyvrimmelen og er tykkhudet nok til ikke å la slike ting gå inn på deg, vil det kanskje kunne oppleves som mer spennende å bo i bydeler der det er mindre ro og orden. Nei, for der gjemmer de det bak gardinet Jeg er veldig glad i indre vest- Fagerborg, Urra, Frogner, men jeg ble mektig irritert over innlegget ditt. De aller fleste som bor her jeg bor nå- i Gamle Oslo- sliter ikke med alvorlig psykisk sykdom eller rus. De er lærere, IT-arktiekter, journalister og barnehageansatte, og i stedet for å slite med rus, sliter de med å rekke jobben og betale ned studielånet, de som alle andre. Ikke at du ikke har et poeng, men det ble så veldig svart-hvitt. Det er noe med at du ser det du leter etter også! 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 Østensjø bydel er kjempefin, her er det veldig hyggelig å bo 1
Olive Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Jeg bor på Kampen, og her er det supert! Syns det er litt for travelt på Grønland, men det spørs jo hva du trives med. Sagene, Torshov, Bjølsen er kjempefine områder. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen om "tragiske skjebner". Så like mye rart når jeg bodde på vestkanten.
Cuckold Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 Hvor det er greit å bo kommer helt an på deg, hva du legger vekt på og hva du trives med. For noen blir Frogner veldig stille og kjedelig, ... I de stille borgerlige bydeler ser man ikke fullt så mange triste skjebner så fort man går ut på gaten, men hvis du bor i storby nettopp for å oppleve mangfoldet og storbyvrimmelen og er tykkhudet nok til ikke å la slike ting gå inn på deg, vil det kanskje kunne oppleves som mer spennende å bo i bydeler der det er mindre ro og orden. Nei, for der gjemmer de det bak gardinet Jeg er veldig glad i indre vest- Fagerborg, Urra, Frogner, men jeg ble mektig irritert over innlegget ditt. De aller fleste som bor her jeg bor nå- i Gamle Oslo- sliter ikke med alvorlig psykisk sykdom eller rus. De er lærere, IT-arktiekter, journalister og barnehageansatte, og i stedet for å slite med rus, sliter de med å rekke jobben og betale ned studielånet, de som alle andre. Ikke at du ikke har et poeng, men det ble så veldig svart-hvitt. Det er noe med at du ser det du leter etter også! Tror kanskje du misforstod meg litt, mitt poeng var jo nettopp at det kan være mange gode grunner til å velge å bosette seg også i indre Oslo øst. Det kommer bare an på deg, hva du trives med. For bydelene er ikke like. Selvsagt er ikke de psykisk syke rusmisbrukerene i flertall på gaten i Gamlebyen, det skulle jo vært ille, men at de er mer synlige her enn i en del andre deler av byen er ikke til å komme fra. Det er kanskje mindre merkbart når du bor der, for da venner du deg til det, du merker det best når du bor i et annet miljø og bare sporadisk beveger deg i disse gatene. Da ser du det mye klarere. Men som sagt synes jeg vi skal være åpne om at storbyens mange fasetter kan være fascinerende for et storbymenneske, så det er nok en del som faktisk vil foretrekke å bo i et mer sammensatt og ustriglet nabolag. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 Fordelen med østkanten er at du slipper alle snobbene og wannabe rikingene. Jeg vil heller bo i nærheten av vanlige folk med vanlige jobber og det finner du mer av på østkanten. Tøyen, Kampen og Gamlebyen er flott syntes jeg. Masse sjarm og atmosfære i tillegg til nærheten til den flotteste parken i hele landet, nemlig botanisk hage. Thorsov er også bra. Bedre en Grunerløkka faktisk fordi det ikke er så himla mange hipstere og overkule mennesker der. Tror også det er mindre støy og festing på Thorsov. Men alt i alt må du uansett ha en fet lommebok for å bo på disse områdene, med mindre du har lyst til å bo på en ett-roms på 30 kvm for 2 mill. 1
Pene sko... Skrevet 11. april 2012 #16 Skrevet 11. april 2012 (endret) Jeg bor på østkanten. Nærmere bestemt et sted mellom Sandaker og Torshov. Det er aldri noe bråk her i området. Hvorfor betale 5 mill for en leilighet på 60 kvm når du får den samme størrelsen med samme funksjon og kvalitet for halve prisen på østkanten? Jeg har for eksempel en flottere leilighet enn andre jeg kjenner som da har "riktig adresse". Endret 11. april 2012 av Pene sko... 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #17 Skrevet 11. april 2012 Hmm, lurer på om jeg kanskje skal ta en nærmere titt på Grunerløkka. Jeg liker å være der ting skjer Tusen takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #19 Skrevet 12. april 2012 Ingen steder. Virkelig? Det er en viss forskjell på strøk som Sagene, Torshov, Grünerløkka, Løren, m.m. og Furuset, Ammerud, Romsås, Holmlia, m.m. Man bør ikke dra hele østkanten under samme kam. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. april 2012 #20 Skrevet 12. april 2012 Jeg bor rett ved sofienbergparken, litt tilbaketrukket område så jeg har det stille og rolig der jeg bor, men jeg kan fint gå til Grünerløkkka på 5 min. Har ikke opplevd noe som helst skummelt i området her, ikke ser jeg så mange triste skjebner her heller. Det er rett og slett et koselig område å bo i 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå