Gå til innhold

Ting dere kjøper i innvandrerbutikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytter tl Oslo til høsten, til ett såkaldt innvandrersted, altså Grønland. Jeg har hørt at det er mye innvandrerbutikker der med mye forskjellig rart, og jeg lurer derfor på hva dere som bor i Oslo pleier å handle av mat der? :) Ting de ikke har i vanlige butikker og slikt. Og er det noe særlig prisforskjeller fra det norske markedet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper ris, krydder, hårolje, matolje, te, tekstiler til laging av duker når jeg har fester i stedet for papirduk, pyntebånd til kortlagingen min, silkebånd til klær, grønnsaker, samosas, paratha en slags pakistansk pannekake, kaker på Mehdina Sweets.

Og noen ganger fine bordbrikker, småtteri ,som ikke finnes andre steder...

Det er fullt lov å prute på noen butikker, og jeg går alltid en runde på alle butikker å sammenligner før jeg handler. Saab Tekstil har mye fint av tekstiler osv...

• Liker 2
Skrevet

Handler for det meste i innvandrer-matbutikker. Krydder, olje, ris, grønnsaker, frukt, oliven, tyrkisk/gresk yoghurt. Linser og bønner (tørka)

Skrevet

Linser, bønner, soyasaus, kechap manis, sambal oelek osv, får ofte samme varene på "vanlige" velassorterte butikker, men billigere på innvandrersjapper.

Ellers kjøper jeg "sære" grønnsaker som cassavarot, grønne kokebananer osv.

Te og krydder er også hett tips!:)

Gjest mari kontrari
Skrevet

- Ris, bønner, linser og kikerter i store poser.

- Hvitløk, ingefær og ulike chilityper i løsvekt.

- Ferske krydderurter som du ofte finner i en flat pose i kjøleskap i stedenfor de meningsløse pottene fra vanlig matbutikk, samt "eksotiske" urter.

- Okra.

- Vanlig krydder som paprikapulver, pepper, etc. i store poser.

- Ulike former for nudler.

- Sweet chili-saus, fiskesaus og soyasaus.

- Currypaste og diverse andre pastaer og sauser.

- Gode oliven, nam-nam!

- risflak og glassnudler til vårruller

Mye fordi det er billigere, men også endel som ellers er vanskelig å få tak i. Når jeg besøker plassen jeg vokste opp over lengre tid savner jeg virkelig noe så enkelt som fersk koriander.

Skrevet (endret)

Jeg bor ikke i Oslo, men benytter alltid sjansen til å handle krydder når jeg er der. Utvlaget er så deilig stort, og prisene tilsvarende deilig lave. :)

:heks:

Endret av Brunhilde
Gjest finurlig
Skrevet

Kjøper ris, krydder, hårolje, matolje, te, tekstiler til laging av duker når jeg har fester i stedet for papirduk, pyntebånd til kortlagingen min, silkebånd til klær, grønnsaker, samosas, paratha en slags pakistansk pannekake, kaker på Mehdina Sweets.

Og noen ganger fine bordbrikker, småtteri ,som ikke finnes andre steder...

Det er fullt lov å prute på noen butikker, og jeg går alltid en runde på alle butikker å sammenligner før jeg handler. Saab Tekstil har mye fint av tekstiler osv...

Ble litt nysgjerrig, hva slags hårolje? :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ble litt nysgjerrig, hva slags hårolje? :)

Garantert kokkosolje =)

AnonymBruker
Skrevet

SAUSER! Sausene i innvandrerbutikker er så mye mer rike på smak enn i kjedebutikkene og som oftest billigere. Handler også mye nudler, utenlandsk mat (hummus) og nan brød innimellom.

Skrevet

Grønnsaker. Kan komme ut av butikken med to bæreposer fulle av grønnsaker til kr. 100,-, så jeg vil si det er sykt mye billigere i innvandrerbutikkene. Og en kjempestort utvalg

Kjøper litt sauser og nudler og sånt og.

Litt OT, men har noen av dere sett en butikk som selger plantain chips?? Altså potetgull av matbanan? Har fått det i Karibien, og det var sinnsykt godt - håper å finne det i Norge og!

Skrevet (endret)

Litt OT, men har noen av dere sett en butikk som selger plantain chips?? Altså potetgull av matbanan? Har fått det i Karibien, og det var sinnsykt godt - håper å finne det i Norge og!

Jeg tror faktisk jeg så det i en av butikkene rett i nærheten av Dattera til Hagen. Den store som ikke har flere kassaapparat.

Jeg kan ta feil, men mener at det hang sammen med snacksen, på venstre høyre side når du kommer inn.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg så det i en av butikkene rett i nærheten av Dattera til Hagen. Den store som ikke har flere kassaapparat.

Jeg kan ta feil, men mener at det hang sammen med snacksen, på venstre høyre side når du kommer inn.

:hoppendeglad: da skal jeg dra dit så snart jeg er frisk!

Takk!

Skrevet

:hoppendeglad: da skal jeg dra dit så snart jeg er frisk!

Takk!

God bedring - så håper jeg bare at jeg ikke husker feil. Butikken er uansett verd et besøk, syns jeg. De hadde mye gøy!

Skrevet

Det er ikke så langt unna, så jeg bruker ikke hele dagen om det skulle være bomtur uansett.

Skrevet

Bor ikke i Oslo, men vi har 3-4 butikker i lille byen våres og da handler jeg urter og krydder, grønnsaker, kokosmelk, østerssaus, soyasaus, nudler, snop, rispapir osv osv

Skrevet

Grønnsaker i løs vekt; det er ikke alltid jeg trenger en haug med gulrøtter og løk, men bare 1-4 stk. Men den løken jeg kjøpte på Galgeberg i går var ikke noe bra!

Mer OT: De tørkede linsene, må de bløtlegges før man bruker dem, eller koker de sammen med maten? Har bare kjøpt på glass hittil for jeg vet ikke helt med tilberedningstid.

Skrevet

Grønnsaker i løs vekt; det er ikke alltid jeg trenger en haug med gulrøtter og løk, men bare 1-4 stk. Men den løken jeg kjøpte på Galgeberg i går var ikke noe bra!

Mer OT: De tørkede linsene, må de bløtlegges før man bruker dem, eller koker de sammen med maten? Har bare kjøpt på glass hittil for jeg vet ikke helt med tilberedningstid.

Linser behøver ikke bløtlegges før bruk. :) Koketiden kan variere litt etter hvilken type linser det er snakk om, men generelt blir de fleste linser kokt på 20-25 minutter.

Skrevet

- pinjekjerner

- rispapir til wontons/vårruller

- teryakisaus

- bok choy

Skrevet

Du trenger ikke å gjøre det, men defår kortere koketidom dugjørdet. De røde har kortest koketid. Du bør uansettskylde dem for å få av litt slagg

Skrevet

Det er alltid ferske grønnsaker der. Mye frukt som vi ikke er vant til.

Ellers pleier jeg å kjøpe ris, krydder, oliven, ost. og selvfølgelig flat brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...